'k Zou volgend jaar wat enduro willen gaan rijden, al dan niet in wedstrijdverband.....het meest voor de hand liggend is vaneigens ne goede fully, maar, 'k heb een perverse voorkeur voor ne hardtail met een deftige vork in.....of is dat gewoon niet te doen???? (voor alle duidelijkheid, heb nog nooit aan zo'n wedstrijd deelgenomen of ne track gereden....)
Op de Belgische wedstrijden zou ik een vaste vork steken
Ik heb de ronde van Treuchtlingen (specialized/sram series)met de Jones meegereden in de verkenningen,
Dat was doenbaar maar niet aangeraden om er de wedstrijd zelf mee te rijden.
Maar een hardtail met deftige vork gaat zeker, kjjk maar naar de Engelsen. Die hebben zelfs een DH klasse voor hardtails.
De Belgische endurowedstrijden die ik al gereden heb (Esneux en Remouchamps) zijn best te doen met een aggressieve 29er hardtail (type Niner Ros9-Kona Honzo) met een 120-140mm vork en dikke/stevige banden.
Esneux zou ik zelfs met een XC hardtail durven doen (met kortere stuurpen aangepaste banden) en dropper post.
Remouchamps was al meer hardcore.
Een algemene kalender is er niet echt voor België gewoon goed uitkijken op de fora en zoeken op google.
Ik heb ook een 26er hardtail met 160mm veerweg voor, die is geschikt voor enduro en zelfs lichte downhill en dirt.
Heb m nog maar net dus nog niet heel veel ervairng mee. Maar ik weet zeker dat ik de meeste fully rijders met gemak bij kan houden.
Alles in belgie is prima te doen met een hardtail, afdalingen zijn kort dus van u armen en polsen gaat ge niet snel last hebben. Production Prive zou ik zeker ook eens bekijken, knappe frames!
Ik rijd met een dirtbike (UMF Hardy) maar met 2x10speed, een Reverb zadelpen en een Bomber 55 voorvering erin.
Ik heb hier vorig jaar mijn eerste Endurokes mee gereden (ES1 In Maboge en de Enduro de la semoie in Frankrijk).
Ik rijd ook regelmatig in Remouchamps rond, en een paar keer in Malmedy geweest deze zomer..
Stijl bergop moet ik wel redelijk voorover leunen om mijn voorwiel op de grond te houden, maar bergaf geen enkel probleem.
Voor het gewicht moet je het niet doen (15kg+), maar het kan wel iets verdragen, en dirtbikes zijn ook niet duur.
Heb vroeger heel wat rondgereden op zo'n ding (Santacruz Chameleon met RS Pike of Fox 36 Talas en Fat Albert banden). 2,5 cm achtervering is meer dan voldoende. Veel belangrijker is een goede geometrie. Als je een dikke vork hebt, kan je bijna je hele gewicht op het stuur zetten. Op die manier werkt de vork als vering voor de hele fiets. De achterkant loopt dan gewoon mee