650B VS 29er
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Re: 650B VS 29er
ik denk dat de 27,5er een mooi compromis is voor bergafwaarts, het is niet voor niets dat ze nu volop enduro's in 27,5 op de markt gaan brengen.
Je hebt een voordeel dat je iets grotere wielen hebt, wat helpt bij obstakels e.d. en je verliest net niet het "speelse" van een 26er.
maar goed, ik ben natuurlijk niet echt objectief als eigenaar van een Scott Genius 720
Je hebt een voordeel dat je iets grotere wielen hebt, wat helpt bij obstakels e.d. en je verliest net niet het "speelse" van een 26er.
maar goed, ik ben natuurlijk niet echt objectief als eigenaar van een Scott Genius 720
Re: 650B VS 29er
Ik durf wedden dat 90% het verschil niet voelt tussen 26 en 27.5 als ze de wielmaat "blind" moeten rijden.
Ik zeg niet dat het slecht is, maar het is en blijft voor een heel groot deel marketing.
Maar ik vind dat niet erg, de tweedehandsmarkt van 26ers is volledig in mekaar gestuikt en dat maakt het voor mij interessant
Er staat hier een topframe van een jaar of 2 oud voor minder dan de helft nieuw, daar komen nog een hoop stukken bij zodat de prijs waarschijnlijk rond 1/3de van nieuwprijs hangt.
En die geraakt 'm niet kwijt...
Ik zeg niet dat het slecht is, maar het is en blijft voor een heel groot deel marketing.
Maar ik vind dat niet erg, de tweedehandsmarkt van 26ers is volledig in mekaar gestuikt en dat maakt het voor mij interessant
Er staat hier een topframe van een jaar of 2 oud voor minder dan de helft nieuw, daar komen nog een hoop stukken bij zodat de prijs waarschijnlijk rond 1/3de van nieuwprijs hangt.
En die geraakt 'm niet kwijt...
Re: 650B VS 29er
@Alain: Als je een devinci dixon, santa cruz nomad, yeti sb-66, .... vindt aan 1/3 van de prijs, dan laat je maar iets weten.
Behalve 26 inch xc-fietsen, zullen er (denk ik) geen superkoopjes zijn.
Inderdaad marketing, maar zo werkt onze maatschappij nu eenmaal. En alles gaat richting 27,5 en 29 inch of men dat nu leuk vindt of niet.
Maar uiteindelijk zijn het nog altijd het manneke en de benen, die alles bepalen.
groeten
Behalve 26 inch xc-fietsen, zullen er (denk ik) geen superkoopjes zijn.
Inderdaad marketing, maar zo werkt onze maatschappij nu eenmaal. En alles gaat richting 27,5 en 29 inch of men dat nu leuk vindt of niet.
Maar uiteindelijk zijn het nog altijd het manneke en de benen, die alles bepalen.
groeten
Re: 650B VS 29er
Los van het marketing-aspect: als je een borduur bent op- en afgereden, weet je het verschil. Dat je daarnaast het verschil weinig voelt, kan enkel maar een voordeel zijn._alain_ schreef:Ik durf wedden dat 90% het verschil niet voelt tussen 26 en 27.5 als ze de wielmaat "blind" moeten rijden.
Ik zeg niet dat het slecht is, maar het is en blijft voor een heel groot deel marketing.
Het is een beetje zoals met een pendel: eens 26" in vraag werd gesteld, is de pendel misschien iets te ver doorgeslaan in de andere richting. Toch om een relatief universele oplossing te behouden (!!!).
27.5" vormt misschien de wielmaat waarrond alles zich opnieuw zal stabiliseren. En ja, het is een compromis. Omdat extremen naast mogelijk grote voordelen ook grotere nadelen met zich meebrengen. En dus maar een beperkt publiek gelukkig kunnen maken.
Is 27.5" nu iets wat je moet hebben om te kunnen rijden en plezier te beleven? Nee, allerminst. Net zoals 29" geen vereiste is.
Het is gewoon een andere wielmaat; waar je het mogelijk mee zal moeten doen als we een andere bike kopen.
