Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Alles wat met dames en mountainbiken te maken heeft hoort hier thuis, ook heren kunnen hier posten, zolang het maar dames én MTB gerelateerd is
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haaike
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: di 05 dec 2006 11:55
Rijdt met: Thompson Mach5

Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door Haaike »

Hallo,

na een dikke 10 jaar rijplezier is mijn Thompson toch echt wel aan vervanging toe. Ik twijfel momenteel tussen:

CUBE ACCESS WLS GTC PRO
- Frame: carbon
- Vork: SR Suntour Raidon XC RL-R Air 27.5"/29", Remote Lockout, tapered, 15QR
- Achterderailleur: Shimano XT, RD-M781-DSGSL, Shadow 10-Speed, direct mount
- Voorderailleur: Shimano XT, FD-M781-A, direct mount, 3x10-Speed
- Shifters: Shimano SLX SL-M670-I, Direct Attach
- Remmen: Shimano Deore A-M615 Hydr. Disc Brake (180/160)
- Crankset: Shimano XT, FC-M782, 40x30x22T, 170mm
- Cassette: Shimano CS-HG81, 11-36
- Wielen: Fulcrum Red66 15QR/X12, 584x19C
- Prijs 1500 euro

TREK SUPERFLY 8
- Frame: aluminium
- Vork: Fox Evolution Series 32 Float, CTD (climb-trail-descend) damper, rebound, E2 tapered steerer, 15QR thru axle, custom G2 Geometry w/51mm offset on 29ers, 100mm travel
- Achterderailleur: Shimano Deore XT, Shadow Plus
- Voorderailleur: Shimano SLX
- Shifters: Shimano SLX, 10 speed
- Remmen: Shimano SLX hydraulic disc
- Crankset: Shimano SLX, 38/24
- Cassette: Shimano HG50 11-36, 10 speed
- Wielen: Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready, 142x12 rear, 15mm front
- Prijs 1800 euro

Als ik de beide vergelijk, dan:
- is de vork van de Superfly een pak beter dan die van de Cube; als ik voor die laatste zou gaan, zou ik daar de vork van laten aanpassen naar de Fox (waardoor ze allebei op ongeveer dezelfde prijs komen)
- zijn de versnellingen van de Superfly beter dan die van de Cube, maar niet gigantisch
- vind ik zowel kader als kleuren van de Cube iets mooier (maar ja, hoe belangrijk is dat en 't is zeker ook niet alsof ik de Trek lelijk vind; integendeel hij is enkel maar ietsje minder mooi :-) )
- is de Cube een specifiek vrouwenmodel, dus qua geometrie misschien interessanter; anderzijds rij ik al meer dan 10 jaar met mannenkaders (zowel koersfiets als mtb) en heb ik daar nooit problemen mee ondervonden
- mijn kennis van wielen is absoluut onbestaande, dus geen idee in hoeverre die van Cube beter/slechter/even goed zijn dan die van de Trek (ik ga wel eens wat reviews checken)

Graag dus jullie ervaring of tips ivm deze modellen! Eerder carbon of aluminium?
Eventueel andere modellen (budget max. 2000 euro)?
Zie ik iets over het hoofd bij de afwerking van de Cube (want 1500 voor een carbon mtb lijkt mij op zich best wel schappelijk)?
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door geertg »

Cube is prijs/kwaliteit inderdaad zeer schappelijk en zeer goede fietsen.

Waarom geen Cube Access WLS GTC SL? Deze kost niet veel meer, is lichter, en heeft een Rock Shox SID RL alhoewel ik vernomen heb dat de kwaliteit van de Suntour verbeterd is maar heeft m.i. te lijden onder het feit dat zij op de beterkope fietsen worden gemonteerd waardoor het imago minder is?

Hou ook rekening met verschil in crank, triple 40x30x22 of dubbel 38x24 (beiden cassette 11-36).
Gebruikersavatar
Haaike
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: di 05 dec 2006 11:55
Rijdt met: Thompson Mach5

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door Haaike »

geertg schreef:Waarom geen Cube Access WLS GTC SL?
Omdat ik die echt niet mooi vind ;-) Het uitzicht van een mountainbike is natuurlijk niet het belangrijkste, maar die snoepjeskleuren van de GTC SL zijn zodanig mijn ding niet dat ik mij daar eigenlijk echt niet op zie rondrijden. Misschien een beetje onnozel...

