Vraag aan computerexperts...

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door eL Tee »

Ik kan alleen maar beamen wat SusXT zei.

Ik ben informaticus... Zo'n jaar of 10 terug was ik zelfs MCSE (Microsoft Certified System Engineer, een niet te onderschatten certificatie in 't "wereldje").

De aankoopkost is idd. een stuk hoger bij Apple dan bij Mickey$oft spullen. Maar ze gaan wél 2 tot 3 keer zo lang mee... Dit bericht is geschreven op een 8 jaar oude iMac. Enkel de HDD is vervangen door een SSD wegens defect en het geheugen uitgebreid (HDD = Hard Disk Drive, één van die weinige mechanische en dus verslijtbare delen aan een PC). Ik draai er de allerlaatste versie van OS X op (Yosemite)... Nu moet ik echter wél bekennen dat ik de laatste tijd wat probleempjes ondervind met de netwerkkaart. Maar ja, wat wil je ook na 8 jaar? Doe dit me eens voor met een M$ Wind-Doos!

Een ander veel gehoorde reden om de switch naar Apple niet te maken hoor ik ook hier: jommoja, ik gebruik M$ Word... So what? M$ Office heb je ook voor Mac. Maar je zal 't vrij snel opzij zetten ten voordel van Pages, Numbers en Keynote (de Apple tegenhangers van Office) wegens honderden zoniet duizenden keren intuïtiever en dus gebruiksvriendelijker.

Alles wat je met een M$ Wind-Doos doet, kan je ook met een Apple. Alleen beter :lol:
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Edlisjas »

Inderdaad eL Tee, maar documenten aangemaakt met numbers en pages kunnen anderen niet openen met hun Mickey$oft shit.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door eL Tee »

Jawel hoor: vanuit Pages export naar Word... :wink:

Of, voor de die-hards: een pages-document is eigenlijk een "zip-file" met daarin content die te openen valt door een M$ Wind-Doos :wink:
osxdaily.com schreef:Opening a Pages Format File from Mac in Microsoft Windows
1. Be sure to save the pages file somewhere easily accessible to Windows Explorer, then do the following:
2. Make a copy of the .pages file just in case you mess something up
3. Right-click on the .pages file and choose “Rename”
4. Delete the “.pages” extension and replace it with “.zip” extension*, then hit the Enter key to save the extension change
5. Open the newly renamed .zip file to be able to open and access the Pages format content within Microsoft Word, Office, or WordPad
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Edlisjas »

Ah...thnx voor de tip!
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door LuckyIron »

Office 2016 voor Mac is al een serieuze verbetering tegenover de vorige Office 2011.

Bij identieke look and feel als op Microschoft

:-D
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door eL Tee »

LuckyIron schreef:Bij identieke look and feel als op Microschoft
Brrr... Akelig... :drunk:

'k heb hier gisteren nog een oud netbookje van dunaldi geprepped met...

...Macbuntu :lol:

voor de leken: Ubuntu is een gemakkelijke, gebruiksvriendelijke Linux distro. Macbuntu is Ubuntu de 'look and feel' geven van Apple OS X. Weet dat OS X eigenlijk ook een "soort" Linux is: er steekt BSD onder :wink:
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door SusXT »

eL Tee schreef:Ik kan alleen maar beamen wat SusXT zei.
Ik had mij toch wel aan wat tegenreacties verwacht. Fijn om te lezen dat er meerderen zijn die mijn redenering volgen. Een paar collega's die zijn overgeschakeld, hebben ook geen spijt.
Edlisjas schreef:Ik heb een iPhone 6, mijn dochter een 5s en iPad mini, mijn vrouw en zoontje ook een iPad mini en zelf heb ik ook nog een iMac. Gisteren toch maar een Windows laptop gekocht voor de dochter vooral voor schoolgebruik en om te werken met excel, word en powerpoint. Voor een jongedame van 14 vond ik de MacBook toch wat duur. Na 10 minuten heb ik het opgegeven, vanavond nog eens al mijn moed bijeenrapen om de installatie af te ronden...
Voor kinderen is het idd duur, maar ik overweeg liever een tweedehands dan regelmatig dingen te moeten gaan oplossen. 90% van de gebruikers is niet opgeleid om computerproblemen op te lossen. Dat ding moet gewoon werken zoals het hoort. Bij Apple is dat zo.

