Een 27.5 of 29 ?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door blubberduck »

schuppe schreef:mijnen 29'er was nen specialized maat 17.5"! Nu heb ik (terug) een cube 18" terwijl ik bij opmetingen uitkom op nen 19"!
Maar zoals ik al eerder zei, ik voel me er goed op! Mischien hou ik gewoon wel iets meer van een "agressieve" rijstijl, wat je natuurlijk krijgt door een iets kleiner kader, "kleine" wielen en een monkeybar!

huh...nen Speci HT niet "agressief" genoeg... #-o #-o #-o ofwel woog ie 15kg....of...

no offense ...maare dan zal 't ant manneke liggen..... :wink:
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door Wacko007 »

Heel simpel; 29!

En nu de uitleg
Al 13 jaar rij ik MTB en daarvan meerdere jaren competitief. Ik ben verwend geweest met het allerbeste materiaal op 26". Zowel hardtail als fully op onder andere Scott en Trek
Na enkele ervaringen op een 29" moet ik wel toegeven dat er merken zijn die beter overweg kunnen dan anderen met deze nieuwe wielmaat.

Voor mij het grootste voordeel van 29": GRIP!
Ik woon in Tenerife op uiterst veeleisend mountainbike terrein. Grip is hier de nummer 1 zorg. Iets teveel druk in de banden zal je overal doen uitglijden en doorslippen. Een verkeerde vorkinstelling zal het stuurgedrag op de rotsige grond meteen onderuit halen. Dat was in België duidelijk minder cruciaal.

Tip voor iedereen die een 29" wilt proberen:
- Stap af van je idee over geometrie en houding op een 26" om die te kopiëren op een 29"! Het is nu éénmaal een andere fiets. BMC maakt bijvoorbeeld kaders met grotere bovenbuizen met een erg korte stuurpen. Mensen gaan instinctief een kleinere maat kiezen en een langere stuurpen monteren. Denk je dat de ingenieurs er niet over nagedacht zouden hebben??? Er zit daar nu eenmaal een reden achter... Probeer het eerst eens uit zonder vooroordelen. Hetzelfde geldt voor de stuurbreedte.

Waarom niet 27,5"? Met de juiste houding stuur ik even scherp op mijn 29" na minder dan één jaar ervaring als na 12 jaar ervaring op 26". Waarom zou ik dan voor 27,5" kiezen en de helft van mijn voordeel in grip verliezen?


PS: ik ben 1m75 en eerder ingesteld als racer


Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door whaleshark »

Ik heb begin oktober een 29" gekocht en ik moet zeggen: " wat een verschil, vooral op gras en door zand". ik ben definitief gewonnen voor de grote wielen. Ik moet wel nog veel trainen want ik sta nog wat te zwaar...
Julien, wij komen jullie kant op, we hebben eind november een weekje in El Medano , Tenerife, geboekt om te mtb'en. Berg op zal wat zwaar worden denk ik...soit, we zien wel...
De 29"mtb's zijn al geresreveerd bij Bjorn @ Bikepoint.

Grtz Oscar
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door saiko »

Wacko007 schreef:Heel simpel; 29!

En nu de uitleg
Al 13 jaar rij ik MTB en daarvan meerdere jaren competitief. Ik ben verwend geweest met het allerbeste materiaal op 26". Zowel hardtail als fully op onder andere Scott en Trek
Na enkele ervaringen op een 29" moet ik wel toegeven dat er merken zijn die beter overweg kunnen dan anderen met deze nieuwe wielmaat.

Voor mij het grootste voordeel van 29": GRIP!
Ik woon in Tenerife op uiterst veeleisend mountainbike terrein. Grip is hier de nummer 1 zorg. Iets teveel druk in de banden zal je overal doen uitglijden en doorslippen. Een verkeerde vorkinstelling zal het stuurgedrag op de rotsige grond meteen onderuit halen. Dat was in België duidelijk minder cruciaal.

Tip voor iedereen die een 29" wilt proberen:
- Stap af van je idee over geometrie en houding op een 26" om die te kopiëren op een 29"! Het is nu éénmaal een andere fiets. BMC maakt bijvoorbeeld kaders met grotere bovenbuizen met een erg korte stuurpen. Mensen gaan instinctief een kleinere maat kiezen en een langere stuurpen monteren. Denk je dat de ingenieurs er niet over nagedacht zouden hebben??? Er zit daar nu eenmaal een reden achter... Probeer het eerst eens uit zonder vooroordelen. Hetzelfde geldt voor de stuurbreedte.

Waarom niet 27,5"? Met de juiste houding stuur ik even scherp op mijn 29" na minder dan één jaar ervaring als na 12 jaar ervaring op 26". Waarom zou ik dan voor 27,5" kiezen en de helft van mijn voordeel in grip verliezen?


PS: ik ben 1m75 en eerder ingesteld als racer


Greetz,

Julien.

Als ge grip moet hebben koop u dan een fiets met 4.0 bandjes...

OT:
test het uit, ik ben 185cm en zoals bijna iedereen opgegroeit met enne 26"
nu rijd ik vooral fat, maar 650b kan mij ook bekoren.
29" vind ik iets minder. Waarschijnlijk ideaal als ge +190 zijt of voor de mannen waar snelheid belangrijk is.
Gebruikersavatar
caveman
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: di 05 sep 2006 21:30
Rijdt met: Merida Big Nine Team Carbon

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door caveman »

saiko schreef:
Wacko007 schreef:Heel simpel; 29!

