Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Het is inderdaad ook zo dat als je er door zit, die hartslag ook dikwijls niet maximaal is maar wel later ligt, das iets raar. Ben wel eens nieuwsgierig, vannacht beke bijgeslapen voel me al minde rmoe wat dat gaat geven qua hartslag. Natuurlijk gaat dat ook vertekend zijn, als het zo vlug donker is, kan je moeilijker offroad gaan rijden.
Had net nog in het VWB boekje gelezen over wattages en vermogen, wel eens interessant. Je kon zo'n vermogen meter kopen, iemand enig idee wat dat kost?
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door Kristof Huyck »

Je kon zo'n vermogen meter kopen, iemand enig idee wat dat kost?
Dat begint bij zo'n kleine 1000 euro :wink:
Gebruikersavatar
DudeWithBike
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: ma 13 sep 2010 12:55
Rijdt met: Ene van Cube met toppen en ene van Cube met krom stuur

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door DudeWithBike »

Omdat ik nogal hoge gemiddeldes haal hier eens komen piepen.

Leeftijd: 38.8
Gewicht: 73
Rusthartslag: rond de 45 (momenteel 53 na drie koffies en vroeg uit bed)
Max hartslag: tegen de 200

Gemiddeldes verschillen uiteraard volgens de inspanning, hier volgen er enkele:

TT Leuven: 158 avg, 188 max, 20.2 avg speed, 72 km, 1000 hms
TT Diest: 161 avg, 195 max, 20.9 avg speed, 80 km, 650 hms
TT Opoeteren: 169 avg, 197 max, 20.1 avg speed, 92 km, 900 hms
TT Lierneux: 170 avg, 197 max, 15.8 avg speed, 60 km, 1600 hms

En vorige zaterdag deed ik mee met de NoDrugs Business Trio Triatlon in Mechelen, let wel, dit was een wedstrijd en er werd serieus doorgereden (wel met koersfiets he):

183 avg, 195 max, 35.44 avg speed, 37 km (plat op 3 km voor't einde ](*,) )

Zou ook eens een inspanningstest willen laten doen, nu nog tijd vinden...
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Amai sta ik van te kijken, jij rijdt tot je tegen de muur rijdt ofzo? Moet wel zeggen, als ik marathon rijdt, bouw ik toch nog enige reserve in.

Heb deze zomer paar wedstrijden gedaan oa duorace waarbij je toch beetje kan combineren, maar voor de rest knallen, en daar zat ik toch nog rond gemiddelde van 165 ofzo.

Is het niet dat je max hslag 230 - je leeftijd dient te nemen voor je max hartslag persoonlijk ofzo, en bij vrouwen er nog eens tien slagen bij?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door Reflex »

Een max hartslag van 220 - je leeftijd is een basisregel maar geldt absoluut niet voor iedereen. Op een wedstrijd van rond een uur zit ik ook gewoon rond mijn max hartslag. Ik ben 25 en ik rij met een gemiddelde van 190/191 rond in een XC wedstrijd. Een marathon zal je uiteraard anders aanpakken. Daarom is dit topic ook eigenlijk nutteloos. Iedereen is anders gebouwd, heeft een andere conditie en fietst op een andere manier een bepaalde tocht. Als ik met mijn maten een tocht fiets dan kom ik soms nog niet aan een gemiddelde van 160 uit terwijl ik in mijn eentje dezelfde tocht durf af te haspelen met een gemiddelde van 180.
Gebruikersavatar
DudeWithBike
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: ma 13 sep 2010 12:55
Rijdt met: Ene van Cube met toppen en ene van Cube met krom stuur

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door DudeWithBike »

Reflex: inderdaad, volledig akkoord!
Amai sta ik van te kijken, jij rijdt tot je tegen de muur rijdt ofzo?
Goh nee, eigelijk niet. Op de marathons doseer ik uiteraard ook meer dan bij die triatlon wedstrijd. Diest, Leuven en Lierneux reed ik met maten, gedoseerd. Opoeteren heb ik doorgereden. Ik was daar alleen, had niet heel veel tijd enzoverder. Ben na een 35 km een koppel beginnen volgen die zo net boven mijn tempo reden. Maar met drie is natuurlijk altijd leuker dan alleen he dus heb hen gevolgd tot op't einde. Die vrouw zei dan onderweg nog doodleuk dat ze die dag niet in form was, um right?!

