Welk kader 29er

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
mohowzeg
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 feb 2014 19:25

Welk kader 29er

Bericht door mohowzeg »

Hallo

Mij even voorstellen :
Ik rij al 10 jaar met de koersfiets , gemiddeld 200 km per week ( 2x100 ).
Nu heb ik sinds begin dit jaar mijn oude mtb ( 12j gebruikt als stadsfiets ) terug wat opgekuist om eens te zien of me dat bevalt .
En ja hoor al ong 500 km gedaan en 6 keer herstelling ( het is oud en versleten ) .

Nu ben ik aan het zien voor een 29er .
ik zou deze zelf samenstellen en monteren daar ik dit al paar jaar doe als hobby en ondertussen al wat materiaal verzameld heb .
Materiaal die komt van mtb'kers die herstellingen laten uitvoeren of upgrade en die het vorige niet meer moeten hebben .
Zo heb ik een volledige lx groep 3x9 liggen en hydro remmen Br-m446 , wielen specialized .
Sturen enz heb ik liggen .
Enkel een kader en een vork ontbreekt mij .

Nu heb ik een kader gezien Fuji Nevada 1.0 voor 120 euro maat 19" , gewicht 1900 gram .
Ik ben zelf 1m78 en rij nu op een trek 26" 19,5 " kader
Is dit een degelijk kader ? Of een afrader . Ik weet ook wel dat een carbon kader minder weegt enz maar geen interesse in carbon daar ik nog te veel val :-D .

Voorvork zou ik kiezen voor een vaste vork ( rij meestal aan de kust of in west vlaanderen ) en vind een geveerde vork zo zwaar .

Dus graag even u mening over dit kader of een alternatief
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Welk kader 29er

Bericht door Sunn Xtreme »

is een behoorlijk stijf frame, niet van de lichtste ùaar zeker niet zwaar. degelijk voor een mooie prijs.
de afgelopen jaren werden ze in rood-zwart-wit kleurcombinatie , in diverse motieven geleverd.
best een mooi frame voor niet veel geld.
als je voor een vork gaat en budgetvriendelijk kies een Rock Shox (Reba eventueel) of een Fox van de 2e lijn. (voorlaagste prijssegment)
prijzen liggen in Duitsland vaak spectaculair lager dan hier.
qua onderhoudsonderdelen en moeilijkheidsgraad is de Rock Shox de beste... op elke hoek vind je onderdelen voor goedkopze tot zeer schappelijke prijzen, ivm onderhoud.
de RockShox is vaak zo gebouwd dat een leek het klaarkrijgt ze te onderhouden.
mohowzeg
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 feb 2014 19:25

Re: Welk kader 29er

Bericht door mohowzeg »

Inderdaad op duitse site's zijn er wel nog meer frame's te vinden voor 150 a 200 euro .
Maar allemaal rond de 1800 a 2000 gr .
Als iemand een frame kan aanraden , graag wel low buget want weet niet of ik dat lang zal doen .

De vork word een vaste vork dus geen onderhoud .

Denk dat 48cm of 19" wel moet passen voor mij 1m77 of 1m78
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Welk kader 29er

Bericht door funkstar »

Een vortrieb van bij bike components lijkt mij iets meer mtb waardig dan de fuji nevada.
Dit is wel geen eigen ondervinding maar afgaande op de foto's van de nevada. Die me een stuiter fiets van jewelste lijkt.
Laatst gewijzigd door funkstar op di 04 mar 2014 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Welk kader 29er

Bericht door Sunn Xtreme »

als hij stuitert zal dat liggen an wat errond hangt, niet aan het frame :wink:
Fuji maakt allang frames, hebben zelfs eigen profteam op de weg en sponseren een aantal continentaal-elites z/contract en beloften.
Is niet het grote merk met de ronkende naam, maar mikken vooral op de gemiddelde gebruikersmarkt met low en medium budget frames en fietsen.
het top segment zoals bv pinarello, Cervelo, Look inzitten, blijven ze ver onder zitten.

de mtb-frames zijn wat te vergelijken met Stevens, Trek, en alles wat in de aluminium-low en medium klasse zit.
voor wat de topicstarter het wil en het budget beperkt wil houden.... mooi frame, qua sterkte degelijk.
TREK kan ook een optie zijn. ze hebben, net als Cube, een goedkoop segment maar helaas wel komplete fietsen.
als je het niet lang zoekt te doen of je wil het zowieso eerst bekijken en je materiaal van je oude fiets gebruiken, is dit soort frame zeker voldoende.

ik lees hier wel dat het dan 1800-2000gr weegt (enige vorm van kristisme), maar een deftig carbon zit je ook aan 1300-1500 en zelfs iets meer, alleen betaal je dat 10 a 25x meer dan dit vanop de foto. Totaal overbodig voor zelfs 85% van de mtb'ers.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Welk kader 29er

Bericht door funkstar »

Rond een slecht frame mag je bouwen wat je wilt, het blijft een slecht frame.
Die nevada is geen MTB waardig product, eerder een stadsfiets zonder spatborden.

