Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
RHodeidra
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 apr 2014 11:08

Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Bericht door RHodeidra »

Hallo,

ik ben al een paar dagen aan het lurken op jullie forum en ik dacht na voorbereidend werk de vraag maar te stellen welke fiets jullie voorkeur geniet.

Waarvoor ik hem wil gebruiken:
"korte" afstanden, vooral over goede fietspaden en deels in redelijk vlak bosgebied,
zeker niet voor acrobatie of stunten.
Met kort bedoel ik voornamelijk recreatief in de Kempen in het weekend en in de week naar het werk , 18 km over goede, vlakke wegen.
ER werd mij al voorgesteld om een fiets te nemen die meer city-oriented is maar ik heb sinds mijn 12e altijd een MTB gehad (maar nog nooit een goed merk) en herenfietsen en crossfietsen liggen mij gewoon niet goed.

Mijn budget is 600, 700 moest het gewoon een goede deal zijn voor dat geld.

Op dit moment heb ik moeilijkheden te kiezen tussen

Haibike Big Curve RC 29 (560 Euro)
http://www.haibike.de/produkte_detail_e ... etail.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube
ofwel Cube Analog 29 (585 Euro)
http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtai ... lack-grey/" onclick="window.open(this.href);return false;

ofwel Cube Aim SL 29 (490 Euro)
http://www.cube.eu/en/bikes/mtb-hardtai ... lue-white/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meteen zullen jullie merken dat ik niet bereid ben om echt veel uit te geven, en ik snap wel dat ik geen superfiets moet verwachten.

Ik heb de indruk dat de Haibike NET ietsje beter is, maar ik heb elk gedeelte individueel zitten vergelijken en ik heb nooit een algemene indruk gekregen over een fiets dat ik zei "deze moet het worden".

Ik zou opmerkingen of tips appreciëren, moesten jullie een beter alternatief kennen zou ik dat uiteraard ook graag horen.
Er werd mij ook gezegd door een collega die ook op dit forum zit dat ik moest gaan kijken voor een tweedehandse, en ik ben daar uiteraard ook gaan kijken maar niet meteen gezien wat ik zocht.
Moest een van jullie toch denken dat je aan mij een passende fiets kan kwijtkrijgen wil ik tuurlijk ook wel eens kijken :D


Dank bij voorbaat
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Bericht door whaleshark »

Ik denk dat als je een van deze mtb's koopt, je dit op termijn zult beklagen... deze fietsen zijn afgemonteerd met ondermaatse materialen... ( mijn mening...)
Zelf in " redelijk vlak bosgebied " zul je alles kapot trekken, je zult weinig plezier aan deze fietsen beleven.
Een 2dehands zou inderdaad veel beter zijn, veel meer fiets voor dit budget...Moet het een 29" zijn?
Want in de 26" mtb zijn er momenteel koopjes te doen.
Je kunt misschien nog even wachten ( bij sparen) voor een meer kwalitatievere mtb.
Veel succes met uw zoektocht.

Grtz Oscar
RHodeidra
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 apr 2014 11:08

Re: Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Bericht door RHodeidra »

Bedankt voor de reactie.

Ik snap je volledig, en daar komt nog eens bij dat ik eigenlijk nog 15 kg te zwaar weeg
wat de reden is dat ik deze fiets wilde aanschaffen :D

Ik neem aan dat "you get what you pay for" not als bij computerhardware en auto's ook wel hier de regel zal zijn.

Ik wil echter toch niet te ver boven mijn budget van 6-700 gaan voor deze aankoop (wat heiligschennis is voor sommige van jullie neem ik aan :D) maar ik zou bv de Cube Attention of Cube Acid 29 nog kunnen overwegen aan 700 en 800 euro, of een Haibike Big Curve RX, die net 800 is.
Gebruikersavatar
Pasta
Mountainbiker
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 12 dec 2012 09:05

Re: Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Bericht door Pasta »

699,- en beter afgemonteerd dan die Cube toestanden.
https://www.canyon.com/_nl/mountainbike ... ab-reiter2" onclick="window.open(this.href);return false;

Radon bikes is mss ook een alternatief voor je.
RHodeidra
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 apr 2014 11:08

Re: Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Bericht door RHodeidra »

Welke Cubes ? IK heb er 4 gepost.
Gebruikersavatar
egidius
Mountainbiker
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 05 aug 2009 10:04
Rijdt met: cube attention [magura edition,fournales fork]; rockrider 8.1 ; merckx koersfiets

Re: Hardtail 29er: Haibike vs Cube

Bericht door egidius »

Ik rij zelf met Cube Attention, afmontage aangepast en fournales vork ingestoken.
Tot nu toe (toch al 4 jaar) buiten normale slijtage géén enkele kost gehad.
ps hydraulische velgremmen (magura) bij mij.

Cube zijn prijs/kwaliteit heel verantwoord.
Plaats reactie