Vraag aan computerexperts...

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Vraag aan computerexperts...

Bericht door zaskar72 »

Ik wil overschakelen van desktop naar laptop.
Ik twijfel tussen 15" en 17".
Het zal geen APPLE worden dat staat vast aangezien ik bij WORD & PowerPoint wil blijven van programma.
Het moet een computer zijn die vlot kan multitasken en zeer snel is. Dus ik dacht aan een Intel i5 of i7 maar wat zijn de evenbeelden bij AMD dan ? En ben ik sneller met een i5 en groter werkgeheugen dan met een i7 en standaard werkgeheugen? En welke harde schijf? Want er zijn er tegenwoordig die geen draaiende onderdelen meer hebben, dus minder gevoelig zijn en sneller...
Mijn budget reikt niet zo heel ver...max 800€. Momenteel heb ik een officiële Windows7 op pc staan, ik vermoed dat wanneer ik een nieuwe laptop koop er standaard al Windows10 zal opstaan zoniet kan ik dan nog upgraden ?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door De Wreter »

Werk nu al zo'n 18 maanden (7 op 7, 18 op 24h, 3 weken per jaar niet) met een HP probook 470. Heel tevreden van. Gaat nu wel even retour want de grafische AMD kaart heeft een hardware probleem.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Boebbel »

15" en 17" hangt er wat van af hoeveel je er mee gaat rondlopen. Een iets kleiner sherm is net dat ietsje handiger, terwijl een groter scherm prima is als die meestal thuis staat. Je kan ook nog altijd een extern groter scherm ophangen thuis, iets van een 24" of 27".

Word en powerpoint is gewoon software van Microsoft, dat ook prima op een Apple zal draaien, maar je budget sluit die optie uit.

Kijk naar 8GB ram geheugen en inderdaad een SSD - zo'n harde schijf zonder draaiende onderdelen - dit is het belangrijkste voor een snelle computer. Je gaat wel iets minder opslag hebben, maar dit is op te lossen met een apart extern schijfje van €50.

Alles wat je nu koopt zal Windows 8.1 zijn. Windows 10 is net officieel uit, maar elke windows 7 en later is gratis up te graden.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door zaskar72 »

15" zal wel ok zijn zeker 't is nu ni dak ermee ga wandelen of zo maar toch...mijn huidige SAMSUNG monitor is 48cm maar dan vierkant ipv rechthoek...
Maar als de laptop nu 8GB RAM heeft en een SSD van 512 ( ik zag er ook van 1T) en een processor van "slechts" i3 ....is dat dan een snelle of raad je eerder i5 of i7 aan in combi met SSD en 8GB?

Ik zag deze http://www.mediamarkt.be/mcs/product/_L ... angId=-17# aan 499€ bij Media markt en een SSD van 512 kost er 369€ dus 870€... Uw mening
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Boebbel »

Ik zie goeie 500GB SSDs voor €200 bij alternate staan. https://www.alternate.be/Samsung/850-EV ... =7&lk=6080" onclick="window.open(this.href);return false;

Pak best een scherm met wat hogere resolutie 1600x900 of 1920x1080 of zo. Ik vind dat toch aangenamer dat je iets meer op je scherm krijgt.

i5 zal inderdaad beter zijn, maar zo even snel opgezocht zal het in de echte wereld niet zo veel uitmaken.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door SusXT »

Ik ben wrs al te laat, maar wie het leest, kan er maar iets aan hebben.
Ik ben jaren gebruiker geweest (en nog steeds uit noodzakelijk kwaad) van Windows. Op mijn werk moet ik steeds Windowssystemen onderhouden en dan kan je beter bij Windows blijven. Maar daar moet ik je niet van overtuigen.
Wie enkel een computer gebruikt om te surfen, tekstverwerking, en zeker als je werkt met foto's en video's, muziekopnames,..., investeer iets meer en koop een Apple. Waarom? Omdat je je investering terug verdient en jaren stressloos en sneller met je computer werkt.
Even de voordelen op een rij:
- je kan evengoed Windowsprogramma's draaien op Mac. (via Winebottle-app)
- je touchpad is multifunctioneel. Klikken, scrollen, andere vensters openen, selecteren,... er zijn tientallen functies die je met je vingers kan doen, net zoals op de iPad. Erg handig. Het touchpad is ook groter en handiger dan bij Windows-laptops. Deze video toont je enkele functies. Vanaf minuut 1 wordt het interessant. https://www.youtube.com/watch?v=RulfLRMMd-A
- het stroomverbruik is voor desktops 5 keer lager!! (rekening houdend met de kracht van de machine) Voor laptops heb ik de test niet kunnen doen, maar ik verwacht ook hier een lager verbruik. Met een macbook Air kom ik aan 10u werktijd met één volle batterijlading. Met de Dell van het werk ben ik na 3u al toe aan een nieuwe lading.
- weinig updates, dus je toestel blijft snel. Programma's zijn apps en laten geen bestanden achter die het toestel traag maken (register en toestanden) Windows moet iedere dag updaten en na een jaar is je toestel al erg traag. Verwijderde programma's laten sporen na die de pc trager maken. Na 4 jaar hebben de meesten het gehad en kopen ze een andere (snellere) laptop. De laptop zelf is nog OK, maar Microsoft heeft hem met zijn updates erg traag gemaakt.
- en zo kom ik aan de belangrijkste reden : een Mac gaat veel langer mee. De meesten hebben hun Mac nog na 7 a 8 jaar, soms nog langer, afhankelijk van wat je er mee doet. Dat is dubbel zo lang dan een doorsnee laptopgebruiker zijn HP, Dell,... van 800 euro heeft. Ik heb gewerkt een iMac van 7 jaar oud die sneller was dan een nieuwe Dell (van 750 euro). Apple maakt zijn standaardtoestellen zo degelijk als de de Pro-toestellen van HP, Dell, ... die makkelijk 1200 euro en meer kosten, maar dan met een besturingsprogramma waar je amper updates voor nodig hebt. De enige wekelijke updates die je krijgt zijn.... drie keer raden... Microsoft Office.
- het milieu heeft er ook baat bij : minder energieverbruik, minder snel aan vervanging toe dus minder grondstoffen nodig.
- tot slot, de restwaarde. Een macbook is gehalveerd in prijs na ongeveer 4 jaar. Verkoop een HP of Lenovo na 4 jaar eens? Dan mag je blij zijn als je er nog 1/4 voor krijgt.

