Mavic crossmax sl lagers breken

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door Wacky-S »

Jelleken, van welk type/jaar is de wielset?


Ik heb enkel in mijn BB ceramische lagers zitten, en moet zeggen, deze gaan toch stukken langer mee dan de gewone. Kogeltjes blijven perfect (loopvlak zie je wel heel klein beetje slijtage). Tijdens het onderhoud van mijn BB merkte ik ook op de enkel de kogeltjes ceramisch waren. Mijn LBS gaf me volgende verklaring: volledig ceramische lagers ga je niet vinden op een fiets, als zowel de kogels en glijbanen ceramisch zijn springen ze stuk op elkaar bij plotse/wisselende druk belasting omdat zowel kogel als glijbaan niet kunnen vervormen.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

Wacky-S schreef:Jelleken, van welk type/jaar is de wielset?

Het gaat om 26" setje voor velgremmen met keramische remrand.
Jaartal weet ik net precies aangezien ik ze hier van iemand heb gekocht. Het zijn nog van die "lelijke" grijze en niet de latere zwarte versie.

Enkele foto's ter verduidelijking van model.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

Jemp schreef:Zit alles mooi recht? Als de (steek)as schuin zit ten opzicht van de lagers kan dit ook vroegtijdige slijtage veroorzaken.

Ceramische lagers zijn voor fietsen niet interessant. Het voordeel naar rolweerstand toe is te verwaarlozen. Goedkopere ceramische lagers zijn meestal maar deels ceramisch (de kogels, maar de glijbaan niet) en bieden geen enkel voordeel.
Eens kijken voor SKF lagers en zorgen dat ze er goed in zitten en alles mooi recht loopt.
Hmm of alles recht zit is wat moeilijk te zien...

Ik zal vanavond eens alles open maken en evt foto's uploaden van de binnenkant.

Ceramische lagers zou ik in dit geval niet zo zeer doen voor de rolweerstand maar eerder uit het opzicht van duurzaamheid/stevigheid.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door SD2E »

Als ze maar 100km meegaan vermoed ik dat je ze al kapot duwt bij de montage...
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door Wacky-S »

Je zou het voor de zekerheid eens moeten nameten, maar volgens mij heb je een lager nodig van 12mm X 24mm X 6mm (Mavic ref# M40078 - model 2003).

Bij het inpersen van de lager moet je ervoor zorgen dat je enkel op de buitenste ring duwt, anders beschadig je hem.

Ik doe het als volgt (cheap way zonder speciale tools). Stukje buis (afvoer/...) met diameter = buitendiameter van de lager (+-24mm in jouw geval) mooi recht(!!!) afzagen. Dit op de buitenring vd lager zetten en zachtjes met een kleine hamer recht intikken. Zorg ervoor dat de lager volledig in de naaf zit (diepte = diepte vd uitsparing voor de lager - dikte van de lager).
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door rubber-12 »

SD2E schreef:Als ze maar 100km meegaan vermoed ik dat je ze al kapot duwt bij de montage...
+1
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door Swannie »

De zwarte zijn xmax xl of slr, de grijze zijn de sl, denk dat deze model 2003 zijn.
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

rubber-12 schreef:
SD2E schreef:Als ze maar 100km meegaan vermoed ik dat je ze al kapot duwt bij de montage...
+1

Zoals eerder vermeld, deze 3e keer ga ik het voor de eerste keer zelf doen...

Ik ga er van uit dat mijn lbs ze naar behoren gemonteerd heeft, daar heb ik uiteraard geen zicht op.
Gisteren open gemaakt en de lagers zaten toch mooi recht in het lagerhuis hoor.

Het zijn blijkbaar SKF lagers type: 61901-2RS1

Nog geen breuken te zien, maar wel al af en toe dus opnieuw, zoals de vorige keren in het begin, een "klak"/"klik"/"krak" te horen bij het nemen van een put of bij het neerkomen na een wheelie.

Misschien een van de bolletjes die al gebroken is dan?
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

Wacky-S schreef:Je zou het voor de zekerheid eens moeten nameten, maar volgens mij heb je een lager nodig van 12mm X 24mm X 6mm (Mavic ref# M40078 - model 2003).

Bij het inpersen van de lager moet je ervoor zorgen dat je enkel op de buitenste ring duwt, anders beschadig je hem.

Ik doe het als volgt (cheap way zonder speciale tools). Stukje buis (afvoer/...) met diameter = buitendiameter van de lager (+-24mm in jouw geval) mooi recht(!!!) afzagen. Dit op de buitenring vd lager zetten en zachtjes met een kleine hamer recht intikken. Zorg ervoor dat de lager volledig in de naaf zit (diepte = diepte vd uitsparing voor de lager - dikte van de lager).

Inderdaad, ik doe het ook op deze manier bij andere projecten. :wink:
Als de buitenste lagerschaal van de oude lager nog heel is kan je zelfs die gebruiken om de nieuwe er in te tikken. :-"
serre
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: di 25 mei 2004 16:53
Rijdt met: delta V1000 & Attitude

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door serre »

Het gaat om het achterwiel?
Als je de as van het wiel vastneemt en het wiel draait, draait dat dan zonder weerstand?
Als je een M12 moer links en rechts op de as plaatst, dan je snelsluiter vastzet, en zo simuleert dat het wiel in het frame zit, loopt het dan nog soepel ?
Als er een kogeltje kapot is ga je dat absoluut voelen, zelfs een zondkorrel van 0,1 mm in het lager zal je voelen.
Je kan met een naald die je plooit (plooien met een radius, anders breekt de naald) het afdekplaatje tussen de binnen en buitenschaal verwijderen (niet veel kracht zetten anders plooit het), vervolgens kan je alle vuil wegspoelen, de kogels inspecteren en terug invetten en het plaatje terug plaatsen (enkel bij RS lagers). Dat kan je 1 a twee keer per jaar doen, afhankelijk van hoeveel je in de modder rijdt.

Zit de rondel wel tussen je vrijwiel en de naaf (voor deze mavic wielen)? als die er niet in zit wordt het binnenste naaf lager verkeerd belast als je het wiel monteert en kan die kapot gaan.

Wat je hier beschrijft heb ik overigens nog nooit gezien en ik heb meerdere mavic wielsets die ik volledig zelf onderhoud
Plaats reactie