Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bartjoosen
Mountainbiker
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 20 okt 2003 17:52

Trainen met een hartslagmeter: simpel en eenvoudig uitgelegd

Bericht door bartjoosen »

Ik ben aan het zoeken naar een nederlandstalige site, waar heel simpel uitgelegd wordt hoe het beste te trainen met een hartslagmeter.

Trainingszones, effect van trainen per zone, zones berekenen, ....

Als iemand mij zou kunnen helpen....


Alvast bedankt

Bart
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Een startpunt: http://users.skynet.be/vipersite/trainingshoekje.htm ?

Er is een deel in cyrillisch schrift "gemorft", maar door die tekst naar Word te kopiëren en een courant lettertype te selecteren, kan je het toch lezen.
Gebruikersavatar
Steven®
Mountainbiker
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 23 apr 2004 20:18
Rijdt met: Custom Orbea
Contacteer:

Bericht door Steven® »

Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

http://www.giantpt.com/Training/GIANT_T ... aining.htm

Wat is de beste hartslag om op te trainen?

Er zijn veel meningen over de correcte 'zone' (het gebied tussen de laagste en hoogste hartslag) waarin je moet trainen om vet te verbranden, maar gemiddeld is het veilig om uit te gaan van een gebied tussen de 55% en 75% van je maximale hartslag.

De hartslagmeter gaat uit van een simpele berekening:

de maximale hartslagmethode.

Bij deze methode train je op een percentage van je maximale hartslag, die wordt berekend door je leeftijd van 220 af te trekken. Dit wordt de Age Predicted Maximal Heart Rate genoemd, omdat deze uitgaat van je leeftijd. Door de vrij inaccurate manier van berekenen moet je rekening houden met een slag of 10 tot 15 verschil per minuut (naar boven of naar beneden).

Voorbeeld: met de maximale hartslagmethode zal iemand van 30 jaar een maximale hartslag van 220 - 30 = 190 slagen per minuut. De vetverbrandingszone zal dan tussen de 104 (55%) en de 142 (75%) slagen per minuut liggen.

Een veel accuratere methode is de Methode van Karvonen. Deze is voornamelijk preciezer omdat je conditie - in de vorm van je rusthartslag - in de berekening wordt meegenomen.

1. Bepaal je rusthartslag (Resting Heart Rate of RHR): dit is je hartslag in ruste (kan je het beste bepalen ’s morgens voor je uit bed gaat)
2. Bereken je maximale hartslag (Maximum Heart Rate of MHR): 220 – je leeftijd
3. Bereken je hartslagreserve (Heart Rate Reserve of HRR): Maximum Heart Rate – Resting Heart Rate
4. Bereken de lage en hoge grens van je zone: (HRR x percentage) + RHR


Hardlopende sporter met hartslagmeter

De volledige vergelijking is:

((220 - leeftijd) - rusthartslag) x streefpercentage) + rusthartslag = streefhartslag

of

MHR - RHR = (HRR x percentage) + RHR = streefhartslag
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Re: Trainen met een hartslagmeter: simpel en eenvoudig uitge

Bericht door Dzjowie »

bartjoosen schreef:Ik ben aan het zoeken naar een nederlandstalige site, waar heel simpel uitgelegd wordt hoe het beste te trainen met een hartslagmeter.

Trainingszones, effect van trainen per zone, zones berekenen, ....

Als iemand mij zou kunnen helpen....


Alvast bedankt

Bart
Ga 'ns op zoek in de plaatselijke bieb naar den boekjes van Polar... Veel meer basic kan je niet gaan (tis nog een boterham uit het vuistje hoor), en veel meer gestructureerd dan zo'n site...
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

cyclon schreef:http://www.giantpt.com/Training/GIANT_T ... aining.htm

Wat is de beste hartslag om op te trainen?

Er zijn veel meningen over de correcte 'zone' (het gebied tussen de laagste en hoogste hartslag) waarin je moet trainen om vet te verbranden, maar gemiddeld is het veilig om uit te gaan van een gebied tussen de 55% en 75% van je maximale hartslag.

De hartslagmeter gaat uit van een simpele berekening:

de maximale hartslagmethode.

Bij deze methode train je op een percentage van je maximale hartslag, die wordt berekend door je leeftijd van 220 af te trekken. Dit wordt de Age Predicted Maximal Heart Rate genoemd, omdat deze uitgaat van je leeftijd. Door de vrij inaccurate manier van berekenen moet je rekening houden met een slag of 10 tot 15 verschil per minuut (naar boven of naar beneden).