Ik wist niet dat de kwaliteit van de Suntour ondertussen verbeterd was, al denk ik dat een aanpassing naar een Fox wel doenbaar is en dan is het sowieso eentje van heel goede kwaliteit. Probleem met de aanpassing van de vork is vooral een fietsenmaker te vinden die de Suntourvork wilt overnemen, zodat ik enkel het prijsverschil tussen beide vorken (en werkuren natuurlijk) moet betalen i.p.v. de volledige prijs van de Fox (en dan over te blijven met een Suntour).

Het verschil in crank had ik gezien, maar als ik kijk wat ik hier (ik woon in Zwitserland) het meeste gebruik op mijn huidige fiets, dan is die 38x24 met cassette 11-36 op de Trek ook wel voldoende. Eventueel kan ik wel eens informeren om er 38x22 (of 36x22?) van te maken, maar eigenlijk denk ik dat beiden ok zijn.

Bedankt alleszins voor de reactie! Toch al wat gerustgesteld dat het prijs-kwaliteit wel te vertrouwen is, want het leek mij bijna té schappelijk/mooi om waar te zijn :-)
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door Beny »

Mijn vriendin heeft de Carbon versie (jaargang 2014)
Indien het budget het toelaat zou ik zeker voor de carbon versie gaan
Deze heeft tov de 2014 versie een betere vork, doorsteekas, ....
Dat is echt een topfietsje
Gebruikersavatar
Haaike
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: di 05 dec 2006 11:55
Rijdt met: Thompson Mach5

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door Haaike »

Beny schreef:Mijn vriendin heeft de Carbon versie (jaargang 2014)
Indien het budget het toelaat zou ik zeker voor de carbon versie gaan
Deze heeft tov de 2014 versie een betere vork, doorsteekas, ....
Dat is echt een topfietsje
Je bedoelt de Cube dan? Of bedoel je een carbonnen versie van de Superfly?
Mijn budget ligt op max. 2000 euro, dus beide bovenstaande fietsen zijn ok wat dat betreft, de Cube (carbon) is zelfs nog goedkoper dan de Trek (aluminium). De goedkoopste Trek Superfly in carbon gaat dan weer wel al boven dat budget.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door Beny »

Haaike schreef:
Beny schreef:Mijn vriendin heeft de Carbon versie (jaargang 2014)
Indien het budget het toelaat zou ik zeker voor de carbon versie gaan
Deze heeft tov de 2014 versie een betere vork, doorsteekas, ....
Dat is echt een topfietsje
Je bedoelt de Cube dan? Of bedoel je een carbonnen versie van de Superfly?
Mijn budget ligt op max. 2000 euro, dus beide bovenstaande fietsen zijn ok wat dat betreft, de Cube (carbon) is zelfs nog goedkoper dan de Trek (aluminium). De goedkoopste Trek Superfly in carbon gaat dan weer wel al boven dat budget.
Yep, ik bedoel de Cube :-D
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door geertg »

Dat van die kleur begrijp ik volkomen, het oog wil ook wat.

In de begin deze maand verschenen "MTB Guide 2015" van O2bikers : "Als je de naam Cube hoort, dan denk je meestal aan een ongelofelijke prijs in kwaliteitsverhouding. Het bewijs wordt weer eens geleverd met de Cube Reaction GTC SLT die 2499 € kost. Hij is uitgerust met Shimano XT en heeft ook een RockShox RS-1 vork die alleen al 1600 € kost. Dit is ook het minst geavanceerde carbon frame van de drie verschillende frames die bij Cube te vinden zijn, waar het nieuwe model van de bovenste plank, de C-68, nog wat aan gewicht verliest door te besparen op de hoeveelheid hars in de constructie".

Cube zal als grote klant wel geen 1.600,00 euro betalen voor die RS-1 vork.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door kazzz »

Eens rijden op beide kan ook geen kwaad.
Trek met zij Alu frame kwam regelmatig comfortabeler uit de hoek dan andere merken met hun Carbon frames.
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Re: Ervaring met Cube Access WLS GTC Pro / Trek Superfly 8

Bericht door racoonfreak »

Wij (mijn zus) hebben een Cube Access WLS GTC SL , ze rijdt er al 3 jaar mee en ruim 12000 km op de teller. Toen wel nog met 26" wielen en Reba vork. Ze is er heel tevreden van...
Plaats reactie