Mavic crossmax sl lagers breken

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

Ik ben in het bezit van Mavic Crossmax sl wielen en zoals jullie waarschijnlijk wel weten zijn die voorzien van lagers.
Echter moet ik nu voor de 3e maal opnieuw de lagers vernieuwen omdat die telkenmale breken en daarna lawaai maken in het wiel.
de lagerschalen breken en draaien dan mee in de behuizing van het wiel waar de lager in geperst zit.
Dit resulteert in luid tsjierpend/knarsend geluid en het wiel die stroef loopt of zelfs blokkeert.

Een termijn van 100km lijkt met toch wel heel kort als levensduur voor nieuwe lagers...
Ook ben ik bang dat op termijn de alu behuizing beschadigd zal raken aangezien het materiaal van de lagers waarschijnlijk veel harder is dan alu...?

Zijn hier mensen met gelijkaardige problemen bij hun crossmax wielen?


Alvast bedankt!
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door roger »

ik heb men lagers vervangen door iemand in Valkenburg,kan zen adres niet terug vinden,misschien wel een mail.Sindsdien geen probleem meer gehad,spijtig genoeg is de velg nu kapot en kan men wiel niet meer gebruiken.

Hier is ook zo iemand die de lagers vervangt,misschien kan die je helpen.Denk dat ze bij mij hetzelfde hebben gedaan.

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsond ... 71913.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geef anders je e-mail dan zal ik het berichtje dat ik van hem ontvangen heb doorsturen,misschien via PB
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

roger schreef:ik heb men lagers vervangen door iemand in Valkenburg,kan zen adres niet terug vinden,misschien wel een mail.Sindsdien geen probleem meer gehad,spijtig genoeg is de velg nu kapot en kan men wiel niet meer gebruiken.

Hier is ook zo iemand die de lagers vervangt,misschien kan die je helpen.Denk dat ze bij mij hetzelfde hebben gedaan.

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsond ... 71913.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geef anders je e-mail dan zal ik het berichtje dat ik van hem ontvangen heb doorsturen,misschien via PB

Beste,

Plaatsen en doen kan ik zelf, het gaat mij meer om de kwaliteit van de lagers / oorzaak van het probleem.
Misschien kan de man in valkenburg mij inderdaad helpen hieromtrent!
Bedankt voor je waardevolle tip! Je mag het mij gerust doorsturen op info@jelleclaeys.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Thnx!
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door R1ALAIN »

Ik was juist van plan zo'n setje te kopen....
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door roger »

jelleken schreef:
roger schreef:ik heb men lagers vervangen door iemand in Valkenburg,kan zen adres niet terug vinden,misschien wel een mail.Sindsdien geen probleem meer gehad,spijtig genoeg is de velg nu kapot en kan men wiel niet meer gebruiken.

Hier is ook zo iemand die de lagers vervangt,misschien kan die je helpen.Denk dat ze bij mij hetzelfde hebben gedaan.

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsond ... 71913.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geef anders je e-mail dan zal ik het berichtje dat ik van hem ontvangen heb doorsturen,misschien via PB

Beste,

Plaatsen en doen kan ik zelf, het gaat mij meer om de kwaliteit van de lagers / oorzaak van het probleem.
Misschien kan de man in valkenburg mij inderdaad helpen hieromtrent!
Bedankt voor je waardevolle tip! Je mag het mij gerust doorsturen op info@jelleclaeys.be" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Thnx!
Heb je een e-mail verstuurd betreft lagers
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

R1ALAIN schreef:Ik was juist van plan zo'n setje te kopen....

Zijn machtige wieltjes hoor! Stijf en licht!

Ik denk dat ik met een zeldzaam probleem zit dus laat je niet ontmoedigen :wink:
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

roger schreef:
jelleken schreef:
roger schreef:ik heb men lagers vervangen door iemand in Valkenburg,kan zen adres niet terug vinden,misschien wel een mail.Sindsdien geen probleem meer gehad,spijtig genoeg is de velg nu kapot en kan men wiel niet meer gebruiken.

Hier is ook zo iemand die de lagers vervangt,misschien kan die je helpen.Denk dat ze bij mij hetzelfde hebben gedaan.

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsond ... 71913.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geef anders je e-mail dan zal ik het berichtje dat ik van hem ontvangen heb doorsturen,misschien via PB

Beste,

Plaatsen en doen kan ik zelf, het gaat mij meer om de kwaliteit van de lagers / oorzaak van het probleem.
Misschien kan de man in valkenburg mij inderdaad helpen hieromtrent!
Bedankt voor je waardevolle tip! Je mag het mij gerust doorsturen op info@jelleclaeys.be" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Thnx!
Heb je een e-mail verstuurd betreft lagers

Thnx!
Heb die man gecontacteerd maar kon me niet echt verder helpen.
Heel erg bedankt voor uw tijd en moeite! [-o<
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door Wacky-S »

Dat lagers breken is niet normaal, gebruik je wel de juiste maat/type en zet je ze niet te vast?
Van welk type/jaar is de wielset en welke type lagers gebruik je?
Breken ze in beide wielen?
Gebruikersavatar
jelleken
Mountainbiker
Berichten: 665
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 18:11
Rijdt met: CUBE Ltd Comp
Contacteer:

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door jelleken »

Wacky-S schreef:Dat lagers breken is niet normaal, gebruik je wel de juiste maat/type en zet je ze niet te vast?
Van welk type/jaar is de wielset en welke type lagers gebruik je?
Breken ze in beide wielen?

De eerste zaten er in, dus weet niet precies hoeveel km's deze tegen hun tanden hebben gehad.
De 2e zijn er door mijn lbs (ik veronderstel dus het juiste type en op de juiste manier) in gedaan en die hebben het ongeveer een 100km getrokken (zondagse tt dus geen extreem gebruik)
Voor de 3e set wil ik nu zelf op zoek gaan en ze ook zelf vervangen in de avondschool (fietsmecanicien)

Ik ben dus op zoek naar een steviger of beter alternatief. Zijn keramische lagers duurzamer/steviger? Ik weet het niet...

Het gaat telkens enkel over het voorwiel, achterwiel gaf nog geen enkel probleem...

Thnx!
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Mavic crossmax sl lagers breken

Bericht door Jemp »

Zit alles mooi recht? Als de (steek)as schuin zit ten opzicht van de lagers kan dit ook vroegtijdige slijtage veroorzaken.

Ceramische lagers zijn voor fietsen niet interessant. Het voordeel naar rolweerstand toe is te verwaarlozen. Goedkopere ceramische lagers zijn meestal maar deels ceramisch (de kogels, maar de glijbaan niet) en bieden geen enkel voordeel.
Eens kijken voor SKF lagers en zorgen dat ze er goed in zitten en alles mooi recht loopt.
Plaats reactie