Rohloff vs Pinion

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Rohloff vs Pinion

Bericht door J.E. »

Op de verschillende meerdaagse marathons die ik al gereden heb en fietsvakanties,
zijn de enige die ik al aan de kant zien staan heb met (meestalonoplosbare) problemen
Rohloff's... En dan zwijgt ik nog van telkens de miserie om achteraan een lekke band te
repareren. Sorry, dan heb ik liever een derrie transmissie die ietwat fragieler is, maar die
ge meestal wel terug aan de praat krijgt...
Gebruikersavatar
CBo
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 21:48
Rijdt met: Pilot

Re: Rohloff vs Pinion

Bericht door CBo »

Ik heb met mijn Rohloff al in de bergen en op het vlakke gezeten. Nergens heb ik het gevoel gehad slecht te zitten met de verhoudingen ;)
Ik dacht vroeger ook dat ik in de bergen misschien een kleiner blad ging moeten steken en helemaal niet nodig gehad. Let wel, in MTB, ik spreek niet van trekkingfiets met 50kg bagage... ;)

PS: ik weeg zelf 92 kg
Gebruikersavatar
CBo
Mountainbiker
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 01 nov 2010 21:48
Rijdt met: Pilot

Re: Rohloff vs Pinion

Bericht door CBo »

J.E. schreef:Op de verschillende meerdaagse marathons die ik al gereden heb en fietsvakanties,
zijn de enige die ik al aan de kant zien staan heb met (meestalonoplosbare) problemen
Rohloff's... En dan zwijgt ik nog van telkens de miserie om achteraan een lekke band te
repareren. Sorry, dan heb ik liever een derrie transmissie die ietwat fragieler is, maar die
ge meestal wel terug aan de praat krijgt...
Miserie om een achterwiel te repareren? Wat is daar moeilijk aan? Gaat op zijn minst even vlot als een fiets met derrie.

Ik rij ondertussen al 3j met de Rohloff, Marathons, fietsvakantie, 24u wedstrijden en doorgaans toertochten in de Walen of in de Pajottenlandse slijk. Nog nooit een Rohloff met problemen gezien...

Maar tussen de spaken gedraaide derries, krom getrokken kooien, chainsuck met onaangename gevolgen, niet meer schakelen omdat er teveel modder tussen steekt, verkeerd zitten net voor een bergske, ff schakelen en de ketting over trekken, dat kom ik regelmatig tegen bij men maten met derries. (en vroeger bij mezelf)
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Rohloff vs Pinion

Bericht door J.E. »

Mijn bedoeling is niet om een polemiek te starten.
Zeg gewoon wat ik zie...
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Re: Rohloff vs Pinion

Bericht door joske77 »

mijn ervaring met rohloff is toch overall heel positief, nooit problemen mee gehad, ongeacht welke omstandigheden, vriesweer, modder,... toch redelijk wat km's gedaan ermee.

Net na de aankoop had de naaf wel wat problemen met lekkages maar dit is door rohloff wel super opgelost door alles (volledig binnenwerk!!! ) te vervangen, de tandwielen vertoonden tekenen van pitting door ondermaats onderhoud door de vorige eigenaar.

Je kan dan als fabrikant natuurlijk zeggen dat de overmatige slijtage een gevolg is van slecht onderhoud, en de klant in de kou laten staan, en een leuke rekening van om en bij de 800€ presenteren.
Niet zo bij rohloff, alles mooi geregeld - hiervoor ook nog even mijn appreciatie uitspreken voor fietsen Kerkhofs in Peer en uiteraard ook Rohloff Belgie.

Over het rijden met de fiets zelf, schakelt snel, licht en altijd...
ook onder belasting, al houd ik daar zo niet van, en houd ik de benen even stil bij het schakelen.

Ik ben zeker tevreden over de rohloff, en denk niet dat ik nog snel naar een derrie fiets zou overstappen.
Een pinion heb ik ook al bekeken, maar zolang deze niet de bombproof reputatie kan uitbouwen van een rohloff, blijf ik bij Rohloff, tevreden gebruiker dus :-)
Gebruikersavatar
ben de beer
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 11 jul 2005 13:33
Rijdt met: nen blauwen met zilveren letters

Re: Rohloff vs Pinion

Bericht door ben de beer »

Ik rijd al 16 jaar met rohloff zonder probleem en ondertussen 6 jaar met Gates riem en altijd zeer tevreden .
Plaats reactie