XT FC-M785 double 44t ?

Wedstrijdnieuws over strandraces, ervaringen van deelnemers, foto's van je beachbike,... dit alles heeft ene plaatsje in dti forumonderdeel
Plaats reactie
Charles
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: za 26 aug 2006 14:18
Rijdt met: Custombuild

XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door Charles »

Hallo,
Als strandracer kreeg ik in 'De Panne Beachrace' te maken met het fenomeen 'zot draaien achterwind'. Ik rij met een XT-crank dubbel 40/28 10 speed en had graag een groter tandwiel gemonteerd. Ik zou kiezen voor 42t of 44t. Wel een dubbel crank geen triple!
Iemand die weet of dit mogelijk is? Zou ik een triple-tandwiel kunnen monteren op een dubbel-crank? Heb een 44t Shimano en een 44t TA gezien online maar weet niet zeker of deze zou passen. Beide tandwielen dienen normaal wel voor een triple-crank.
Gebruikersavatar
turbomugge
Mountainbiker
Berichten: 418
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 14:58
Rijdt met: pro winner carbon,bh racemachine en xcluziv dirt cx monster...

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door turbomugge »

Denk niet dat dat gaat lukken
Charles
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: za 26 aug 2006 14:18
Rijdt met: Custombuild

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door Charles »

Tja... de BCD is ook 104 en bij Shimano XT dubbel is het grootste blad aan de binnenkant gemonteerd. Bij een triple is dit natuurlijk aan de buitenkant maar als ik de tandwielen bekijk is er geen 'uitsparing' voorzien om de spider te 'verzinken' in het tandwiel. Zowel voor als achterkant van de triple-tandwielen is vlak; zoals bij een dubbel-tandwiel. Waarom denk je dat dit niet zou lukken? Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
turbomugge
Mountainbiker
Berichten: 418
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 14:58
Rijdt met: pro winner carbon,bh racemachine en xcluziv dirt cx monster...

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door turbomugge »

Ja je kan de 44 niet aan de buitenkant van ja spider monteren en aan de binnenkant zal hij wss niet kunnen passeren aan je frame...
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door SD2E »

Zal waarschijnlijk een problem geven aan je frame, geen plaats voor een 44t. Dan heb je een triple crank nodig zodat het verder naar buiten staat.
Gebruikersavatar
robin
Mountainbiker
Berichten: 753
Lid geworden op: zo 25 dec 2005 11:25
Rijdt met: spark RC, Pro winner 29er beach bike

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door robin »

met shimano cranks kun je idd geen 44T monteren, wel is er de mogelijkheid om met een sram crank met BCD 120 een 44T te monteren dit wel met tandwielen van TA of een andere merk van tandwielen,

ik heb dit zo gedaan
Charles
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: za 26 aug 2006 14:18
Rijdt met: Custombuild

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door Charles »

Een 44t zal waarschijnlijk tegen het kader aanlopen zoals jullie stellen. Met een 42t TA lukt het wel.
Zal eens een TA 44t monteren en kijken of het lukt en indien nodig steek ik een spacer extra tussen de bracket en het frame. Geeft me weeral 2mm extra speling en kan volgens mij geen grote invloed hebben op de geometrie tov de benen en/of knieën.
Een ander crankstel is inderdaad een oplossing maar wel kostelijk.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door SD2E »

Charles schreef:Een 44t zal waarschijnlijk tegen het kader aanlopen zoals jullie stellen. Met een 42t TA lukt het wel.
Zal eens een TA 44t monteren en kijken of het lukt en indien nodig steek ik een spacer extra tussen de bracket en het frame. Geeft me weeral 2mm extra speling en kan volgens mij geen grote invloed hebben op de geometrie tov de benen en/of knieën.
Een ander crankstel is inderdaad een oplossing maar wel kostelijk.
Extra spacers kan wel een problem geven voor de kettinglijn als je met 1 blad rijdt
Charles
Mountainbiker
Berichten: 104
Lid geworden op: za 26 aug 2006 14:18
Rijdt met: Custombuild

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door Charles »

SD2E; zoals ik reeds aangaf in de vorige mails rij ik met een XT-dubbel crankstel. Mag normaal geen probleem zijn.
pompierke 349
Mountainbiker
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 21 feb 2010 16:40
Rijdt met: Mtb.Scott scale, Beachbike Pro winner

Re: XT FC-M785 double 44t ?

Bericht door pompierke 349 »

Ikzelf rij ook op mijn strandfiets met een dubbel Cranckstel van Shimano daar een tandwiel op gemonteerd van TA 42t en daar rij ik altijd mee.
Binnenkort komt het merk Hope uit met een cassette van 10/40- 10speed als deze redelijk is van prijs monteer ik deze ook nog.
Dan enkel nog hopen dat ik het rond krijg.
Plaats reactie