Voorbeeld: met de maximale hartslagmethode zal iemand van 30 jaar een maximale hartslag van 220 - 30 = 190 slagen per minuut. De vetverbrandingszone zal dan tussen de 104 (55%) en de 142 (75%) slagen per minuut liggen.

Een veel accuratere methode is de Methode van Karvonen. Deze is voornamelijk preciezer omdat je conditie - in de vorm van je rusthartslag - in de berekening wordt meegenomen.

1. Bepaal je rusthartslag (Resting Heart Rate of RHR): dit is je hartslag in ruste (kan je het beste bepalen ’s morgens voor je uit bed gaat)
2. Bereken je maximale hartslag (Maximum Heart Rate of MHR): 220 – je leeftijd
3. Bereken je hartslagreserve (Heart Rate Reserve of HRR): Maximum Heart Rate – Resting Heart Rate
4. Bereken de lage en hoge grens van je zone: (HRR x percentage) + RHR


Hardlopende sporter met hartslagmeter

De volledige vergelijking is:

((220 - leeftijd) - rusthartslag) x streefpercentage) + rusthartslag = streefhartslag

of

MHR - RHR = (HRR x percentage) + RHR = streefhartslag
Ga gewoon een lactaattest doen bij een erkende keuringsarts en je staat al enkele stappen verder en het kost je ook haast niets... :wink:
Gast

Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Gast »

Aangezien er hier legio topics zijn over het trainen met een hartslagmeter zullen we eens één topic starten waarin we alle informatie kunnen bundelen voor de toekomst.
Wat is de goede manier en hoe bepaal je de verschillende zone's, dus niet welke hartslagmeter.

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... meters.htm Hier alvast een tip.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Als het mag voeg ik hier nog een link aan toe dat mee alvast veel heeft geholpen...Het komt trouwens van andere bikers hier op het forum:
Linkje om trainingszones te weten en meer
Groetjes,
$mokeyJoe
Gebruikersavatar
thomatchef
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 25 feb 2004 19:19
Rijdt met: Cannondale F600

Bericht door thomatchef »

Hallo,

Ik ben van plan om een hartslagmeter te kopen, maar ben nog niet echt overtuigd of het wel nuttig is voor mij. Ik zit dus nog met enkele vragen waarop een antwoord moet worden gegeven.

Ik ben een toertocht rijder, en rijd meestal de grootste afstand die beschikbaar is wat soms lijd tot afstanden tot de 80km. Maar meesal varieert het tussen de 50km en de 70km. Op de website van de eerste link heb ik echter gelezen dat een hartslagmeter enkel nuttig is voor langeafstand en duurtraining.

Momenteel fiets ik enkel in het weekend (zit op internaat) maar als het s'avonds weer wat langer klaar is, kan ik ook tijdens de week trainen. Ik ben van plan dit serieus op te nemen, en ook verschillende types toe te passen (aerobe training, lange duur, interval, enz ...). Over die types training lees ik constant over trainingszones die bepaald geweest zijn door de hartslagmeter. Is het dan nuttig om een hartslagmeter, of moet ik proberen te luisten naar mijn eigen lichaam tijdens die trainingen om zo ideaal te trainen?

Blijkbaar moeten bepaalde waarden (Hfmax, en overslagpols) worden bepaald met behulp van een sportarts of een cardioloog. Is dit een nuttig investering, of is het ook goed om het zelf te doen (te lezen in de 2de link)?

Ik ben 17, en daarom vraag ik met af of het al nuttig is om op een jonge leeftijd een hartslagmeter te gebruiken. Zal hierdoor de pret die ik in het mountainbiken heb niet wat wegzakken door dat ik mss te prestatie gericht zal worden? Hebben er van jullie hier ervaring mee?

Afbeelding
PC1600 hartslagmeter : PC1600 hartslagmeter: De "full option" versie tussen de PC modellen: hartslagfrequentie, horloge, automatisch uitschakelen, datum, wekker, boven- en onderlimiet met geluidsalarm bij overschrijding, trainingstijd binnen en buiten de ingestelde limieten, gemiddelde hartslagfrequentie, verbruikte calorieën, maximale hartslagfrequentie en geluidsalarm plus: recuperatietijd, verlichting, afteltimer, rondetimer. Een onwaarschijnlijke prijs/kwaliteit/functies verhouding.
De hartslagmeter die ik op het oog heb is de PC1600 van sigma. Polar wil en kan ik niet kopen wegens te duur. Hebben sommigen van jullie ervaring met de hartslagmeters van sigma? Zijn alle functies nuttig of kunnen er wat functies af?
Plaats reactie