Toertocht Mol 23/03/2014

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
NetWave
Mountainbiker
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 08 mei 2009 22:03
Rijdt met: 2014 Specialized Camber EVO - 2016 Bulls Copperhead 3

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door NetWave »

Dus als ik er 's avonds in m'n eentje snel een toertje ga fietsen, ben ik eigenlijk wettelijk niet helemaal binnen de lijntjes aan 't kleuren? Net zoals de joggers of wandelaars die ik er vaak tegenkom? Of de kids die in de winter van de berg sleeën?

Een soort gedoogbeleid voor de 'toevallige' passant? Maar dat helaas niet geldt voor inrichtende clubs?

Ik mag toch hopen dat (ten minste) het gemeentebestuur z'n toestemming zou geven indien de inrichtende club de vraag zou stellen..?
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door lowie »

Wald Herr schreef:Een paar weken terug is er in Mol een overleg geweest tussen MTB-clubs, gemeente, politie, natuur en bosbeheer,... omwille van de klachten van grondeigenaars.
Gevolg : voor alle privestukken waar over gereden wordt moet aan de eigenaars toestemming gevraagd worden. (En daar vallen dus ook heel wat dreven onder). Fietspromo is nu naar't schijnt de grondeigenaars van de door 'natuur en bos' toegestane wegen aan het bevragen of er over hun grond gereden mag worden. ( raar maar waar : natuur en bos kleurt wegen in waar ze dus blijkbaar gene zabber over te zeggen hebben...)
Het ANB geeft idd haar toestemming op voorwaarde dat de grondeigenaars hun toestemming hebben gegeven. Probleem blijft om te achterhalen wanneer je over privé-grond fietst als daar geen afsluiting/aanduiding staat, en begin dat als organisator in onze versnipperde Kempen maar eens te achterhalen. Er is dus een soort gedoog-beleid. Als organisatoren echter hun laars eraan lappen (ik heb het niet over deze organisatie) en ook over privé-stukken rijden die wél aangeduid zijn of afwijken van de aangevraagde trajecten .... wie zoekt dan de problemen ??

Eerlijk gezegd word ik dat gekanker over het ANB een beetje beu >> eerst in eigen boezem kijken en proberen constructief mee te werken. Ik probeer dat momenteel te doen in 2 gebieden waar in overleg met alle actoren (eigenaars, gemeenten, recreanten, ...) over de toegankelijkheidsregeling wordt gepraat en ik heb de indruk dat dat met wederzijds begrip gebeurt.
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door lowie »

NetWave schreef:Dus als ik er 's avonds in m'n eentje snel een toertje ga fietsen, ben ik eigenlijk wettelijk niet helemaal binnen de lijntjes aan 't kleuren?
Wettelijk gezien mag je met een fiets gewoon NIET in het bos komen, tenzij er een toegankelijkheidsregeling voor dat gebied is (en precies is het nu net dat wat niemand wil :-k ). Een voetganger mag zelfs geen pad betreden dat slechts de breedte van één man heeft, een singletrack dus. Gelukkig bestaat daarover een gedoogbeleid.
In feite zijn goedgekeurde TT's de enige wettelijke momenten dat ge in het bos moogt fietsen.
Er blijken wel initiatieven te zijn om die wet aan te passen naar de feitelijke omstandigheden, maar niet iedereen zou daarmee akkoord zijn (en nee, niet het ANB) ... dat is alleszins wat ik van mensen die daar nauw bij betrokken zijn heb gehoord.
Gebruikersavatar
wardje
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 08 jun 2009 11:46
Rijdt met: scot spark 920 / 2019

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door wardje »

Ola wat n verhaal , maar ,, t klopt wel enigzins had ik toch iets meer fun verwacht in deze streek ... zoals al aangehaald bleven speeltuintjes ongeroerd , btw , wel lekker tochtje , maar de madam bij de bevoorrading was toch wel heel zuinig met de wafelkes , toch half 9 gestart bleken ze zogezegd al op ,, net voor we terug vertrokken deed ze toch nog is een doosje open ,,,, foei ,,, is toch een minpuntje als dan nog tig dozen ziet staan ..... volgend jaar iets meer speeltuin zou welkom zijn , wel superstart locatie , en apres :-D
Gebruikersavatar
spooky
Mountainbiker
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 16:49
Rijdt met: Specialized epic expert & Specialized Koersmachien

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door spooky »

Dat staat al jaren in de toelatingen van ANB. De privé eigenaars hebben het door de vingers gezien, maar als je er een paar ambetanterikken bij hebt ...
Anderzijds, alscje in je bos komt en daar is ineens, zonder dat je het weet, 2000 man doorgereden...

Gewoon op de gemeente een plan halen met de eigenars er op en een lading brieven versturen. Zet erbij ; "wij noteren uw akkoord, behoudens uw reactie".
Dan heb je ineens het akkoord van de passievelingen, de overleden eigenaars etc.

Succes.
Bnib
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 11:27
Rijdt met: Ridley X-Fire CX

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door Bnib »

Heeft iemand de gpx file?

Alvast merci!
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Re: Toertocht Mol 23/03/2014

Bericht door Stalen Worm »

Bnib schreef:Heeft iemand de gpx file?

Alvast merci!
http://connect.garmin.com/activity/466090125" onclick="window.open(this.href);return false;

ni de moeitte om te doen, veel asfalt, saaie stukken dreef... veel bloso... enfin..; ik heb al mooiere tochten in Mol gereden!
Plaats reactie