Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Argon
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: za 17 okt 2009 17:15
Rijdt met: Cube LTD Pro 2010

Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door Argon »

Hallo,

Gaat niet over een mountainbike, maar over een koersfiets. Ik ben mijn tandwielen/casette/derailleurwieltjes/ketting/... aan het vervangen.
Nu heb ik de cranks gedemonteerd en zie dat daar wat vet aanhangt die ook langs de binnenkant van de BB zit. Welk vet zou ik hiervoor terug kunnen gebruiken om alles te monteren? Ik ben mijn lijstje met bestelling aan het maken op de website van Mantel. Dus zou ik liefst het product daar ook meebestellen.

Ik vroeg mij dus dus af of ik volgende kan gebruiken:
http://www.mantel.com/shimano-montagepa ... NzdGFydDE=" onclick="window.open(this.href);return false;

of toch beter dit:
http://www.mantel.com/morgan-blue-compe ... N0YXJ0MQ==" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door eL Tee »

Ik was bij het lezen van de titel even verward. Weet dat montagepasta iets helemaal anders is dan vet. Vet dient om bewegende onderdelen te smeren, montagepasta dient om te vermijden dat vast gevezen zaken niet vast corroderen en dus (relatief) eenvoudig terug kunnen worden gedemonteerd.

Welke je gebruikt, maakt eigenlijk niet veel uit, zolang het maar corrosiebescherming biedt, voldoende 'wrijving' geeft (om lostrillen te vermijden tijdens het gebruik) en toch voldoende smeert (om vast/los te kunnen schroeven). Je kan zelfs koperpasta gebruiken (de 'oude' versie van montagepasta).

Zelf gebruik ik Interflon Paste HT1200 voor zo goed als alles wat ik vastzet (en dit is als hobby-automechanieker uitzonderlijk maar eens aan fietsen).

Mocht je uit de buurt van Herzele zijn, kom gerust met jouw fiets langs. 't Is onnozel om een ganse tube of pot montagepasta te kopen om slechts uitzonderlijk eens nodig te hebben.
Argon
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: za 17 okt 2009 17:15
Rijdt met: Cube LTD Pro 2010

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door Argon »

Zoals je wel al gemerkt hebt ben ik een beginneling in fietstechniek. Ik hoef dus niet echt iets "vast" te zetten, maar ik heb mijn volledig crankstel gedemonteerd en zag daar een soort vet aanhangen. Het mag dus zeker niet "vast" zitten of veel wrijving geven, of het zal moeilijk duwen worden op mijn pedalen. Dus daarom denk ik dat die Morgan Blue het gene is wat ik zoek?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door Wacky-S »

Je crank zelf heeft geen bewegende onderdelen, daar moet alles op vaststaan. Je gebruikt hier dus montagepasta op (schroefdraad pedalen, crankbouten, as, etc).
Zelfs "op" je BB (bv. schroefdraad) kan je een beetje montagepasta doen tegen het roesten en om hem makkelijker terug los te krijgen.

Enkel "in" de lagers van je BB moet je de Morgan Blue gebruiken. Op het label van de pot zie je ook duidelijk Bearing grease (lager vet) staan. Dit gebruik je de dus voor het smeren van de bewegende delen vd lagers (kogeltjes en loopvlak).

Je crank moet vast zitten in de lager. Het is niet de bedoeling dat je crank op de as draait, maar dat de lager draait.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door _anonymus_ »

Dat Campa vet van Morgan Blue is best goed, ik gebruik het ook.
Let wel, dit is lagervet, dus enkel te gebruiken om lagers mee in te vetten! Nooit gebruiken als montagepasta, en al zeker geen montagepasta gebruiken om lagers mee te smeren!

