MAG TOE !!

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: welke velgen ?

Bericht door Reflex »

Velgremmen lichter dan schijfremmen? Je geeft in je eigen uitleg precies aan waarom dat niet klopt. De velg moet zwaarder gebouwd zijn waardoor je dus een zwaarder wielset hebt. Roterend gewicht is belangrijker dan vast gewicht. Een V-brake setje zal inderdaad iets lichter zijn dan een (mechanisch) schijfrem setje, maar het gaat over het totaal plaatje. Dat voor een strandrace een traditioneel velgrem setje beter is omdat deze veel zout afkan, iets lichter is (en het nadeel van de zwaardere velg is minder aanwezig omdat je weinig vanuit stilstand moet optrekken) en prijstechnisch beter is maakt de fabrikant niks uit. Voor die kleine groep mensen gaan ze niet extra producten ontwikkelen. Daarom gaan de V-brakes eruit, wat een kleine groep ook wilt. Er zijn ook nog 26 inch liefhebbers, maar de grote fabrikanten verkopen ze ook niet meer.

Maar waarom zou je een X-king willen in een strandrace?
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: welke velgen ?

Bericht door zaskar72 »

Ik wil X-king 2.2 protection voor XC toertochten monteren :-D en voor strandrace's de Tattoo's light 2.3 :-D

Bon stel ik rij strandrace met hydr schijfremmen, setje MAGURA mt8 met Storm SL schijven, en een degelijke velg, NoTubes Crest. Hoe snel gaan die remblokken er dan door bij gemiddeld remmen ? En hoe erg is de slijtage ? Ik spoel de bike in zijn geheel wel overvloedig na de race aan de bike wash. En rij dan naar huis en poets daar weer opnieuw en demonteer ook enkele onderdelen om deftig te reinigen. Zoals kett, cass, wielen,...

Want ik weeg v brake af tegen schijfremmen. En ja ik rij meer XC tochten en vaste routes dan strandraces. Maar ik wil het ook graag licht houden ( weightweenie :wink: ) en ja roterend gewicht is belangrijker dan vast gewicht das ook juist.

Maar ik dacht ik koop een brede ( intern 23mm liefst 25mm ) v brake velg geschikt voor mijn HS33'ers en mijn probleem is opgelost. Tattoos monteren op lage druk voor op strand en Conti's X-King Protection 2.2 voor mijn XC toertochten. Maar dan kom je tot de vaststelling dat zo een velg niet bestaat... En dan begint de zoektocht/miserie. #-o

HS33 is krachtiger dan gewone v brake dus ideaal om XC tt's te rijden. Had voorheen AVID SingleDigit7 en die waren zeer goed maar toch pak minder krachtig dan HS33. Voor strand dik OK maar voor XC te zwak in remkracht. Dus HS33 wil ik graag houden. Maw een carbon velg is uitgesloten. Dan zijn de optie's op hé ](*,)

Dus wat nu ? :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k :-k



@ Ivo L : graag alleen ernstige reacties geen gezever :-& . Dank u !
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Re: welke velgen ?

Bericht door bettes »

De nieuwe generatie Carbon velgen voor op de weg zijn ook 28mm en met een basalt remlaag. Als je die pakt in 32 gaats zit je goed volgens mij! Bvb bij farsports. Niet 25mm binnenin, maar die ga je quasi niet vinden zonder een ton te wegen...
http://www.farsports.cn/product/detail.php/id-303.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: welke velgen ?

Bericht door Reflex »

HS33 op carbon velgen en dan nog eens op het strand? Een perfect combinatie als je iedere paar wedstrijden een nieuwe velg wilt steken misschien? Dan zou ik zeker een setje gewone V-brakes steken waarbij je een zachte remblok kan steken want zelfs de rode of de groene pads voor de HS33 zijn veel te hard. Maar dan nog zal het zand ervoor zorgen dat ze als een gek slijten, zelfs met een basalt remlaagje. En overigens spreek je met 500gram toch niet van een lichte velg?

Ik begrijp nog steeds niet waarom je niet gaat voor een licht schijfrem setje met een licht wielsetje. Zal je veel meer plezier opleveren. Je zal hoe dan ook compromissen moeten doen als je dezelfde fiets voor het strand en als pure mtb wilt gebruiken.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: welke velgen ?

Bericht door zaskar72 »

Ik hou alle optie's open en weeg ( letterlijk ) alles af.

Zoals je in mijn laatste post kan lezen denk ik eventueel aan een setje MT8 icm lichte velg.

Momenteel wegen wielen ( NoTubes ALPHA340/Carbon-Ti naven ) 1300gr en HS33 set 888gr dus samen +/- 2200gr

Setje MT8 = 600 gr + 2x 100gr voor schijven = 800gr dus quasi even zwaar
Alleen dan nog een even licht wielsetje vinden...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: welke velgen ?

Bericht door Reflex »

Waarom een setje Mt8 als ik vragen mag? Daar zijn de meningen toch wel over verdeeld. Naar mijn mening zijn er prijs/kwaliteit gezien nog wel betere opties.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: welke velgen ?

Bericht door zaskar72 »

Ok. Vertel.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest over magura en hun service.
Ik weet wel dat je moet kiezen voor minerale olie.
Dus laat maar weten wat je voorstel is.
Zou er wel ook strandrace mee rijden dus ze moeten onderhoudsvriendelijk zijn.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: welke velgen ?

Bericht door Reflex »

Slechte remmen zijn het natuurlijk niet, maar ze zijn wat mij betreft wat te fragiel. Al veel mensen met mankementen gehoord zoals het afbreken van de remhendel. Voor mij voelt het ook wat te plastic aan.

Een shimano XT rem is prijs/kwaliteit gezien bijna niet te verslaan. Degelijke rem en onderhoudsvriendelijk. Zelf ben ik fan van de Hope tech3 X2. Wat duurder dan de XT rem en meer in de prijsklasse van de Magura's, degelijk en onderhoudsvriendelijk en alle onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen. Daarnaast geven deze mij het beste gevoel. Maar in jouw geval met strandraces zou ik gewoon een setje XT's aanschaffen. Goedkoop en goed en dus minder erg als ze na een bepaalde tijd kapot gaan ofzo.

Nogmaals Magura MT8 remmen worden verkocht en er zijn tevreden gebruikers, maar er is meer te koop dan Magura.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: welke velgen ?

Bericht door zaskar72 »

Ok. Ik heb steeds Shimano gereden. Van 1990 tot 2015. Voornamelijk xtr. Nu SRAM XX1.
Qua remmen steeds avid single digit 7 en hs33.

Tot hier het verleden.


Back on topic nu graag.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: welke velgen ?

Bericht door Swannie »

MT8 bijt zeer hard, net zoals de MT6. Das de reden dat ik persoonlijk overgeschakeld op XTR race remmekes. Beste remmen die ik tot op heden gehad heb.
Wil je remmen die bijten: Magura, wil je remmen die zeer goed te doseren zijn: Hope, vind persoonlijk de remkracht ietske te weinig.
Wil je de gulden middenweg: Shimano.
Plaats reactie