En nu de uitleg
Al 13 jaar rij ik MTB en daarvan meerdere jaren competitief. Ik ben verwend geweest met het allerbeste materiaal op 26". Zowel hardtail als fully op onder andere Scott en Trek
Na enkele ervaringen op een 29" moet ik wel toegeven dat er merken zijn die beter overweg kunnen dan anderen met deze nieuwe wielmaat.

Voor mij het grootste voordeel van 29": GRIP!
Ik woon in Tenerife op uiterst veeleisend mountainbike terrein. Grip is hier de nummer 1 zorg. Iets teveel druk in de banden zal je overal doen uitglijden en doorslippen. Een verkeerde vorkinstelling zal het stuurgedrag op de rotsige grond meteen onderuit halen. Dat was in België duidelijk minder cruciaal.

Tip voor iedereen die een 29" wilt proberen:
- Stap af van je idee over geometrie en houding op een 26" om die te kopiëren op een 29"! Het is nu éénmaal een andere fiets. BMC maakt bijvoorbeeld kaders met grotere bovenbuizen met een erg korte stuurpen. Mensen gaan instinctief een kleinere maat kiezen en een langere stuurpen monteren. Denk je dat de ingenieurs er niet over nagedacht zouden hebben??? Er zit daar nu eenmaal een reden achter... Probeer het eerst eens uit zonder vooroordelen. Hetzelfde geldt voor de stuurbreedte.

Waarom niet 27,5"? Met de juiste houding stuur ik even scherp op mijn 29" na minder dan één jaar ervaring als na 12 jaar ervaring op 26". Waarom zou ik dan voor 27,5" kiezen en de helft van mijn voordeel in grip verliezen?


PS: ik ben 1m75 en eerder ingesteld als racer


Greetz,

Julien.

Als ge grip moet hebben koop u dan een fiets met 4.0 bandjes...

OT:
test het uit, ik ben 185cm en zoals bijna iedereen opgegroeit met enne 26"
nu rijd ik vooral fat, maar 650b kan mij ook bekoren.
29" vind ik iets minder. Waarschijnlijk ideaal als ge +190 zijt of voor de mannen waar snelheid belangrijk is.

Met uw dikke banden is dat toch al een 29" :lol:
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door Wacko007 »

whaleshark schreef:Ik heb begin oktober een 29" gekocht en ik moet zeggen: " wat een verschil, vooral op gras en door zand". ik ben definitief gewonnen voor de grote wielen. Ik moet wel nog veel trainen want ik sta nog wat te zwaar...
Julien, wij komen jullie kant op, we hebben eind november een weekje in El Medano , Tenerife, geboekt om te mtb'en. Berg op zal wat zwaar worden denk ik...soit, we zien wel...
De 29"mtb's zijn al geresreveerd bij Bjorn @ Bikepoint.

Grtz Oscar
Allright! We zien jullie afkomen. Misschien kan je ook ineens een BMC proberen als die vrij is!
Caio.
Gebruikersavatar
R1ALAIN
Mountainbiker
Berichten: 941
Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door R1ALAIN »

Mijn schoonbroer wenst ook een 27,5" of een 29" aan te schaffen, hij twijfelt tussen de 700 RC of de 900 RC van Scott.
Nu, misschien een alternatief of dom voorstel, als je nu een 27,5" aanschaft, kan je daar dan 29" wielen in stoppen, voor zover de ruimte er is tussen de liggende vorken en staande vorken.
Op sommige 26" kan je 29" wielen steken, met de beperking van de bandenbreedte uiteraard (max 29x2.0 of zoiets).
Dan kan je wisselen met een stel wielen en de kous is dan af.
Het is voor zijn LBS niet mogelijk beide RC's naar zijn winkel te halen om te testrijden....
raiden24
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: di 17 nov 2009 15:40
Rijdt met: Vortrieb 29er

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door raiden24 »

Op sommige 26" kan je 29" wielen steken, met de beperking van de bandenbreedte uiteraard (max 29x2.0 of zoiets).
Ik denk dat je bedoeld dat je in een 26" 650b wielen kan steken (misschien).
Dan kan je wisselen met een stel wielen en de kous is dan af.
Koop dan een 29", daar kan je zeker 27,5" wielen insteken 8)
jan123
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 27 apr 2012 14:53
Rijdt met: KTM MYROOM prestige

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door jan123 »

wat wacko 007 zegt is wel waar staar u niet blind op de geometrie maar probeer. Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik toch naar de medium maat mag gaan als ik voor een specialized zou gaan. Ondervonden op de testdays op de kluis 2 maal de epic getest een smal en medium en op de mediun zat ik toch veel beter. En normaal zou ik volgens mijn opmetingen een smalleke mogen nemen [-( .
Gebruikersavatar
€NIGM@
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 17 feb 2006 22:53
Rijdt met: Canyon Cf Slx /Stevens Haze Es/Willier GT

Re: Een 27.5 of 29 ?

Bericht door €NIGM@ »

Ik heb al enkele 26 inch mountainbikes versleten en ben nu in't bezit van een 29er.
Amaai wat een wereld van verschil veel meer comfort bolt gewoonweg beter en kleine obstakels daar rij je over zonder probleem.
Ik was aan het twijfelen tussen een fully en Ht omdat ik toch regelmatig met lage rugpijn sukkel en ben blij dat ik een lichte Hardtail hebt aangeschaft.
Minder wendbaar of traag optrekken daar heb ik nog niets van gemerkt.
Ook denk ik dat het verschil tussen 26 en 27.5 te klein is en de 27.5 gewoon de 26 zal vervangen in de toekomst.
Ik zou in elk geval de 29er niet meer willen ruilen tegen eender welke 26er.
Plaats reactie