Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door cyclon »

Moderne fietsen lijken standaard een trapas 'ingebouwd te hebben die om de zoveel kilometers vervangen moet worden (press fit systeem). Bij mijn vroegere fietsen was dat
niet het geval: de trapas moest nooit vervangen worden. Het schijnt dat post 2010 fietsen allemaal met 'wegwerp' trapassen voorzien zijn: https://www.mantel.com/blog/be/handleid ... trapassen/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ik vraag me af of dat klopt en of er geen fietsen meer te krijgen zijn met kwaliteitstrapassen (die quasi onbeperkt meegaan). Bij BMC & specialized is dat in elk geval niét het geval.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door J.E. »

Frame met BSA trapas zoeken en ChrissKing monteren.
PF30 Chrisking bestaat ook, maar geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door BertG »

Was net ook aan het kijken naar die Chris King BB's, wel duur maar tegen het tempo dat mijn Race Face BB's verslijten zou ik het op 1,5 jaar terugverdiend hebben ('t is te zeggen, als die Chris Kings zo duurzaam zijn zoals beweerd wordt).
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door aresius »

Wat de types BSA betreft vind ik de iets budgetvriendelijkere (tov CK toch) van Hope geweldig. Deze gaan bij mij ongeveer twee jaar mee.
Shimano buitenboordlagers vertonen bij mij speling na drie maanden.
Chris King heb ik nog niet getest.

Anders terug naar een systeem met vierkante as, dat gaat jaren mee. Enkel het aanbod in crankstellen zal weinig flashy carbon bevatten. :-D
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door cyclon »

bedankt voor de info, probleem is dat ik geen technieker ben, maar ik ga het blijkbaar moeten worden als ik niet financieel gemolken wil worden, want ik zie geen andere verklaring voor die 'modernisering': bij mijn trek top fuel van ergens 2004 moest de trapas nooit vervangen worden, met mijn epic van 2013 ben ik al aan de tweede vervanging toe het is blijkbaar de bedoeling dat je die dingen zo ongeveer even vaak vervangt als cassettes/kettingen
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door aresius »

In die moderne systemen zitten de lagers veel meer blootgesteld dan vroeger.
Van pressfit systemen hoor je vaker mensen klagen.
Als ik een bike koop dan let ik erop dat het een trapas met schroefdraad (BSA) is. Vaak vallen de grote en bekende merken dan wel van het lijstje af :-D
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door J.E. »

aresius schreef:Wat de types BSA betreft vind ik de iets budgetvriendelijkere (tov CK toch) van Hope geweldig. Deze gaan bij mij ongeveer twee jaar mee.
Shimano buitenboordlagers vertonen bij mij speling na drie maanden.
Chris King heb ik nog niet getest.
Voordeel van de CK is dat je der, wel met een appart te kopen tooltje, vet kan inspuiten.
Wanneer je dit jaarlijks doet, verslijt de BB.... niet. (is mijn ervaring toch.)
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door BertG »

aresius schreef:In die moderne systemen zitten de lagers veel meer blootgesteld dan vroeger.
Van pressfit systemen hoor je vaker mensen klagen.
Als ik een bike koop dan let ik erop dat het een trapas met schroefdraad (BSA) is. Vaak vallen de grote en bekende merken dan wel van het lijstje af :-D
Mijn BB's van Race Face, ik heb een fiets met BSA en PF30, geven ongeveer even lang mee (of beter gezegd, even kort) maar BSA is inderdaad een beter systeem dan PF.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door Dickie »

Beste ervaring met een Hope keramische BSA trapas voor 24mm as uit 2012.
Vervang meer de fietsen dan die trapas :-D , ondertussen al de 3de bike waar ie op zit.
Bij de PF BB92 waren de RF lagers vlug uitgeboterd, ook daar overgestapt op Hope, dat is nu nog afwachten hoe lang die het uithouden.
Het 30mm crankas systeem vind ik toch gevoeliger, vlugger last van kraakjes en bij BB92 moet je secuur te werk gaan om het frame niet te beschadigen bij vervangen van de lagercups.
Een verschil met 24mm assen heb ik trouwens niet gevoeld.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Re: Gezocht: fiets met slijtvaste trapas

Bericht door cyclon »

heeft er iemand ervaring met c-bear?

https://www.c-bear.com/nl/waarom-c-bear" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie