On one Fatty

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tikkes17
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 25 apr 2013 10:32
Rijdt met: wil alleen bergaf

On one Fatty

Bericht door tikkes17 »

ik ben van zin om een fatbike te kopen, dit als fun fiets of als baggerbike :wink: . Ik had de on one fatty op het oog, niet te duur, voor als dit zou tegenvallen, en nog budget over om aan te passen aan persoonlijke voorkeur. Heeft er iemand ervaring met de fatty? We hebben op eurofolies bij de specialized fatboy gestaan =P~ met de 4.8" banden, mss ook een optie maar al direct een heel stuk duurder en is het nodig om hier een 5" hebben?
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: On one Fatty

Bericht door endorfin »

Zie sandman topic :wink:

On one, frame zou zeer goed zijn, en afmontage ook voor die prijs.
Maar die achternaaf zou wel uber bucht zijn, pallen die breken en zelfs nog ergere dingen.
Maarja hier is minder sneeuw en ijswater dus dat zou nog wel eens goed kunnen komen.

Prijs kwaliteit kan daar niks tegenop !

Kan je nadien nog tunen met lichtere wielen etc...
Gebruikersavatar
tikkes17
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 25 apr 2013 10:32
Rijdt met: wil alleen bergaf

Re: On one Fatty

Bericht door tikkes17 »

Zie sandman topic :wink:
ja ik weet het maar dit wordt een hele boek om te lezen he :wink: (heb hem trouwens al uit hoor :lol: )

het is ook om wat meer de andere fatbikes een kans te geven op het forum. Ik ben nu ook wel wat chauvinistisch (Sandman = prachtig materiaal) maar hier spreken we toch al over een bepaald budget wat soms toch wel wat hoog is om te proberen of het u wel afgaat. Je koopt ook niet als eerste MTB een carbon top exemplaar he :wink: (allee normaal toch niet)
Gebruikersavatar
Zombiker
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: di 13 nov 2007 12:01
Rijdt met: Napa Valley & Tranny steel

Re: On one Fatty

Bericht door Zombiker »

Niet elke Sandman hoeft zo duur te zijn:
pocoloco schreef:Het Atacama rolling frame is een prijsbreker aan 1239,-. Een volledige Atacama ga je in april voor 1799,- in de showroom vinden.
Zelf kan ik geen slecht woord vertellen over On One ivm prijs/kwaliteit (ik heb al jaar en dag een Inbred die eerst SS MTB, vervolgens WoonWerk machien en sinds kort CX bike is. Telkens niets dan lof tuv het gewicht (wat mij dan weer weinig uitmaakt)), hun Fatty heb ik nog niet getest, maar al wel veel leuks over gehoord.
Al zou ik eerder de Atacama kopen als die On One, alleen al om de Belgische economie te steunen, we mogen als Belgen fier zijn op Sandman :wink:

Je schrijft btw "baggerbike", bedoel je om daarmee in de modder te dabben?
Als ik één ding haat aan m'n fatbike is het wel om daarmee in de modder te rijden. Perfect zomers speelgoed, maar geef mij in de modderperiodes toch maar een SS MTB of CX.

Onderschat ook die 4.8 banden niet. Een "gewone" 3.7 stoempt al wreed zwaar in vergelijking met een 2.0 hoor :lol:
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: On one Fatty

Bericht door endorfin »

Die banden heb ik momenteel.... zijn amper breder dan mijn surly's van 3.8....

mtb-news.de forum staat vol lof over die on one, zelfs ene die bij mageregura werkt heeft eentje omgebouwd naar fatbike.
Heerlijk die duitsers.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: On one Fatty

Bericht door saiko »

4,8 banden moet ge op een 80 mm velg zetten, op een 47mm velg gaat die idd niet breder uitvallen omdat de bandhiel te kort bij elkaar wordt gehouden.

Fatbike is niet echt gemaakt voor modder. Ge drijft daarop en ge hebt geen grip.
grip op zowat ieder andere ondergrond is dan weer fenomenaal
RUSOR
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 27 dec 2010 11:05
Rijdt met: Specialized fatboy

Re: On one Fatty

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Voor een Specialized Fatboy zal je toch wat geduld moeten hebben. De mijne is al van augustus in bestelling en nog steeds niet geleverd. :roll: :roll: Toch zal hij de moeite waard zijn om op te wachten. Redelijk betaalbaar en mooi afgewerkt fietsje.
Gebruikersavatar
tikkes17
Mountainbiker
Berichten: 64
Lid geworden op: do 25 apr 2013 10:32
Rijdt met: wil alleen bergaf

Re: On one Fatty

Bericht door tikkes17 »

Fatbike is niet echt gemaakt voor modder. Ge drijft daarop en ge hebt geen grip.
hoe is het dan in Leopoldsburg meegevallen met die dikke banden dan, ik was daar op 2.25 NoNi 29" op 1.6bar en dacht idd dat ik soms plat stond vanachter. Op het filmke te zien ging je toch nog vlot ?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: On one Fatty

Bericht door saiko »

echte modder stroken zijn zelfde als een schaatsbaan. ge zakt niet in maar ge drijft letterlijk op de modder.
leopoldsburg viel nog mee, modder was niet echt blubber modder maar relatief dunne laag waaronder er nog een beetje grip te vinden was.

Het is niet dat een fatbike totaal niet te gebruiken is in de modder, maar een CX fiets is daar beter voor geschikt. Fatbike is zalig op paden met wortels,keien,.... alles eigenlijk zolang het maar niet asfalt is
Gebruikersavatar
NielsVV
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 04 aug 2008 07:10
Rijdt met: Nicolai Helius TB'Pinion

Re: On one Fatty

Bericht door NielsVV »

Asfalt is ook zo geen probleem, als je de bandendruk maar aanpast (goed hard zet).
Plaats reactie