Klaar voor een wedstrijd?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

zanneis schreef:Ofwel staat inderdaad uw kilometriekske verkeerd, ofte wel is onze fysiek niet goed ? :-?

Welk gemiddelde wordt er door jullie ("recreatieve" biker) eigenlijk gereden tijdens een TT ?
Gemiddeldes zeggen enkel iets als je, op het zelfde tijdstip, hetzelfde traject gebiked hebt. Dus om hier, op zo'n forum als parameter aan te voeren, heeft naar mijn mening niet veel nut :-?
Gebruikersavatar
stevens racing
Mountainbiker
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 15 nov 2004 21:07
Rijdt met: Fuji slm 1.0 /Prorace Talos

Bericht door stevens racing »

kristoffer schreef:Een gemiddelde van 26 per uur op een heuvelachtig parcours?? Staat uw kilometrikse wel juist jongen?? Ik denk toch da bij u een heuvelachtig parcours een andere betekenis heeft dan bij mij zenne!!
Ja mijn kilometrikske sta juist!!!!! :roll: Met heuvelachtig parcours bedoel ik zo'n 80% steile singletracks en 20% vlak. :oops: Maar op het vlakke rij ik tegen 40km/u dus dat maakt ook denkek wel veel goed 8) en dan zijn er nog de afdalingen toch :roll: Daar ga ik toch ook snel boven de 30km/u.Dan vind ik het logisch dat het gemiddelde 26km/u is :P
Gebruikersavatar
Gunter
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: di 11 nov 2003 00:28
Rijdt met: ne witte

Bericht door Gunter »

ik kan je alleen maar proficiat wensen maar een parkoers van 80% offroad steil klimmen (je gaat dus meer naar boven dan naar beneden...) en dat met een gem. van 26!! en op de vlakke stukken 40!!! chapeau!

ik denk dat hier de vraag "offroad steil klimmen" een interpreteerbare betekenis heeft en 40 gemiddeld op vlakke asfalt is toch iets wat weinigen zullen kunnen met een niet-omgebouwde mtb

als voorbeeld:
Meirhaeghe haalde vorig jaar (of 't jaar ervoor) een gem. van 18 op het WK Houffa... dus winnen moet jij zeker doen hé!
Gebruikersavatar
stevens racing
Mountainbiker
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 15 nov 2004 21:07
Rijdt met: Fuji slm 1.0 /Prorace Talos

Bericht door stevens racing »

Gunter schreef:ik kan je alleen maar proficiat wensen maar een parkoers van 80% offroad steil klimmen (je gaat dus meer naar boven dan naar beneden...) en dat met een gem. van 26!! en op de vlakke stukken 40!!! chapeau!

ik denk dat hier de vraag "offroad steil klimmen" een interpreteerbare betekenis heeft en 40 gemiddeld op vlakke asfalt is toch iets wat weinigen zullen kunnen met een niet-omgebouwde mtb

als voorbeeld:
Meirhaeghe haalde vorig jaar (of 't jaar ervoor) een gem. van 18 op het WK Houffa... dus winnen moet jij zeker doen hé
Bespeur ik daar enig sarcasme? [-X Tis ook geen houffalizeparcours dat ik rij hoor!! :oops: Maar op de weg rij ik toch altijd dicht tegen de 40km/u :evil: natuurlijk als er geen wind is :P
Gebruikersavatar
ka.dee
Management
Berichten: 1495
Lid geworden op: di 19 feb 2002 02:00
Rijdt met: Rider Expert

Bericht door ka.dee »

Ivm met deze topic heb ik een reactie ontvangen van Johan Vanooteghem:
Graag wil ik eens inpikken op iets wat ik op het forum zeer regelmatig lees. Het betreft het aanvragen van een wedstrijdboekje voor minderjarige bikers/renners. De heer of mevrouw Yakke vermeld bij de topic "klaar voor een wedstrijd" dat het niet nodig is dergelijk document te hebben bij "onafhankelijke" wedstrijden enkel bij "de bond". Dit is een compleet foute informatie en zelfs zeer gevaarlijk !!! Het gaat hier NIET over reglementering van "de bond" maar over toepassing van een DECREET !!!! Gezien in Vlaanderen alleen de Wielerbond Vlaanderen en in Wallonnië alleen de FCWB erkende wielerfederaties zijn, zijn zij ook de enige die wedstrijden mogen organiseren voor minderjarige renners !! Alle andere gaan in de fout tegenover de wetgeving !

Ik weet best dat daar (maar toch steeds minder) in bepaalde gevallen een loopje mee genomen wordt. Het is zo'n beetje als door het rood licht rijden, wanneer niemand het gezien heeft en er is niks gebeurt ... so what ! Maar wanneer er zich een ernstig ongeval moest voordoen dan komt de kat op de koord en ik weet niet of mijnheer of mevrouw Yakke dan zijn verantwoordelijkheid zal nemen bij de hem verstrekte informatie ?

