Beginners vraagje

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Plaats reactie
dilids
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 20:48
Rijdt met: scott 29er

Beginners vraagje

Bericht door dilids »

Beste forumlezers,

Ik ben een amateur moutainbiker die graag zijn eerste stappen in het enduro rijden wil zetten. Maar ik zit met een paar vraagjes.

Welke fiets heb ik nodig ? Liefst een betaalbaar model of kan die met scott spark 29 ?

Wat heb ik nog nodig ? Bv helm,knie bescherming ?

Kan ik wedstrijden rijden zonder vergunning zoals bij de fun b

Alvast bedankt
marinoj
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: za 18 jan 2014 22:23

Re: Beginners vraagje

Bericht door marinoj »

hey,

ik heb het zelfde idee om ook met enduro te beginnen, alleen weet ik ook niet zo goed hoe het zit met de wedstrijden.

eigenlijk met een spark kunt ge perfect uit de voeten in de ardennen, maar om enduro te doen komt die echt wel te kort vooral als je het competitief wilt doen. Want de spark is toch een echte XC bike.
Ik zat zelf te denken aan een Canyon spectral; zeer goede prijs, perfect afgemonteerd, sinds dit jaar is de geometrie aangepast (langere bovenbuis, slackere headangle) en hier en daar een paar aanpassingen zoals een stuur en stem naar persoonlijke keuze denk ik wel dat je er ver mee kan komen.

qua bescherming zouden knielappen wel helpen en een helm met meer bescherming, maar ik weet nu niet zeker of dat een fullface helm verplicht is bij sommige wedstrijden.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Beginners vraagje

Bericht door julie »

bij alle wedstrijden is een full face helm verplicht (naast knie- en elleboogbeschermers en op zijn minst een camelbag)
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Beginners vraagje

Bericht door Kulgan »

Voor sommige wedstrijden moet je er heel snel bijzijn, want de plaatsen zijn beperkt en de vraag groot.

Ideaal om te beginnen zijn de enduros georganiseerd door Patrick Maes. Vlotte organisatie en geen extreme specials. Voor deze wedstrijden kan je een daglicentie nemen. Volgens het reglement zijn knie en elleboogbescherming, full face helm (bell super 2r mag ook), rugzak met plaat of op zijn minst camelbag, handschoenen met lange vingers en lange mouwen.

Verder zijn er ook organisaties waar je een soort toertocht doet. Je rijd specials maar ongetimed. De twee bekendste zijn endurando en gravity bike development. Ook hier zijn de plaatsen beperkt... Als ik het goed heb, organiseert endurando tijdens de zes uren race op francorchamps ook een endurotocht zonder beperking van het aantal deelnemers.

Ivm de fiets, kom je met een degelijke trailfiets (130-140mm) al heel ver...
Als je echter de smaak te pakken hebt en je gaat ook endurotrips naar de alpen, dan kan iets meer nodig zijn
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Beginners vraagje

Bericht door Pashley 24Mhz »

Ideale fiets:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... 4&t=131935

:wink:
Testen altijd mogelijk
dilids
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 20:48
Rijdt met: scott 29er

Re: Beginners vraagje

Bericht door dilids »

Als je zonder vergunning rijdt zou je een doktersattest nodig hebben.
Weet iemand waar ik deze kan afdrukken ?
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Beginners vraagje

Bericht door Kulgan »

Een briefje geschreven door de dokter is voldoende :wink:
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: Beginners vraagje

Bericht door MTBart »

2 briefjes vragen is beter.

1 om te kunnen deelnemen, 1 dat je de dag daarna niet moet gaan werken :wink:
Gebruikersavatar
Dr.Gonzo
Mountainbiker
Berichten: 3310
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 18:16
Rijdt met: Santa Cruz / Commencal / Niner

Re: Beginners vraagje

Bericht door Dr.Gonzo »

MTBart schreef:2 briefjes vragen is beter.

1 om te kunnen deelnemen, 1 dat je de dag daarna niet moet gaan werken :wink:

:lol: :lol: :lol:
DidiDex
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 03 jun 2011 13:03
Rijdt met: Cannondale hardtail

Re: Beginners vraagje

Bericht door DidiDex »

Goedemorgen Iedereen,

In mijn jonge jaren heb ik enkele jaren competitie XC gereden. Gestopt op mijn 18de woog ik 72 kg voor 190cm, zo scherp als een mes en in vorm! Nu, 8 jaar later, weeg ik een pak meer en wil ik terug wat sportiever worden... Vroeger was techniek altijd men sterkste punt en na wat opzoekwerk kwam ik erachter dat er tegenwoordig enduro wedstrijden bestaan.

Nu had ik enkele vragen over het fysieke verhaal hierachter. Moet je echt in topvorm zijn om niet hopeloos verloren gereden te worden? Vroeger trainde ik dagelijks en reed zo goed als alles (Beneluxcup, Flanderscup, LCMT, LMTB, marathons, ...). Zo veel tijd heb ik tegenwoordig niet meer en wil ik hier ook niet insteken. Liever een koers of 5 per jaar en tussendoor een keer of 2 - 3 per week fietsen. Amusement moet hoog liggen, af en toe een pintje en een bak frieten moet nog kunnen ;-)

Wat zeggen de mannen met ervaring?

Bedankt alvast!

Didier
Plaats reactie