cmv virus

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: cmv virus

Bericht door kazzz »

Ik heb cmv en mijn vrouw is zwanger, maar is gelukkig negatief getest en heeft geen kans blijkbaar om dat te krijgen!
jelle_be
Mountainbiker
Berichten: 204
Lid geworden op: di 17 jun 2008 22:03
Rijdt met: Cannondale Flash 29'
Contacteer:

Re: cmv virus

Bericht door jelle_be »

Ik heb niets gezegd ...
Laatst gewijzigd door jelle_be op zo 16 mar 2014 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: cmv virus

Bericht door Sunn Xtreme »

die opvattingen zijn bijzonder kort door de bocht...... en totaal misplaatst.

CMV is GEEN "airborn" virus, gaat die verder door de lucht zoals bv griep. wel via speeksel, bloed etc...
meeste infecties gebeuren ook via speeksel, komt hier dus wel degelijk in contact met zuurstof in de mond en sterft dus NIET. Het is wel een stuk resistanter dan 1 seconde.

die gaat wel via de bloedbaan mee doorgegeven worden in dit geval van zwangerschap.
omdat je CMV geinfecteerd bent wil het niet zeggen dat het zich daadwerkelijk zal manifesteren.
Het idee dat die dat nooit zal hebben, is totaal misplaatst.
dat zeggen ze ook van oa Epstein Barr, maar al het tegenzit kan je vaker dan 1x, zelfs 2 x of meer er problemen mee krijgen.
het virus is latent aanwezig. dwz : altijd aanwezig maar niet actief (sluimerend en niet altijd opspoorbaar in die toestand, mits de omstandigheden ideaal zijn voor activatie en daadwerkelijk een probleem word/is).

Informeer je dus beter voor je zoiets post en een onwetend persoon hiermee op het verkeerde been zet :wink:
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: cmv virus

Bericht door kazzz »

Was het op mij, Sunn?
Zoals elke zwangere vrouw testen ze je op cmv en toxoplasmose.
Mijn vrouw was resistent voor cmv, dus met de woorden van het UZ Leuven: ze mag in contact komen met kleine kinderen, peuters, baby's, ... En er geen gevaar is door mijn meedragen van CMV.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: cmv virus

Bericht door madskatingcow »

kazzz schreef:het UZ Leuven
Volgens de vrouwelijke prof op de dienst hepatologie mag je als je CMV hebt ook perfect blijven sporten en zéér diep gaan, volgens haar geen enkel probleem : geen reden om je in te houden #-o

Niets is echter minder waar, zulk een slecht advies geven ze nergens.
Laatst gewijzigd door madskatingcow op zo 16 mar 2014 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jelle_be
Mountainbiker
Berichten: 204
Lid geworden op: di 17 jun 2008 22:03
Rijdt met: Cannondale Flash 29'
Contacteer:

Re: cmv virus

Bericht door jelle_be »

kazzz schreef:Was het op mij, Sunn?
Zoals elke zwangere vrouw testen ze je op cmv en toxoplasmose.
Mijn vrouw was resistent voor cmv, dus met de woorden van het UZ Leuven: ze mag in contact komen met kleine kinderen, peuters, baby's, ... En er geen gevaar is door mijn meedragen van CMV.
Ik denk dat het op mijn uitspraak bedoeld was ivm het overbrengen van het virus. Mijn dokter heeft vertelt dat het virus niet kan overgedragen worden door te hoesten of te niezen of door naast iemand anders te zitten maar enkel via rechtstreeks contact. Ik heb ondertussen mijn vorige commentaar verwijderd omdat ik het misschien verkeerd heb geformuleerd, van virussen ken ik niets het enige dat ik weet is dat ik het niemand toewens CMV te hebben.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: cmv virus

Bericht door kazzz »

madskatingcow schreef:
kazzz schreef:het UZ Leuven
Volgens de vrouwelijke prof daar mag je als je CMV hebt ook perfect blijven sporten en zéér diep gaan, volgens haar geen enkel probleem : geen reden om je in te houden #-o

Niets is echter minder waar, zulk een slecht advies geven ze nergens.
Ti's een man..
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: cmv virus

Bericht door madskatingcow »

kazzz schreef:Ti's een man..
Dienst hepatologie (ik heb het in mijn bericht toegevoegd)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: cmv virus

