Ik zou eerder denken aan een kettingspanner of trachten te werken met halflinks.liebherr 914 schreef:Nadat ik mijn derrie naar de wup heb gereden, en de rest van mijn velo na 3 jaar totaal los is,had ik besloten er geen grote kosten meer aan te doen,dus heb ik die omgebouwd tot single speed met onderdelen dat ik nog liggen had,
het enige ss onderrdeel dat ik liggen had was tandwiellen 13-15 en spacers voor achteraan. de rest een triple crank een 10 sp tandwiel,en 9 sp ketting.En dit alles gemonteerd op een Bulls coperhead 29 er,Nu na 6 tt's heb ik de smaak te pakken en zou ik deze fiets ss houden.het enige probleem is dan ook de ketting ,deze fiets is pressfit en zonder kettingspanner,en na 6 tt°s stampen en ploettern is mijn 9sp kettingske al sereus gerokken zou het mogelijk zijn om deze te vervangen door een zwaarder moddel of bmx ketting of zo?en hoe zit dat dan met het rek vermogen.
Als je wat handig bent met metaal kan je met een oude derailleurpulley een kettingspannertje fabriceren die vanop de liggende achtervork de ketting wat naar boven trekt en zo de slack weghaalt. Google maar eens op diy chain tensioner...
Qua ketting: imho is er veel verschil in kwaliteit. Ik gebruik nu KMC X9sl, steeds wisselend 2 kettingen voor de vitessenvelo.
Als er eentje in pensioen gaat (+ 0,75mm verlenging) wordt die vervangen en gaat ze op de ss. Daar heb ik nog de beste ervaringen mee, rek gaat traag en zelfs als ze over 1mm gaan dan maakt dat op het stalen ss kranske achteraan niet veel uit. De perforeringen in de kettingen lijken goed te helpen in de modder.
Ze liggen wel op dedicated ss frame, dus altijd correct opgespannen.
De ss pak ik sowieso voor de vettigste tochtjes, zo blijft de drivetrain van de geared bike langst meegaan.
Ook al eens een 7/8 speed Z51 Rustbuster van KMC gehad, die rekte zo veel uit dat ze op het einde van de fiets viel in een bocht.
Daarna een Rohloff Trail 8sp-ketting, die was goed, maar mijn huidig systeempje van roteren is qua budget interessanter.
Voor een 7/8 speed of 1 speed ketting zou ik iig voor een inox versie gaan, geen roestvorming en slijtvastere metaallegering.