Alle info betreffende deze WETGEVING (is niet gelijk aan Bondsregelementering !!!!) is terug te vinden bij de Vlaamse Gemeenschap/Wielerdecreet.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

stumpy jumpy schreef:
Gunter schreef:ik kan je alleen maar proficiat wensen maar een parkoers van 80% offroad steil klimmen (je gaat dus meer naar boven dan naar beneden...) en dat met een gem. van 26!! en op de vlakke stukken 40!!! chapeau!

ik denk dat hier de vraag "offroad steil klimmen" een interpreteerbare betekenis heeft en 40 gemiddeld op vlakke asfalt is toch iets wat weinigen zullen kunnen met een niet-omgebouwde mtb

als voorbeeld:
Meirhaeghe haalde vorig jaar (of 't jaar ervoor) een gem. van 18 op het WK Houffa... dus winnen moet jij zeker doen hé
Bespeur ik daar enig sarcasme? [-X Tis ook geen houffalizeparcours dat ik rij hoor!! :oops: Maar op de weg rij ik toch altijd dicht tegen de 40km/u :evil: natuurlijk als er geen wind is :P
Ik vind dit toch ook wel zeer hoge snelheden. Tegen de 40km/h op de weg en dat met een MTB?? Ik wil u wel eens met een racefiets zien rijden dan....
Gebruikersavatar
profi
Mountainbiker
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 03 nov 2004 16:43
Rijdt met: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Bericht door profi »

Ik denk dat we met een supertalent te maken hebben. :roll:
Kon ik ook maar zo rap rijden , als ik met mijn koersfiets in de streek van
Aartrijke - Koekelare rij haal ik nog geen 30 gemiddelde en als dat lukt zie mijn hoofd er zo uit. :oops:
Gebruikersavatar
Tine
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 10:32

Bericht door Tine »

Oef, ik ben blij dat andere bikers dit ook een heel hoog gemiddelde vinden. Ik overweeg zelf om aan mtb wedstrijden deel te nemen en begon al stilletjesaan te twijfelen of dat wel zo'n goed idee is (ik vind het niet erg om mijn gezicht te verliezen maar het mag niet te extreem zijn). Maar omdat ik niet alles zomaar slik en altijd bewijzen wil, was ik eens gaan kijken in uitslagen van chrono's om te zien of het uberhaupt mogelijk is om zo'n gemiddelde snelheid te halen op een mtb parcours. Wat blijkt: zelfs op de 'lichtere' parcours (in het noorden van België) halen de beste mtbers gemiddeld slechts rond de 21-22 km/u. Ik vermoed dat ze ook wel eens gemiddeld 25 km/u kunnen halen, maar dat zijn dan wel al echte toppers.

Mijn conclusie: zoals reeds door iemand anders aangegeven, kan je gemiddelde snelheden nooit vergelijken, tenzij de omstandigheden identiek zijn. Gemiddelde km/u zegt dus heel weinig. Ik wil stumpy jumpy wel geloven, maar raad hem ten stelligste aan eens mee te doen in een wedstrijd om zijn stelling te ondersteunen met het harde bewijs dat hij effectief zeer goed kan mtben (gemiddelde snelheid doet dan niet ter zake, wel je plaats). Het heeft geen zin dat iedereen op zijn kap zit en twijfelt aan de echtheid van zijn bewering; wij waren er niet bij en kennen het parcours niet dat hij heeft gefietst dus niemand zal het ooit weten.

Nog één bemerking: tenzij je een traject hebt gedaan (en geen lus), kan het niet dat je 80% hebt geklommen en 20% vlak hebt gereden (zie opm Geert).
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

Ka.Dee schreef:Ivm met deze topic heb ik een reactie ontvangen van Johan Vanooteghem:
Graag wil ik eens inpikken op iets wat ik op het forum zeer regelmatig lees. Het betreft het aanvragen van een wedstrijdboekje voor minderjarige bikers/renners. De heer of mevrouw Yakke vermeld bij de topic "klaar voor een wedstrijd" dat het niet nodig is dergelijk document te hebben bij "onafhankelijke" wedstrijden enkel bij "de bond". Dit is een compleet foute informatie en zelfs zeer gevaarlijk !!! Het gaat hier NIET over reglementering van "de bond" maar over toepassing van een DECREET !!!! Gezien in Vlaanderen alleen de Wielerbond Vlaanderen en in Wallonnië alleen de FCWB erkende wielerfederaties zijn, zijn zij ook de enige die wedstrijden mogen organiseren voor minderjarige renners !! Alle andere gaan in de fout tegenover de wetgeving !

Ik weet best dat daar (maar toch steeds minder) in bepaalde gevallen een loopje mee genomen wordt. Het is zo'n beetje als door het rood licht rijden, wanneer niemand het gezien heeft en er is niks gebeurt ... so what ! Maar wanneer er zich een ernstig ongeval moest voordoen dan komt de kat op de koord en ik weet niet of mijnheer of mevrouw Yakke dan zijn verantwoordelijkheid zal nemen bij de hem verstrekte informatie ?

Alle info betreffende deze WETGEVING (is niet gelijk aan Bondsregelementering !!!!) is terug te vinden bij de Vlaamse Gemeenschap/Wielerdecreet.
Waarom kan mr Vanooteghem dat hier zelf niet posten ? Waarom zet jij dat hier Kadee ?
DriesH
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 02 jan 2005 20:20
Rijdt met: Cannondale, Granville

Bericht door DriesH »

Kheb vorig seizoen mijn eerste volledige competitieseizoen gereden als 2de jaars junior. In de Flanders cup kon het wel eens voorvallen, zo een 26 gem, maar in de Belgische beker zeker niet (behalve dan die ene weidecross). Je mag die 26 als gemiddelde zeker niet als referentie nemen. Alles hangt gewoon van het parcours af, wat jij heuvelachtig vindt, is voor een "competitie renner" gewoon zo plat als ne biljarttafel!
Kzou zeggen, probeer een keer een wedstrijd van behoorlijk niveau mee te rijden, en dan zal je wel zien, dat echt bergop rijden toch iets anders is
Plaats reactie