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="jelle_be"][quote="kazzz"]Was het op mij, Sunn?
Zoals elke zwangere vrouw testen ze je op cmv en toxoplasmose.
Mijn vrouw was resistent voor cmv, dus met de woorden van het UZ Leuven: ze mag in contact komen met kleine kinderen, peuters, baby's, ... En er geen gevaar is door mijn meedragen van CMV.[/quote]

Ik denk dat het op mijn uitspraak bedoeld was ivm het overbrengen van het virus. Mijn dokter heeft vertelt dat het virus niet kan overgedragen worden door te hoesten of te niezen of door naast iemand anders te zitten maar enkel via rechtstreeks contact. Ik heb ondertussen mijn vorige commentaar verwijderd omdat ik het misschien verkeerd heb geformuleerd, van virussen ken ik niets het enige dat ik weet is dat ik het niemand toewens CMV te hebben.[/quote]


@jelle_be :
dat is een correcte uitleg, waarop ik ook doelde met niet "airborne" van het virus.
deze uitleg is meteen ook een duidelijk interpretatieverschil met wat er eerst stond.
Een duursporter die actief CMV heeft gehad, heeft nadien ook altijd een hoger re-activatie risico.
een regelmatige controle op de waarden is zeer wenselijk, omdat men daar een potentieel re-activatie risico vlotter kan inschatten en de verhouding met (duur)sporten kan inschatten, tot een minder actieve periode waarbij vooral langdurende inspanningen en intensieve inspanningen sterk worden afgeraden voor specifieke tijd.

@KAZZ
het is inderdaad een standaardprocedure dat ze ivm toxoplasmose en CMV doen... als word CMV niet in elk ziekenhuis getest bij bevalling.
met resistent ivm cmv, bedoelen ze op dat moment geen latente of actieve aanwezigheid waargenomen van het virus. bij bevallingen word het zowieso overgedragen als de moeder positief latent is. Wat niet betekent dat de baby bij de test ook positief latent aantoont, maar eerder vals negatief omdat het vaak kleine actieve infectie is dat niet altijd opspoorbaar is.... maar je bent wel drager.
zo is dik 95% drager van het virus, maar zal slechts bv 20% positief testen en
70% vals negatief op latente aanwezigheid, waarvan misschien 4% ooit last krijgt van een actieve vorm.
Het idee dat je het nooit zal krijgen, is niet op zijn plaats.



het allergrootste gevaar zit hem in het feit dat de infectie actief word en je de daaraan gekoppelde problemen gaat ondervinden en je test positief is (antistoffen maximale overstegen waarden)
Het gevaar na herstel is, dat je makkelijker weer een actieve vorm kan hebben, omdat je weerstand een flinke deuk heeft gekregen, en ook omdat je lichaam vaak niet meer die hoge onspanningsgrens aankan (sport, stress,...) en de kans x-malen groter is dat je terugvalt in een ziektepatroon.
een bijkomend gevaar is dat duursporters makkelijker infecties krijgen aan het hart, enerzijds vanwege de stevige arbeid het moet leveren opeenvolgend op kortere termijn en anderzijds omdat het de deur helemaal openzet voor andere virussen, bacterieen en zelfs schimmels (zwakke weerstand).
CMV zal ook levenslang latent aanwezig blijven met een bepaalde hogere risicofactor dan bv Epstein Barr.


Gezien we met een duursport bezig zijn die ook veel intensiviteit vraagt, is het voor mensen die hiermee problemen hebben of hebben gehad, raadzaam zulke zaken in het achterhoofd te houden.
Trouwens zal een duursporter (wielrennen, marathonlopen, triathleet alsook topsporters algemeen) altijd een wat hoger risico hebben tot een probleem na een actieve infectie, dan anderen.

laten we wel eerlijk zijn ..... het aantal actieve CMV patienten ligt erg laag, alhoewel bijna de hele bevolking drager is. de kans op een probleem is dus niet groot. Maar als het zich stelt, moet je daar altijd een beetje rekening mee houden nadien om re-activatie te ontlopen.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: cmv virus

Bericht door kazzz »

Heb jij een aanbevelen om eens op consultatie te gaan bij iemand voor mijn cmv probleem?
Mijn dokter is, naast de waarden die niet liegen, nog altijd niet overtuigd. Hij zegt dat mijn symptomen stress zijn.
Ik wil graag een 2e opinie (want UZ leuven heeft wel degelijk 4j geleden cmv vastgesteld).
Plaats reactie