Ik moet er ook wel bijzeggen dat mijn conditie nog nooit beter geweest is dan dit jaar. Vorig jaar zou ik deze toeren niet op dezelfde manier kunnen rijden hebben...
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door uncle sam »

Amai allemaal mannen met een enorme conditie en hr waardes waar zelfs een prof van bloost.
Jullie rijden allemaal competitie en uiteraard het ene podium na het andere?
Zoniet? Doen!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door Reflex »

uncle sam schreef:Amai allemaal mannen met een enorme conditie en hr waardes waar zelfs een prof van bloost.
Jullie rijden allemaal competitie en uiteraard het ene podium na het andere?
Zoniet? Doen!
Wat heeft een HR waarde nu weer te maken met hoe hard je kan rijden in een wedstrijdje? Iedere ongetrainde fietser kan hoge of lage hr waardes fietsen.
Gebruikersavatar
IRA
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 jan 2011 15:51
Rijdt met: nen hele goeie

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door IRA »

Toch wel interessant topic, in de zin van, het bewijst in feite hoe verschillend we toch allemaal zijn.

Ik bike nu 4 jaar, en sinds het 2de jaar met hartslagmeter en hou ik een log bij van al mijn ritten – gemiddelde HR en HRmax en van al m'n trainingen op m’n tacx, waar ik ook het vermogen en max vermogen heb.

Sinds dit jaar begin ik stillekes het gevoel te krijgen dat ik mijn lichaam écht goed begin te kennen.
Ik bedoel, door m'n hartslag in 't oog te houden, weet ik bijv. hoe m'n conditie is, ik ziek aan het worden ben, nog vermoeid ben van de laatste TT, welk tempo ik aankan tijdens een lange klim in de ardennen, etc.
Als ik op m’n tacx kruip, weet ik eigenlijk al na een paar seconden hoe laat het is...

wijkt het af van wat ik verwachtte, dan pas ik me aan...'t gebeurt bijna nooit dat ik de laatste kilometers moet harken om er te geraken...

Ik wil maar zeggen dat ik het heel belangrijk vind van mezelf te kennen, en ik heb daar veel voordeel van, maar 't is niet zo evident.

Ik zou me dan ook nooit baseren op een ander z’n waardes, en bij uitbreiding, zelfs niet op 1 uithoudingstest in een lab, minstens een stuk of 2.

voor de volledigheid, toch ook even mijn gegevens

41 j, 183cm, 81kg

HR overslag 164, HR max 177

onlangs gereden TT in Housse (zeer leuke TT by the way) :
55 km HRgem 148, max 172 en dat lag aan de hoge kant, we hebben toen goe doorgereden, normaal zit ik lager.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: Rondvraag gemiddelde- en piekhartslag Toertochtrijders.

Bericht door uncle sam »

Reflex schreef:
uncle sam schreef:Amai allemaal mannen met een enorme conditie en hr waardes waar zelfs een prof van bloost.
Jullie rijden allemaal competitie en uiteraard het ene podium na het andere?
Zoniet? Doen!
Wat heeft een HR waarde nu weer te maken met hoe hard je kan rijden in een wedstrijdje? Iedere ongetrainde fietser kan hoge of lage hr waardes fietsen.
Als ik hier hr waardes zie van 30 a 45 in rust, en tegelijkertijd max hr waardes van 200, gem hr 180...
Een ongetrainde fietser zal dit niet halen :^o
Anyway, blij voor jullie.
Plaats reactie