Wat het gebruik betreft : bekijk een paar filmpjes of haal een boek "For Dummies". Geeft het een maandje tijd en je bent het gewoon. Ik dacht ook veel met een muis te werken, maar ik had vlug door dat ik een muis niet meer nodig had. Die Trackpad / touchpad kan veel meer.

En ik was nog één voordeel vergeten te vermelden : virussen.... veeeeeel minder last van. (om niet te zeggen geen last) :wink:
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door saiko »

As an Android user, I finally gave in and bought my first Apple device. I have to say I'm impressed, even if it only has a single-core processor
Afbeelding

voor de rest komt hier gene apple bazaar in huis :D

Even een beetje backfire geven tegen al die apple gebruikers hier.
Zelf windows gebruiker en als we toch met certificaten aant gooien zijn, in mijn rommelkast liggen ook enkele MSCA en twee MSCE certificaten.
Ook heb ik verschillende apple producten gehad zoals de eerste Iphone , enkele Ipods en nog eens een latere generatie van een Iphone.
Iedereen doet en laat en koopt wat hij wil, maar hierboven staat toch ook een deel waar ik niet direct akkoord me ben :)

Een windows toestel van 500 euro vergelijken met een mac van 1300 is natuurlijk peren met appelen vergelijken, maar als ik moet kiezen tussen een windows van 1300 en een mac van 1300 euro, dan is mijn keuze snel gemaakt.

En voor iedereen die verteld dat hij op een mac hetzelfde kan als op een windows,... dan is een mac idd waarschijnlijk voldoende voor uw gebruik.

Lager verbruik van een desktop,... hangt puur af van de componenten die ge erin hebt zitten. Dit vind ik een groot voordeel van een gewone PC.
Ge stelt die zelf samen aan de hand van uw budget en aan de hand van wat ge nodig hebt.
Wilt ge gamen? steek een zwaardere grafische kaart
Wilt ge een zuinige 24/7 server, gebruik laptop onderdelen voor een basic serverke op te bouwen ...
Bij een mac koopt ge een mac en ge hangt vast aan de hardware waarvan de fabrikant denkt dat gij die nodig hebt.

Lang meegaan,... thuis werk ik nog altijd op dezelfde PC die ik op kot gebruikte tijdens mijn studies in (aangekocht in 2006-2007)....
Ook enkel meer ram erin en een SSD en ooit eens een grafische kaart moeten vervangen omdat ik er zelf teveel mee geprult had.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door SusXT »

saiko schreef:As an Android user,...

voor de rest komt hier gene apple bazaar in huis :D

Even een beetje backfire geven tegen al die apple gebruikers hier.
Zelf windows gebruiker ...
Op welk vlak heb je ervaring met Apple?
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door MirFlash »

Sedert jaren '80 op Mac (privé)
Sedert jaren '80 op PC (voor het werk)

Sedert enkele jaren komt mijne MacBook Pro alleen nog naar boven om mijn belastingen in te vullen.
De rest van de tijd rommel ik op een iPad.

Ik begrijp da nt meer al da gezever van supershit.

't Is hetzelfde voor fietsrommel, thuis zo'n ding met alles derop en deraan en een goedkope rommel van chauffage buizen in elkaar gelast, en uiteindelijk geraak ik er altijd en ben altijd even moe ...

Voor 99% van de gebruikers is geodkope rommel voldoende en werkt naar behoren maar een grote bel emmen is altijd plezant en oogt goed aan den toog ...

PS: Al heb ik een cataloog zo dik als een telefoongids van Apple rommel staan thuis, behalve dat het naar behoren werkt, is het duur en wat ze ook vertellen niet altijd zo duurzaam, verre van. Enfin just né iMac van 2006 vervangen omdat Madam iets nieuws wilde, zo'n né 5K om mails op te lezen ](*,)

Conclusie : 't is uw geld "les conseilleurs ne sont pas les payeurs", m'n broer, grote Apple Zeloot, heeft né goedkopen brol opgezet met Ubuntu of zoiets, da shit volgens em.
Plaats reactie