Ik denk dat je betere frames kunt vinden voor weinig meer geld.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: Welk kader 29er

Bericht door tek-zotic »

dus je baseert jezelf op een foto om te oordelen of het frame mtb waardig is?
heb je uberhaupt ooit al op vortreib gereden?
of zijn dit enkel dingen die je denkt?

onze sunn geeft tenminste onderbouwing van zijn mening.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Welk kader 29er

Bericht door De Wreter »

mohowzeg schreef:Inderdaad op duitse site's zijn er wel nog meer frame's te vinden voor 150 a 200 euro .
Maar allemaal rond de 1800 a 2000 gr .
Als iemand een frame kan aanraden , graag wel low buget want weet niet of ik dat lang zal doen .

De vork word een vaste vork dus geen onderhoud .

Denk dat 48cm of 19" wel moet passen voor mij 1m77 of 1m78
19" ? Neem maar een 18", en voor een 29'er best nog een maatje kleiner.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Welk kader 29er

Bericht door funkstar »

tek-zotic schreef:dus je baseert jezelf op een foto om te oordelen of het frame mtb waardig is?
Ja.
tek-zotic schreef:heb je uberhaupt ooit al op vortreib gereden?
Ja.
tek-zotic schreef:of zijn dit enkel dingen die je denkt?
Ook.
tek-zotic schreef:onze sunn geeft tenminste onderbouwing van zijn mening.
Waar?
En moest deze er staan, mag ik daar het niet mee oneens zijn?

Iemand die circa 200km/week fietst is een ervaren fietser, die stuur je toch niet weg met een veredelde citybike. Zeker niet wanneer je ook advies kunt geven dat er voor weinig meer geld betere frames bestaan (vortrieb, on one, astra bij all4bikes, .rczbikeshop, ...).
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Welk kader 29er

Bericht door Sunn Xtreme »

mja... on one en astra vallen nu net in die categorie die je zo hekelt.
Ik begrijp je argument, maar het alternatief is wel minder dan wat hij als mogelijke optie voorstelde.
Fuji mag dan hier onbekend zijn, ze hebben wel ervaring met competitiefietsen en hun low budgets vallen ook best mee.
Het is namelijk zo dat Fuji (en enkele minder ander bekende) frames in eenzelfde fabriek worden gemaakt als 4 gerenomeerde merken, waarvan 3 merken zelfs in eenzelfde productielijn vallen en enkel de kleur en bestickering verschilt...en de prijs in de winkel.

Mogelijk ga je af op het complete plaatje, afgesteld en al.... het gaat echter ENKEL om het frame bij de topcstarter, en vaak is het vooral wat eraan hangt van mindere kwaliteit dan het frame zelf onderling.

Alternatieven zijn er oa ook nog bij Stevens, Trek, Cube mocht hij zich bedenken van een complete budgetvriendelijke fiets aan te schaffen.
Verder vind je , als je goed rondkijkt een mooi totaalpakket voor een erg vriendelijk budget.
bv
[url]http://www.ebay.de/itm/FUJI-Nevada-29er ... 819wt_1074[/url]

of bv CUBE
http://www.sport-bikes.be/cube-bikefinder/" onclick="window.open(this.href);return false;

ORBEA : een zeer mooi frame van een gerenomeerd merk, totaalpakket is een redelijk koopje (NIEUW)
[img]http://i.ebayimg.com/00/s/Njc0WDc4MA==/$T2eC16J,!)0E9s37F,T(BQ6FmOYYc!~~60_57.JPG[/img]

ORBEA 29" ALMA 29H70

FRAME ORBEA ALMA ALU 29
VOORVORK SUNTOUR XCR 29 LO REMOTE 100
CRANKSTEL SHIMANO FCM-371 22X32X44
BALHOOFD SEMI INTEGRATED 1" 1/8
STUUR ORBEA OC-II RAISED.
VOORBOUW ORBEA OC-II
SHIFTERS SHIMANO ACERA
REMMEN SHIMANO BR-M395 DISC
DERAILLEUR ACHTER SHIMANO ACERA
DERAILLEUR VOOR SHIMANO ALIVIO
KETTING SHIMANO HG53
PIGNON SRAM PG950 11-32 9S
WIELEN ORBEA DISC
BANDEN GEAX AKA 29X2,2 WB
PEDALEN ORBEA STEEL CAGE
ZADELPEN ORBEA OC-II
ZADEL SELLE ITALIA Q-BIK MTB

.
WIJ LEVEREN OOK AAN HUIS (20€) Bel 0471048041 voor meer info.
Elke fiets is volledig gemonteerd en wordt rijklaar afgeleverd.

Evesin nv
koopjefiets.be

ook nog : CHAOS CARBON - HAM (Limburg)
oa Felt, Orbea, Ridley etc...
[url]http://www.chaos-carbon.com/chaoscustom.html[/url]
Laatst gewijzigd door Sunn Xtreme op za 08 mar 2014 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie