iPhone 5s gebruiken als GPS?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Plaats reactie
Evi Photo
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jun 2014 12:26
Rijdt met: Cube Access WLS GTC 29"
Contacteer:

iPhone 5s gebruiken als GPS?

Bericht door Evi Photo »

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het gebruiken van een iPhone 5s als fiets-GPS. Er bestaan bike mounts met waterdichte case voor 50 euro, dus ik ben aan het bekijken of ik ipv een fiets-GPS te kopen, niet gewoon mijn iPhone kan gebruiken.

Wat is de bedoeling:
- routes die ik van internet gehaald heb kunnen uploaden naar de gsm
- iPhone op mijn stuur monteren
- de gsm gebruiken als GPS
- voor ritten van zo'n 1,5u, max 2u

Dat wil dus zeggen dat het schermpje de hele tijd aan moet staan. Momenteel track ik mijn routes met Runkeeper en dan staat de GPS-functie wel de hele tijd aan, maar dan is het scherm uit. De batterij houdt het hiermee behoorlijk goed uit. Maar hoe lang houdt de batterij het vol als het scherm de hele tijd aan staat?

Dat hij het niet zal volhouden gedurende een halve dag, daar ga ik wel van uit. Maar is dit bruikbaar voor ritten van zo'n 1,5u - 2u? Zijn er apps die de functies vervullen die ik wil? Waar moet ik nog aan denken?
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: iPhone 5s gebruiken als GPS?

Bericht door eL Tee »

Ik gebruik mijn aaifoon 4s als fietscomputer...

Beschermd middels een Lunatik Taktik Extreme case... Nen echten, want er is veel sjina namaak. Ook geen alu versie nemen, want die blokt alle signalen af: 3G, GPS, ... (BTDT)
Een fietshouder heb ik ook, maar is bijna niet meer te vinden.

Tijdens het rijden luister ik naar muziek met bluetooth oortjes (Jabra Sport) - ik zet de player af op wegen waar ik gemotoriseerd verkeer tegen kan komen... Ik fiets 99% van de keren alleen.

Ik gebruik als app Cyclemeter die op z'n beurt synced met Strava en Dailymile. Een zwoele Britse vrouwenstem fluistert me op instelbare momenten de nodige metrics in (hartslag, snelheid...)

Eén groot nadeel: de batterijcapaciteit is onvoldoende. Ik zet mobiele data alsook wifi af om toch meer dan 3 uur jus te hebben (dus enkel BT, dit voor mijn oortjes). Tevens zet ik het scherm af, tenzij ik iets wil zien. Daarom gebruik ik dan ook een kleine cheap-ass fietscomputer van de Decathlon (in casu een count 14+) om constant zicht te hebben op metrics. M.a.w., ik gebruik mijn aaifoon eerder voor het bijhouden van de geschiedenis. Real-time metrics lees ik af op dat Decathlon-ding.

HR, cadans en snelheid via ANT+. Hiervoor heb ik een Decathlon hartslagmeter en cadans/snelheidmeter van Wahoo, alsook een ANT+ dongel van Wahoo. De aaifoon 5 heeft BT4, en daarvoor heb je voldoende aan BT4 metertjes (4s ook, maar ik had de ANT+ rommel al van mijn vorige aaifoon 4)

Het werkt allemaal super, alleen... De batterij zuigt grote tijd...
Laatst gewijzigd door eL Tee op wo 10 sep 2014 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Evi Photo
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 16 jun 2014 12:26
Rijdt met: Cube Access WLS GTC 29"
Contacteer:

Re: iPhone 5s gebruiken als GPS?

Bericht door Evi Photo »

Heb ik het correct begrepen dat je je iPhone 4s niet echt als GPS gebruikt, maar enkel als fietscomputer en om muziek te luisteren?

Zijn er mensen die tests gedaan hebben met de iPhone (5s) als GPS, dus met het scherm constant aan?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: iPhone 5s gebruiken als GPS?

Bericht door RigolleM »

Evi Photo schreef:Zijn er mensen die tests gedaan hebben met de iPhone (5s) als GPS, dus met het scherm constant aan?
Ik heb het inderdaad geprobeerd en de 4s hield het 3u20 uit en toen viel hij uit. Bovendien reed ik plat (band) en wou mijn vrouw laten weten dat ik wat later ging zijn, en gelukkig had ik de BB van het werk mee ;-)

Het was vooral een test met wahoo ANT+ sensoren (hartslag/cadans) en ik volgde de metrics (zoals eL Tee het zo mooi omschrijft) op het scherm (lag dus ook gans de tijd aan) en logde ondertussen de rit. Puur navigeren heb ik niet gedaan, daar had ik mijn Edge 800 voor. Ik wou ook de stats vergelijken tussen Edge en iPhone (Wahoo soft). Tijdens de rit lag wel mijn 3G en BT af.

BT4 of BT smart zoals het wel eens wordt vernoemd springt wel zuiniger om met batterij energie dan ANT+, maar als ik het hier boven lees gaat het enkel om navigeren en geen metrics ala HR, cadans, ...

Ik gebruikte toen de Wahoo case met ANT+ sensor ingebouwd. Is wel héél stevig en waterdicht, en hing tussen mijn aerobars op mijn koersstuur. Op het stuur of stuurpen gemonteerd oogt het wel wat lomp, en de 5s is nog een beetje groter.

Sindsdien blijft de iphone (5s ondertussen) mooi in mijn achterzak en gebruik ik enkel nog de Edge als navigatie/fietscomputer. Ik maak nogal vaak een tuimelperte en het prijskaartje van een iPhone is mij iets te hoog om na iedere val een nieuwe te gaan halen, ook al zit hij opgeborgen in een case. De Edge is ook al een paar keer tegen de vlakte (in het veld, niet op de tarmac) gegaan en die heeft het tot nu toe overleeft.

Om op uw vraag te antwoorden: ik denk wel dat een iPhone 5s het een 2-tal volhoudt met actief scherm. En je kan altijd een powerpack gebruiken om de batterij tussentijds op te laden, maar dan sleur je weer wat meer mee onderweg.
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: iPhone 5s gebruiken als GPS?

Bericht door poeperman »

ik gebruik mijn iPhone 5 nu al een hele tijd om te navigeren en als fietscomputer.

Houder op het stuur is Quadlock, app is Runtastic MTB Pro (alle mogelijke gegevens geeft hij weer, supermakkelijk inladen van GPX files, veel parameters en vergelijkingsmogelijkheden online) en Strava.

Met muziek aan, scherm constant aan, gok ik een 2:30u. Scherm uit, GPS aan (bv om af en toe te kijken of ik geen pijltjes etc gemist heb) zéker 4-5u.

Indien ik lang wil rijden mét scherm, plug ik van bij het begin een compacte powerbank in de phone, als die leeg is zie ik nog exact wat ik van 'jus' heb indien ik iemand moet verwittigen.

http://www.externe-batterij.com/externe ... p-575.html

Qua capaciteit komt deze ruim te kort, geef ongeveer een halve lading van de iPhone, maar is ideaal als extraatje (kost en weegt niks). Ik gebruik ook nog een "zwaardere" powerbank in de rugzak voor usb verlichting en extra noodgeval.
Plaats reactie