Tot een paar jaar geleden vond ik Apple ook te duur, maar iemand overtuigde me van het tegendeel. Ik heb een aantal dingen onderzocht (energieverbruik, levensduur,...) en sinds ik met Apple werk moet ik lachen met mensen die zich ergeren aan Windows. (Vista was rommel, 7 was OK, 8 weer helemaal iets anders waar amper iemand mee kan werken en nu iedereen er mee kan werken, krijgen we weer iets anders :roll: :lol:) En ja, ik moet lachen omdat ik mezelf nog zie vloeken op Windows en vooral op den 8.
Wie geen 1100 euro wil ophoesten voor een Macbook Air of 1300 euro voor een iMac, kijk eens tweedehands. Een toestel van 3/4 jaar naar nog makkelijk 4/5 jaar mee en je kan ze met garantie kopen via Switch, Easy-M en andere websites. Apple Care raad ik niet aan. Je hebt hier sowieso 2 jaar garantie dus dat derde jaar is te duur. De toestellen zijn zo degelijk, dat als ze in je garantieperiode niet stuk gaan, ze gemakkelijk blijven werken tot ze antiek lijken te worden.

I rest my case :wink:
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door zaskar72 »

Ik heb nog steeds geen laptop gekocht dus reacties nog welkom !!

Ik heb nu eeniPhone 5S en zeer tevreden van ja. Alleen is het veel zoeken en proberen omdat ik die Apple werkmethode niet ken hé. Ik wil wel investeren in een Apple laptop desnoods maar ik ben bang want ben Windows al bijna 10j gewoon en ken er veel van. En dan moet ik op een Apple weer van nul beginnen. Ik ben een tegenstander van touchpad en voorstander van een muis. Ik werk daar gewoon sneller mee. Qua muziek snap ik niks van Apple. Vroeger zette ik muziek van YouTube op mijn pc en vandaar op mijn simpele NOKIA. Nu weet ik ni eens hoe ik mijn muziek die op mijn pc staat op mijn iPhone moet krijgen.
Kijk mocht er een cursus bestaan " start to Apple " ik zou me inschrijven ! Ik denk dat het echt wel beter is dan Windows. Maar zoals ik al zei om op eigen houtje weer alles van nul te moete leren zie ik ni zitten....
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Boebbel »

zaskar72 schreef:Maar zoals ik al zei om op eigen houtje weer alles van nul te moete leren zie ik ni zitten....
Ik heb bij wijze van hobby eens Mac OS X op m'n PC gezet de afgelopen week.

Mijn essentiële programma's werken gewoon, meestal kan ik de gebruikersgegevens van m'n windows simpelweg overkopiëren.

Zelfs een wifi printer, waar ik in linux helemaal niet mee wil beginnen, wordt automatisch geïnstalleerd.

Mac OS is zowieso een groot platform geworden, dus je zal wel een alternatief - of zelfs hetzelfde - programma vinden.

Ik zou me er niet laten door afschrikken en als het helemaal niet lukt, kan je nog steeds Windows om je Apple zetten.

Zeker omdat je al een Apple product hebt, lijkt me dat toch te overwegen. Ze zijn toch bekend om hun integratie.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Swannie »

er bestaan boeken... iphone for dummies ;)
wat je muziek betreft: iTunes installeren, daarin importeer je al je muziek en je synchroniseert deze met je iPhone.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Vraag aan computerexperts...

Bericht door Edlisjas »

Ik heb een iPhone 6, mijn dochter een 5s en iPad mini, mijn vrouw en zoontje ook een iPad mini en zelf heb ik ook nog een iMac. Gisteren toch maar een Windows laptop gekocht voor de dochter vooral voor schoolgebruik en om te werken met excel, word en powerpoint. Voor een jongedame van 14 vond ik de MacBook toch wat duur. Na 10 minuten heb ik het opgegeven, vanavond nog eens al mijn moed bijeenrapen om de installatie af te ronden...
Plaats reactie