van vermogen naar calorieën

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IRA
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 jan 2011 15:51
Rijdt met: nen hele goeie

van vermogen naar calorieën

Bericht door IRA »

Ik heb een Tacx flow en ben daar zeer content van.

Ik stel me echter de vraag hoe de relatie is tussen het vermogen dat je trapt en het aantal kcal op de display van de Tacx.

Stel, ik rij 60 minuten aan een vermogen van 200W (kan je instellen).
Dit komt overeen met een energieverbruik van 200 joule/sec *3600 sec, 720000 joules. Dit is omgerekend bijna 172 kcal (1 kcal = 4187 joule)

Oke,
En wat zegt mijn Tacx nu ? 685 kcal.

Tiens Tiens…

De tacx weet dat er gefietst wordt, kent mijn gewicht, mijn leeftijd, weet dat ik een man ben, monitort mijn hartslag, en zal die factoren ook wel meenemen in zijn uiteindelijke berekening ,

Maar toch,

Ruim een factor 3 vind ik best een groot verschil, toch niet meer te verklaren door 'onnauwkeurigheden' van het algoritme en 't is toch ook niet zo dat er nog andere zaken zijn waar veel energie inkruipt hé...ge zit maar op ne fiets en ge trapt…

Weet er toevallig iemand hoe zo'n tacx zijn calorieverbruik berekent ? Of hoe betrouwbaar dat die calorieweergave is ?

( dit verklaar misschien waarom ik me te pleure rijd en calorieen verbrand tegen het tempo dat FvdB geld verbrandt, maar toch gene gram afval...Je kent dit wel hé … nu ik 685 kcal verbrand heb, kan er wel een pintje af ... jaja...niet dus... :-k )
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Re: van vermogen naar calorieën

Bericht door ThaDoc »

Gebruikersavatar
IRA
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 jan 2011 15:51
Rijdt met: nen hele goeie

Re: van vermogen naar calorieën

Bericht door IRA »


Ja, goeie link,
ons lichaam is dus niet super-efficient om z’n beschikbare energie om te zetten in bruikbare mechanische arbeid. Nogal logisch eigenlijk… thanks Doc !!
Plaats reactie