MAG TOE !!

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Tot je slechte kabel een stuk 1tjes en nulletjes mist van het audiospoor wat ook nog eens analoog vertaald dient te worden. Ik heb toch bij mensen thuis al eens slechte kabels (al dan niet half kapot) gehad waarbij het beeld nog goed was maar het geluid niet zuiver meer was. Zelf gebruik ik een Optische kabel voor het geluid, maar voor de mensen die een Hdmi kabel gebruiken kan dit wel eens belangrijk zijn.

Overigens is de duurste kabel niet altijd de beste. Er zijn genoeg testen te vinden van kabels en je zult zien dat een goede hdmi kabel ook betaalbaar kan zijn.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Boebbel »

:-?

Ik heb dat niet uit mijn duim gezogen of zo, hé.

Kijk eens rond. BBC, AVforums, audioholics, Tros Radar, consumentenbond.nl

https://www.google.be/search?q=expensiv ... es&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Een kapotte kabel is een kapotte kabel, daar kan ik niets op zeggen.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Wacky-S »

Boebbel schreef:Heb je snellere en tragere elektriciteitskabels ?
Dit getuigt duidelijk van weinig kennis :lol:

Om er kort door de bocht op te antwoorden: ja, simpel voorbeeld UTP (netwerkkabel) cat4 vs cat5 vs cat6 kabels.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Heb je de artikelen wel goed gelezen? Audioholics bijvoorbeeld geeft in de eerste alinea aan dat het niet uitmaakt maar verderop leggen ze uit dat het wel degelijk uitmaakt. Andere forums, tros radar en de consumentenbond heb ik niet gelezen maar hecht ik ook weinig waarde aan. Wetenschappelijke artikelen met echte cijfers en experts moet je lezen.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Wacky-S »

Laten we het houden bij zolang je het niet verder gaat zoeken dan filmkes van je telenet digicorder af te spelen op je tv die niet te ver weg staat in een omgeving met weinig storende element, ga je geen verschil merken. :wink:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Kijk, dat is dan weer een feit ;)
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Boebbel »

Wacky-S schreef: Om er kort door de bocht op te antwoorden: ja, simpel voorbeeld UTP (netwerkkabel) cat4 vs cat5 vs cat6 kabels.
Ik had het over kabels met dezelfde standaard uiteraard. Vanuit jullie beweringen gaat een rode cat6 sneller gaan dan een zwarte cat6. Ja, ik weet dat dat zo is voor fietsen. :wink:

Aaanyway, om de topicstarter te helpen:

Er van uit gaande dat je een HD tv toestel hebt: je digibox staat toch op 1080 ? Je vindt dat normaal ergens terug in de instellingen.

Je kan ook eens kijken in de instellingen van je TV of die niet té hoog staat in helderheid, contrast, scherpte of digitale correctiesnufjes. Op het web vind je waarschijnlijk wel wat settings om mee te starten als je niet goed weer waar begonnen. Het is wel heel persoonlijk, dus zal je hier en daar wat moeten aanpassen naar smaak.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Boebbel »

audioholics schreef: In sum, there are quality differences between cables, but if the cable appears to be working properly (i.e. no visible artifacts), then spending more for an expensive cable won't yield better picture or sound.
Dit was de originele vraag, toch ?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Jouw reactie was dat iedere Hdmi kabel hetzelfde is want digitaal is digitaal. Wij weerleggen dat dit niet zo is maar geven daarbij ook aan dat het in dit specifieke geval niks zal uitmaken. Omdat het in dit geval niet uitmaakt (puur door het gebrek aan kwaliteit van de bron) wil dat niet zeggen dat er geen kwaliteitsverschil is in de kabels.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Free_ltd »

Boebbel schreef:
Reflex schreef:Digitaal is digitaal, maar de maat waarmee de 0 en 1 binnenkomt scheelt heel veel. Je krijgt ook ruis (jitter) als de maat van de 0 en 1 wat verschuift. Ga je het merken? Ik denk het niet, maar het kan wel verschil in kleur en audio geven. En met name in de audio kan je het wel goed merken.
De maat ?

Heb je snellere en tragere elektriciteitskabels ?

Ja, er zijn HDMI kabels die sneller zijn, maar dat verschil is pas merkbaar als het HEEEEEEEEEL lange kabels zijn :lol:

Ook is er verschil in HDMI 1.3 en 1.4 kabels.

Kwaliteitsverschillen
Hoewel elke HDMI-kabel dezelfde kwaliteit geeft, raden we je toch af om er één lukraak uit het rek te nemen. HDMI heeft namelijk al enkele aanpassingen achter de rug, telkens met een hoop verbeteringen.

Intussen zitten we aan HDMI-versie 1.4a. Die biedt ondersteuning voor 3D-video, 4K-resolutie (ongeveer 4.000 bij 2.000 pixels), ethernetkanalen en audio in beide richtingen. Vraag ernaar, want in de meeste winkels zijn vooral HMDI-kabels met de 1.3c-specificatie te vinden.

Die zijn niet slecht, maar ze ondersteunen een lagere bandbreedte en hebben minder functies, wat vooral in de toekomst problemen zou kunnen opleveren.

Het belangrijkste aspect van een HDMI-kabel is de snelheid van het signaal. Een gecertificeerde HDMI 1.4a-kabel moet minimaal een capaciteit van 10,2 Gbit/s kunnen verwerken. Topkabels met hoge prijskaartjes kunnen soms tot 18 Gbit/s gaan, maar aan die overtollige snelheid heb je niets. Laat je daar dus zeker niet door misleiden.

Wel belangrijk zijn de kabelstijfheid en de dikte. Duurdere kabels zijn meestal dikker en veel stijver, waardoor ze minder flexibel zijn. Heb je dus een wendbare kabel nodig, grijp dan naar de goedkopere, dunnere exemplaren.
Plaats reactie