MAG TOE !!

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

MAG TOE !!

Bericht door zaskar72 »

vraag: tussen digicorder en tv is er een HDMI kabel. Die wordt standaard meegeleverd door TELENET. Nu vroeg ik me af of een "betere" kabel ook betere resultaten geeft of sneller of zo ? Ik bedoel dan een kabel als deze http://www.vandenborre.be/videosnoeren/ ... tinum-1-5mOF geeft dat niks ?
Laatst gewijzigd door zaskar72 op za 16 jan 2016 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Free_ltd »

Er zijn ook hdmi kabels van €250 :-)

Sneller niet, maar wel beter beeld. Als ge dat let het blote oog ziet, is een ander
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Boebbel »

Zeker niet aan laten vangen ! :lol:

HDMI is digitaal, dus ofwel 1 ofwel 0. Eentje gesmeed door maagden in de himalaya gaat geen beter beeld geven.

De beste koop zijn die van bij de action voor 2 of 4 euro.

De commentaren op de site zijn #-o .

Even een google levert dit op : http://www.expertreviews.co.uk/tvs-ente ... lute-proof" onclick="window.open(this.href);return false;
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Free_ltd »

Boebbel schreef:Zeker niet aan laten vangen ! :lol:

HDMI is digitaal, dus ofwel 1 ofwel 0. Eentje gesmeed door maagden in de himalaya gaat geen beter beeld geven.

De beste koop zijn die van bij de action voor 2 of 4 euro.

De commentaren op de site zijn #-o .

Even een google levert dit op : http://www.expertreviews.co.uk/tvs-ente ... lute-proof" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar ben ik het niet mee eens ;-)

Er is wel degelijk een verschil in kwaliteit. Het is inderdaad 0 of 1, maar er is ook geleiding. er wordt met verschillende connectoren en kabels gewerkt. Niet alle metalen geleiden even goed en daarom dat bijvoorbeeld een kabel met meer vergulde zaken eraan van €50 toch wel wat beter beeld geeft.

Nu, zelf kijk ik daar niet naar en pak ik ook de goedkoopste. Als ik ne film huur via de digibox, neem ik ook altijd de SD omdat die een euro goedkoper is. Ik ga er mij niet beter bij voelen met dat beetje verschil voor die euro meer :lol:

Maar er zijn inderdaad freaks bij die een smak geld geven om toch maar dat tikkeltje beter beeld te hebben.

Maar denk ook dat ge vaak betaald voor de naam.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Digitaal is digitaal, maar de maat waarmee de 0 en 1 binnenkomt scheelt heel veel. Je krijgt ook ruis (jitter) als de maat van de 0 en 1 wat verschuift. Ga je het merken? Ik denk het niet, maar het kan wel verschil in kleur en audio geven. En met name in de audio kan je het wel goed merken.

Het verschil tussen een goede kabel en een goedkope is minder belangrijk dan vroeger, vandaar dat veel mensen zeggen dat het niet uitmaakt. Maar theoretisch is er nog steeds verschil.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Boebbel »

Free_ltd schreef: Daar ben ik het niet mee eens ;-)

Er is wel degelijk een verschil in kwaliteit. Het is inderdaad 0 of 1, maar er is ook geleiding. er wordt met verschillende connectoren en kabels gewerkt. Niet alle metalen geleiden even goed en daarom dat bijvoorbeeld een kabel met meer vergulde zaken eraan van €50 toch wel wat beter beeld geeft.
Je spreekt jezelf tegen.

Het is digitaal maar een ander soort metaal geleidt anders ? Het komt aan of het komt niet aan, hé. Het gaat niet "beter" aankomen, toch ?

Gaat een duurdere usb kabel een word document mooier maken ? Een duurdere netwerkkabel ? Ik heb het hier voor de duidelijkheid over dingen in dezelfde standaard, hé.

Vergulding - wel, een goudkleurig verfje - is tegen corrosie op de stekkers, dat heeft niets met geleiding in de kabel te maken. En dat zit op de goedkoopste hdmi-kabels dus ook al.