Dingen veranderen, of we het leuk vinden of niet. Mijn 9-speed is ook "verouderd". Tja.
- K2-er
- Test team
- Berichten: 3630
- Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
- Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
- Contacteer:
Re: 650B VS 29er
Ik vond onderstaand artikel wel interessant, wordt een beetje gepolst naar de mening van de Pro riders.
Verder ben ik het eens met Alain, Veel Marketing en consumenten opdringen om nieuwe producten te kopen.
http://www.i-mtb.com/26-vs-27-5-enduro-bikes-opinion/
Verder ben ik het eens met Alain, Veel Marketing en consumenten opdringen om nieuwe producten te kopen.
http://www.i-mtb.com/26-vs-27-5-enduro-bikes-opinion/
- Kristof Huyck
- Mountainbiker
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
- Rijdt met: Buggenhout
Re: 650B VS 29er
Bericht door Kristof Huyck »
Hoewel het artikel best wel interessant om lezen is, is het hier feitelijk een beetje off-topicK2-er schreef:Ik vond onderstaand artikel wel interessant, wordt een beetje gepolst naar de mening van de Pro riders.
Verder ben ik het eens met Alain, Veel Marketing en consumenten opdringen om nieuwe producten te kopen.
http://www.i-mtb.com/26-vs-27-5-enduro-bikes-opinion/
Leuke metafoor Maar ik vrees dat er geen wielmaat is die ideaal is voor alle mountainbikers (= er is geen universele oplossing imo). Enduro kan beter af zijn met 27,5" en XC met 29", terwijl 26" bij downhill dan weer 'ideaal' is. Uiteraard zijn in België XC mtb's het meest populair.Jack77 schreef:Het is een beetje zoals met een pendel: eens 26" in vraag werd gesteld, is de pendel misschien iets te ver doorgeslaan in de andere richting. Toch om een relatief universele oplossing te behouden (!!!).
27.5" vormt misschien de wielmaat waarrond alles zich opnieuw zal stabiliseren. En ja, het is een compromis. Omdat extremen naast mogelijk grote voordelen ook grotere nadelen met zich meebrengen. En dus maar een beperkt publiek gelukkig kunnen maken.
Ook is het zo dat indien je 26" en 29" als uitersten neemt voor uw pendel, dat 27,5" dan toch niet in het midden ligt, maar wel dichter aanleunt bij 26" (ETRTO 26" = 559; ETRTO 27,5" = 584 en ETRTO 29" = 622) Misschien dat men de 650A wielmaat ( ETRTO 590) plots als gulden middenweg kan gaan bombarderen?
Re: 650B VS 29er
Ik spreek dan ook van een "relatief universele oplossing". Een oplossing die een compromis is, maar het wel mogelijk maakt een relatief breed publiek tevreden te stellen en een behoorlijk breed inzetbereik af te dekken.
Zodat ook de productie- en distributie van fietsen en onderdelen terug gestreamlined kan worden. Want al die maten produceren, stockeren en distribueren kost een pak extra geld. Iemand zal dat moeten betalen. Wij, dus. En als "wij" door prijsstijgingen en/of aanhoudende crisis niet genoeg meer kopen, dan is 2 of 3 wielmaten niet langer houdbaar.
Zodat ook de productie- en distributie van fietsen en onderdelen terug gestreamlined kan worden. Want al die maten produceren, stockeren en distribueren kost een pak extra geld. Iemand zal dat moeten betalen. Wij, dus. En als "wij" door prijsstijgingen en/of aanhoudende crisis niet genoeg meer kopen, dan is 2 of 3 wielmaten niet langer houdbaar.
Re: 650B VS 29er
Je kunt pas objectief zijn als je op alle wielmaten een tijdje gereden hebt. Papier is geduldig.
Ik ben in elk geval aangenaam verrast om na 5 jaar op verschillende 29ers gereden te hebben nog eens op 27.5 wielen te rijden.
Ik ben in elk geval aangenaam verrast om na 5 jaar op verschillende 29ers gereden te hebben nog eens op 27.5 wielen te rijden.