Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training Trainen met de hartslagmeter.

Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht di 04 nov 2014 02:09
chrisper Mountainbiker

Berichten: 994
Mijn bike: Trek HT 29inch / Cube HT 26inch
Ok bedankt voor de reactie/advies

Bericht za 03 jan 2015 20:31
mtbcube Mountainbiker

Berichten: 109
Mijn bike: MTB Cube 29 inch
als ik rij en dat doe ik wel degelijk want ik probeer elke dag wel mijn kilometers te doen en dit tussen de 30 @ 50 km per dag ,en ik heb elke dag mijn hartslagmeter aan ,en zeker met de mtb want dan weet ik dat ik 25 slagen per minuut meer heb als met de koersfiets te gaan rijden .

De hartslagmeter zomaar afschieten zou ik persoonlijk niet doen ,het kan je helpen met de opbouw van je conditie .

Het stoort niet als je het aanhebt en als je zo en paar maanden aan het rijden ben kan je beetje goed zien aan welke snelheden en bepaald routes je hartslag omhoog gaat ,en je ziet ook natuurlijk hoe lang en bij welke snelheid je en constante hartslag hebt ,en hoe snel je hartslag snel terug zakt naar inspanningen .

Bericht do 02 jul 2015 12:09
dde561 Mountainbiker

Berichten: 4
Wanneer je traint met een hartslagmeter zijn er toch bepaalde zaken die in in acht moet nemen:
- uw hartslag verhoogt naarmate de rit langer duurt, dit is een normaal fenomeen (cardiac drift)
- uw hartslag zal hoger of lager zijn naarmate het warmer/kouder wordt
- uw hartslag zal verhogen naarmate je meer gedehydrateerd bent
- uw hartslag is afhankelijk van uw stress niveau
- uw hartslag is afhankelijk van het niveau van de dag
- gebruik geen hartslagmeter om intervallen te doen, uw hartslag loopt immers achter op de prestatie

Misschien is het wel een goed middel om in het begin aan te leren wat de impact is van arbeid op uw lichaam, maar na enkele maanden trainen moet je bijna blindelings kunnen zeggen welke hartslag je hebt.

Dus, wanneer je gaat trainen, kijk dan niet teveel naar die hartslagmeter maar leer luisteren naar uw lichaam. Stel je zelf de vraag: kan ik de huidige arbeid nog 6 uur volhouden zonder vermoeid te worden: -> extensief LSD; kan ik het maar 3 of 4 uur: -> intensief LSD; slechts 2 uur: -> Tempo; slechts 45 min: -> Threshold; slechts enkele minuten: -> VO2max.

Re:

Bericht di 03 okt 2017 22:44
BlueYeti Mountainbiker

Berichten: 36
mtb-fltn schreef:
Als ik het goed begrijp moet je voor een aerobe training rond de 70% van je hartslag zitten. Maar ik ga 3 maanden 2x/week 1u15 lopen met hartslagmeter en zit constant op 80% of meer. En ik loop nochtans niet zo snel. Ik dacht dat dit stilaan zou verminderen naar 70%, maar die evolutie verloopt maar heel traag.

Maak ik ergens fouten? Want ik begrijp er niet veel van...

elke sport heeft zijn eigen hartslagzones, maximum hartslag,... Voor lopen heb je dus wel andere hartslagzones dan voor fietsen of andere sporten

Bericht di 12 dec 2017 14:55
Reflex Avatar gebruiker
Forum beheerder

Berichten: 3365
Mijn bike: Trek Superfly 9.6 2016
BlueYeti schreef:
mtb-fltn schreef:
Als ik het goed begrijp moet je voor een aerobe training rond de 70% van je hartslag zitten. Maar ik ga 3 maanden 2x/week 1u15 lopen met hartslagmeter en zit constant op 80% of meer. En ik loop nochtans niet zo snel. Ik dacht dat dit stilaan zou verminderen naar 70%, maar die evolutie verloopt maar heel traag.

Maak ik ergens fouten? Want ik begrijp er niet veel van...

elke sport heeft zijn eigen hartslagzones, maximum hartslag,... Voor lopen heb je dus wel andere hartslagzones dan voor fietsen of andere sporten


Opzich kan ik je hierin volgen enkel in de praktijk zal de max meestal wel hetzelfde zijn maar de verzuring zal inderdaad op een ander punt liggen. Maar zou dit zoveel schelen denk je? (Geen idee hoor gewoon een open vraag).

Vorige

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training