Qua montagepasta (dient dus om aan schroefdraad te smeren om te vermijden dat het onderdeel vast komt te zitten, of om kraken te voorkomen, zoals aan zadelpen, stuurpen...) maak ik nog een onderscheid tussen de materialen van de onderdelen die met elkaar in contact komen:

- staal met staal: koperpasta
- staal met alu: koperpasta
- alu met alu: montagepasta
- alu met carbon: carbonpasta
- carbon met carbon: carbonpasta
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door KrisMaes76 »

Wees wel voorzichtig met koperpasta, voor je het weet plakt alles vol en is soms moeilijk te verwijderen, maar tis wel goei spul, wordt bij machinebouw ook veel gebruikt
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door eL Tee »

_anonymus_ schreef:...

Qua montagepasta (dient dus om aan schroefdraad te smeren om te vermijden dat het onderdeel vast komt te zitten, of om kraken te voorkomen, zoals aan zadelpen, stuurpen...) maak ik nog een onderscheid tussen de materialen van de onderdelen die met elkaar in contact komen:

- staal met staal: koperpasta
- staal met alu: koperpasta
- alu met alu: montagepasta
- alu met carbon: carbonpasta
- carbon met carbon: carbonpasta
Zeer goede lijst, kudos!

Zelf heb ik nog nooit koperpasta gebruikt op m'n (alu) fiets omdat ik montagepasta heb liggen. Maar ik zag me zelf bekwaam genoeg zo idioot (?) te zijn koperpasta te gebruiken om m'n BB te monteren... Dankjewel om me ervoor te behoeden!

Wel heb ik al de fout (?) begaan mijn montagepasta te gebruiken op m'n carbon zadelpen, en dit eenvoudig weg omdat ik geen carbonpasta heb, noch er erg in zag om m'n montagepasta ervoor te gebruiken. Na twee jaar zie ik daar nog geen gevolgen van...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door _anonymus_ »

Normaal gezien zal je er ook geen gevolgen van zien.
Volgens mij is het enige verschil dat carbonpasta veel ruwer is (je voelt er echt korreltjes in zitten als je het tussen je vingers wrijft) waardoor je de bouten wat minder hard kan aantrekken en minder risico hebt dat bijvoorbeeld je zadelpen breekt.
Een carbon zadelpen met gewone montagepasta monteren kan ook, maar deze pasta is veel vettiger waardoor de kans bestaat dat je de bout harder moet aanspannen om te vermijden dat de zadelpen zakt, en daardoor heb je meer risico om de bout té hard aan te spannen en de zadelpen te breken.
Maar in veel gevallen werkt gewone montagepasta even goed als carbonpasta.

Ik heb wel ooit eens een carbon zadelpen gehad die helemaal was 'vergroeid' met een alu frame wegens geen montage- of carbonpasta gebruikt.
Zadelpen moest helemaal worden uitgezaagd uit het frame.
Sindsdien vernieuw ik jaarlijks het montagevet aan alle contactpunten.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door Jemp »

_anonymus_ schreef:
Ik heb wel ooit eens een carbon zadelpen gehad die helemaal was 'vergroeid' met een alu frame wegens geen montage- of carbonpasta gebruikt.
Zadelpen moest helemaal worden uitgezaagd uit het frame.
Sindsdien vernieuw ik jaarlijks het montagevet aan alle contactpunten.
Ik heb ook zo'n situatie op mijn racefiets. Zadel staat wel vrij goed van hoogte, maar zou het toch liever ook ne keer kunnen uithalen. Zijn er echt geen andere middelelen dan het boeltje kapot te zagen? Ik had al ne keer kruipolie geprobeerd, maar zonder resultaat. :-?
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Welk vet gebruiken voor op de cranks en in de trapas?

Bericht door eL Tee »

@Jemp: gewoon een ideetje (op eigen risico): al eens geprobeerd met VOORZICHTIG opwarmen? Met een haardroger bvb... De alu zal opwarmen en uitzetten, hopelijk voldoende om de verbinding met 't carbon te breken zodat je 't uiteen krijgt...
Plaats reactie