Het enige verschil kan bouwkwaliteit zijn: robustere stekkers, stevige kabels etc. Maar beter beeld niet echt.
Nu, zelf kijk ik daar niet naar en pak ik ook de goedkoopste. Als ik ne film huur via de digibox, neem ik ook altijd de SD omdat die een euro goedkoper is. Ik ga er mij niet beter bij voelen met dat beetje verschil voor die euro meer :lol:
Bwah, zelf ga ik toch altijd voor HD, dat is toch een meerwaarde, net zoals surround.
Maar er zijn inderdaad freaks bij die een smak geld geven om toch maar dat tikkeltje beter beeld te hebben.
Zolang ze het zichzelf kunnen voorliegen wel ja.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Boebbel »

Reflex schreef:Digitaal is digitaal, maar de maat waarmee de 0 en 1 binnenkomt scheelt heel veel. Je krijgt ook ruis (jitter) als de maat van de 0 en 1 wat verschuift. Ga je het merken? Ik denk het niet, maar het kan wel verschil in kleur en audio geven. En met name in de audio kan je het wel goed merken.
De maat ?

Heb je snellere en tragere elektriciteitskabels ?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Beste Boebbel, als je er geen verstand van hebt zou ik uitkijken om hierop in te gaan. Omdat jij het verschil niet merkt wil dat niet zeggen dat er geen verschil is.

Overigens kan een slechte usb kabel ertoe leiden dat er een stuk van je databestand ontbreekt. Dit hoef je niet terug te zien in je document, maar als je vaak heen en weer zou gaan kan dit tot een corrupt bestand leiden.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Reflex »

Boebbel schreef:
Reflex schreef:Digitaal is digitaal, maar de maat waarmee de 0 en 1 binnenkomt scheelt heel veel. Je krijgt ook ruis (jitter) als de maat van de 0 en 1 wat verschuift. Ga je het merken? Ik denk het niet, maar het kan wel verschil in kleur en audio geven. En met name in de audio kan je het wel goed merken.
De maat ?

Heb je snellere en tragere elektriciteitskabels ?
slechte overgangscontacten, slechte afscherming van interne aders of de kwaliteit van het materiaal (koper, zilver etc).
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: HDMI kabel ???

Bericht door Wacky-S »

Er zit wel degelijk verschil in de kwaliteit van HDMI kabels. De duurdere HDMI kabels zijn minder storingsgevoelig en laten veel hogere doorvoersnelheden toe.

Je kan hier een heel boek over schrijven, maar om het in de stijl van Boebbel te houden :-D :
Ga je een verschil merken met een "HD" film afgespeeld van een telenet digibox op en een TV uit de Action? Neen.
Ga je een verschil merken met een echte 4K/UHD film afgespeeld van een degelijke mediaspeler die 4K/UHD aankan op een echte 4K TV? Ja.

Een dure HDMI kabel maakt je beeld niet beter, maar zorgt ervoor dat alle (of toch zoveel mogelijk) informatie die de bron (media-/blue ray-/... speler) uitstuurt aankomt bij je ontvanger (TV). Hoe meer informatie er bij deze laatste toekomt, hoe dichter het weergegeven beeld de originele kwaliteit kan benaderen. (Image processing van je tv even buiten beschouwing gelaten.)
Hoe goedkoper de kabel, hoe minder goed de kwaliteit van de isolatie is met als gevolg meer verlies van data door storing van buitenaf.
Ook wordt de kwaliteit van de geleiders (draadjes en connectors) minder goed waardoor de doorvoersnelheden lager worden.

Een van de redenen waarom je met je telenet digicorder en goedkope HDMI kabel in de meeste gevallen (bijna) geen verschil gaat merken is omdat de hoeveelheid informatie die verzonden moet worden niet zo veel is (door de hoge compressie). De kabel kan deze zonder veel problemen aan. Bekijk dezelfde HD film maar eens vanaf een blu ray speler. Hierbij is de hoeveelheid aan informatie die verstuurd moet worden vele malen groter.

En uiteindelijk is het de totale setup (digicorder/mediaspeler/..., HDMI kabel, TV) en de eigenschappen van het media (film) die de uiteindelijke "kwaliteit" bepalen.

Het argument van Boebbel "HDMI is digitaal, dus ofwel 1 ofwel 0" is hier niet van toepassing. Je tv kan heeft de nodige foutcorrectie logica aan boord om bijna onmerkbaar een bewegend beeld weer te geven waarbij je volledige frames (en dat zijn heel wat eentjes en nulletjes) mist.

Zoals met alles moet je overwegen wat het meest geschikt is voor jouw situatie.
Plaats reactie