buitenbanden all around

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
stijnel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2015 12:30

buitenbanden all around

Bericht door stijnel »

ik ben op zoek naar een goede all around band,
ik heb nu nog baanbanden steken maar zou graag off road beginnen rijden,
ik heb een bulls black adder 2, ik heb de originele banden niet, maar ik zie dat er origineel achteraan een Schwalbe Racing Ralph Evo. Tri. 26x2,25 op zat en vooraan een Schwalbe Nobby Nic Evo. Tri. 26x2,25

zou ik opnieuw hiervoor gaan of kan ik beter 2 dezelfde banden nemen voor en achter of...?

ik zoek voornamelijk op zandgrond (lichtaart / kasterlee / herentals in bos) te gaan rijden.

dank u...
Robin21
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 13 dec 2010 17:19
Rijdt met: Cube Elilte Super HPC SLT 29
Contacteer:

Re: buitenbanden all around

Bericht door Robin21 »

Persoonlijk vind ik de Hutchinson Python (2) een zeer goede allrounder. Het is een band waarmee ikzelf zowel zomer als winter mee rijd.

De Python 2 is een hele verbetering ivm met de Python: noppen staan meer naar buiten wat zorgt voor meer grip in de bochten en ook de modder wordt nu beter afgevoerd.

Als je vooral op zandgrond rijdt, dan is deze band ideaal: loopt licht, veel grip in de bochten en zeer betrouwbaar!

Mocht je toch een grover profiel willen dan zou ik de Taipan aanraden, of combinatie Taipan vooraan en Python achteraan.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: buitenbanden all around

Bericht door rubber-12 »

Voor zandgrond is gemiddeld Racing Ralph achter en Rocket Ron voor een heel goeie combinatie (of equivalent van een ander merk). Ons clubje rijdt er in de Noorderkempen het hele jaar mee.
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: buitenbanden all around

Bericht door henkdetank »

rocket ron of black panthers ,
persoonlijk vind ik de pythons te vierkant maar zo zie je ieder zijn voorkeur
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: buitenbanden all around

Bericht door eL Tee »

Word ik nu gevierendeeld wanneer ik de Maxxis Crossmark aanbeveel als omnivalent?
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: buitenbanden all around

Bericht door MC Jo »

Hoe het uit elkaar kan liggen hé!!
Ik rij met magic mary voor en hans dampf achter!! Gans het jaar door, overal en altijd grip, ook in de ploetertochten!!! 't gaat alleen wa trager!! I don't care!
stijnel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2015 12:30

Re: buitenbanden all around

Bericht door stijnel »

rubber-12 schreef:Voor zandgrond is gemiddeld Racing Ralph achter en Rocket Ron voor een heel goeie combinatie (of equivalent van een ander merk). Ons clubje rijdt er in de Noorderkempen het hele jaar mee.
Dank jullie allemaal voor jullie (uiteenlopende) reacties.

Ik denk dat ik voor jou keuze zal gaan rubber-12 omdat ik deze banden enigszins ken en omdat deze in mijn shop te verkrijgen zijn.

raad je een 2.1 of 2.25 aan (voor op mijn 26" wiel) ?

en ik zie ook nog dat er onder de bandensoort ook nog keuze is tussen bv. Evo , Performance , TLR ... wat is hier het verschil en beste keuze...?

thanks
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: buitenbanden all around

Bericht door Reflex »

Het equivalent wat ik kan aanraden is een Continental Raceking vanachter en X-king voor. Net iets minder nopjes aan de achterkant dus in theorie iets beter voor zandgronden. Ik rij er in elk geval zomer en winter mee tegenwoordig. Maar het bijt elkaar niet zoveel. Voor (los)zand zou ik toch een 2.25 achter steken en een 2.1 voor.

Evo en performance zeggen wat over het gebruikte rubber compound. Evo is zachter en soepeler en is wat dat betreft beter dan Performance. Het slijt wel iets sneller, maar voor offroad gebruik zou ik zeker evo nemen.

Tlr (tubeless ready) is bij Schwalbe enkel een indicatie dat de band iets kleiner van diameter is zodat hij strakker rond de velg ligt. Je kan dan wat makkelijker tubeless rijden. Zolang je geen tubeless rijdt zou ik de gewone pakken want die is makkelijk te monteren. Maar het kan alle twee.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: buitenbanden all around

Bericht door rubber-12 »

stijnel schreef:
rubber-12 schreef:Voor zandgrond is gemiddeld Racing Ralph achter en Rocket Ron voor een heel goeie combinatie (of equivalent van een ander merk). Ons clubje rijdt er in de Noorderkempen het hele jaar mee.
Dank jullie allemaal voor jullie (uiteenlopende) reacties.

Ik denk dat ik voor jou keuze zal gaan rubber-12 omdat ik deze banden enigszins ken en omdat deze in mijn shop te verkrijgen zijn.

raad je een 2.1 of 2.25 aan (voor op mijn 26" wiel) ?

en ik zie ook nog dat er onder de bandensoort ook nog keuze is tussen bv. Evo , Performance , TLR ... wat is hier het verschil en beste keuze...?

thanks
2.25 voor en achter

De EVO is zachter en heeft meer grip dan de performance, de lichtste uitvoering heeft wel heel zwakke flanken. Zelf gebruik ik de snakeskin versie met latex vloeistof, maar dat is vooral omdat de lichtste uitvoering teveel wegknikt in de bochten bij agressief rijden op lage druk. Met een biba ga je dat minder hebben.

Je zou achteraan een performance kunnen steken en vooraan een EVO.
stijnel
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: di 03 nov 2015 12:30

Re: buitenbanden all around

Bericht door stijnel »

rubber-12 schreef:
stijnel schreef:
rubber-12 schreef:Voor zandgrond is gemiddeld Racing Ralph achter en Rocket Ron voor een heel goeie combinatie (of equivalent van een ander merk). Ons clubje rijdt er in de Noorderkempen het hele jaar mee.
Dank jullie allemaal voor jullie (uiteenlopende) reacties.

Ik denk dat ik voor jou keuze zal gaan rubber-12 omdat ik deze banden enigszins ken en omdat deze in mijn shop te verkrijgen zijn.

raad je een 2.1 of 2.25 aan (voor op mijn 26" wiel) ?

en ik zie ook nog dat er onder de bandensoort ook nog keuze is tussen bv. Evo , Performance , TLR ... wat is hier het verschil en beste keuze...?

thanks
2.25 voor en achter

De EVO is zachter en heeft meer grip dan de performance, de lichtste uitvoering heeft wel heel zwakke flanken. Zelf gebruik ik de snakeskin versie met latex vloeistof, maar dat is vooral omdat de lichtste uitvoering teveel wegknikt in de bochten bij agressief rijden op lage druk. Met een biba ga je dat minder hebben.

Je zou achteraan een performance kunnen steken en vooraan een EVO.


ik kan ergens goedkoop aan een set Racing Ralphs Evo's komen zou dat ook goed zijn of toch beter met rockets vooraan?
Plaats reactie