Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeGlenne
Mountainbiker
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 16:31
Rijdt met: NinerD Moonduster,Kona Unit Ss, Kona Paddywagon

Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Bericht door DeGlenne »

Hallo allemaal,

De onderdelen komen stillaan binnen voor men bike maar zit nu met een dilemma met mijn remmen. Heb een setje avid bb7 liggen is het de moeite om deze erop te zetten? Heb met hope gereden en xt en vind deze beide super remmen maar met mechanische heb ik geen ervaring... Zou deze willen plaatsen mss met een xt 180mm schijf vooraan en 160mm achteraan.
Grtz
Glenn
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Bericht door Dickie »

De beste mechanische remmen, zoals je op alle fora kan lezen.
Ik heb ze op de SS staan die vooral bij slecht weer buiten komt met voor en achter 180mm schijven.
Wel met shifterkabeltjes, die schuiven wat vlotter door de liners.
Ben er altijd fan van geweest, simpele setup, gaan jaren mee, voldoende remvermogen om overal gestopt te raken, weinig onderhoud als je de liner helemaal laat doorlopen.
Bovendien is de afstand remblokjes/schijf regelbaar.

Weet niet of dat bij anderen ook zo is, maar vind de blokjes snel slijten in de modder, kan wel aan de Aro-8 schijven liggen.
Niet voor weight weenies.

Tegen de nieuwe Shimano's XT of XTR kunnen ze imo niet op, power die vooral beter doseerbaar is.
Niettemin zullen ze hun mannetje staan t.o. menige andere hydraulische setjes.
king_of_nothing
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 08 aug 2004 20:25
Rijdt met: Onone Mudbike - Scapel 29
Contacteer:

Re: Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Bericht door king_of_nothing »

Dickie schreef:Weet niet of dat bij anderen ook zo is, maar vind de blokjes snel slijten in de modder, kan wel aan de Aro-8 schijven liggen.
Niet voor weight weenies.
.
Rij zelf ook rond in de winter met deze remmen, heb de schijven vervangen door alligator's en sindsdien slijten de remblokken heel wat minder snel.

Met deze remmen cimes de waimes gereden en op de steilste afdalingen kwamen de remmen toch iets tekort om volledig contole te houden (voor 180, achter 160). Dit was wel met een fiets van 14 kg.
Rij op een andere fiets met shimano slx en met hope mono mini.
Als geld geen probleem is direct gaan voor de hope's (shimano is niet slecht, maar hope is toch beter :-) ), maar aangezien je deze nog liggen heb zou ik het eerst met deze proberen. Kan je later nog overstappen mocht je remkracht tekort komen.
skidje
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 22 aug 2010 16:24
Rijdt met: Singular Swift, Salsa's Horsethief en Mukluk Ti

Re: Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Bericht door skidje »

Indien ongemakkelijk gevoel bij stijle afdalingen zullen 200 schijven dit kunnen verlichten.
Gebruikersavatar
rocki
Mountainbiker
Berichten: 245
Lid geworden op: za 27 okt 2007 13:50
Rijdt met: 3x9ers

Re: Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Bericht door rocki »

Ben content van mijn setje bb7, maar dit werd enkel op de baan gebruikt.
Ik ging voor de ss (rij veel in de vl ardennen) deze ook bestellen, maar zag dat er een nieuwe versie van was. In een review gelezen dat ze ook goed zijn maar niet beter dan de vorige versie. Ook echter gelezen dat ze moeten oppassen voor de nieuwe concurrent, de TRP Spyke, en heb die besteld wegens knap, modderplaatje en 2 bewegende pistons.
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Re: Avid bb7 of toch voor setje hydraulische remmen?

Bericht door pieterp »

Ik ga op mijn sscx ook de TRP Spyre gebruiken, vooral omwille van de 2 bewegende pistons.
Plaats reactie