Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Bunga
Mountainbiker
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:56
Rijdt met: Lapierre X-Control 210

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Bunga »

kan je dat een beetje onderbouwen? wat is er mis mee? ik heb er een en tot hiertoe geen last mee. doet perfect wat het moet doen maar ik kan het niet vergelijken met andere.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door scelter »

Ooit eentje gehad en heeft geen dag fatsoenlijk gewerkt. Communicatie tussen sensor aan het wiel en toestelletje zelf liep altijd slecht. Vocht onder achter het display na een paar weken. Knoppen die stroef te bedienen zijn..
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Den Deze »

Ik gebruik al bijna 2 jaar een Garmin Edge 800.
Prijs is vrij hoog, maar het is deze meer dan waard! :)

Ik probeer meestal tussen D1 (75-85% van omslagpunt) en D2 (85-95% van omslagpunt) te wisselen.
D1 is rustige duurtraining, D2 is intensieve duurtraining.
Meestal probeer ik een half uurtje rustig warm te rijden, dan een uur D2 en dan terug een half uurtje uitfietsen (D1).
spectral
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: di 06 sep 2011 23:13
Rijdt met: cube in bestelling

Re:

Bericht door spectral »

Sunn Xtreme schreef:overtraining uit zich vooral op de maximum pols. wanneer deze omlaag gaat, en verder blijft zakken, ben je absoluut overtraind.

bv : je hebt 193 max. pols op 100% belastbare inspanning. na een tijd, tijdens een training en 100% doortrekken tot op de top van een helling, bedraagt die maximaal 184 (je krijgt het 'blokkage' gevoel)
dat is een teken aan de wand.

herhaalt zich dat opnieuw later op de week, dan heb je prijs.


allenzins wanneer deze behoorlijk lager ligt dan normaal - schrap uw schema voor een periode / in overleg met sportarts / trainer - en doe heel kalme trainingen, en extra veel rusten. desnoods je trainingen inkorten.
Ik dacht dat dit een teken was dat mn conditie verbeterde? Ik doe hier zeer regelmatig dezelfde tour, en in het begin was er 1 helling was ik steevast van de fiets moest. dan ging mijn max hartslag tot 206, dat kon ik dan een halve minuut anhouden ofzo en dan moest ik van de fiets. Nu klim ik die helling aan een iets hogere snelheid en blokkeerd mijn hartslag op 196 en daalt soms terug tot 193 en dan terug naar 196. Ik kan de helling wel uitrijden nu dus ik dacht dat dit een verbetering was?
Kenno
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: di 29 sep 2009 19:46
Rijdt met: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Kenno »

trainen jullie ook voor andere sporten met hartslagmeter? bijvoorbeeld lopen? zijn er mensen die duathlon/triathlon doen?
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Metalcis »

Kenno schreef:trainen jullie ook voor andere sporten met hartslagmeter? bijvoorbeeld lopen? zijn er mensen die duathlon/triathlon doen?
ja, maar hou er wel rekening mee dat bij iedere sport de trainingszones verschillend zijn
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door el gordo »

Ik loop ook af en toe, max 10km, maar vooral voor de afwisseling en een occasionele duatlon.
Dus verre van prestatiegericht.

Toen ik mijn hartslagzones heb laten testen, was het uiteraard op de fiets. Ik heb me wel laten vertellen dat je met looptraining je zones met +-5 a 10 hartslagslagen mag optrekken.
mtbtom1
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 16 aug 2013 22:19

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door mtbtom1 »

Beste
heb een weekje conge heb dus eens tijd om wat rustige duurtrainingen te doen.
ik doe bv vandaag een heel rustige duurtraining van 4h tot 5h.
is het dan slim om de volgende dag gewoon terug een duurtraing te doen?
of moet eer na een lange rustige duurtraining ook beter een dagje gerust worden?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Sunn Xtreme »

dat kan perfect.
het is niet zo dat je de dag na een lange duurtraining moet rusten. Als je conditioneel een basis beschikt die je toelaat goed te recupereren na zo'n training, kan je de dag erna nog eentje doen.
en zelfs vaker dan 2 dagen na elkaar...
komt erop aan erop te letten hoe je recupereert, ook je nachtrust is belangrijk, en verder de manier waarop je die training volbrengt.
eindig je uitgeblust, stikkapot en stevig verzuurd, doe je er beter aan de dag nadien op de baan een uurtje los te rijden (of de rollen - 30 minuten -) daags nadien kan je weer een lsd gaan doen.

beschik je over een goede basisconditie maar toch merk je dat de recuperatie nog niet goed genoeg is, doe dan om de 2 dagen een lsd training. daartussen, gewoon uurtje losrijden en al is een dagje rust.

let op : als je s'morgens rijd, zal het trainingsrendement kwalitatief beter zijn dan dat je in de namiddag gaat rijden.
zelfs al rijd je maar even snel of traag... meestal ben je in de namiddag minder energiek en alerter, en ook vaak al wat meer moe. dat is de voornaamste reden.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Trainen met de hartslagmeter.

Bericht door Goohooni »

is trainen op wattage de nieuwe mode en gaat trainen op hartslag eruit gaan?
Plaats reactie