Garmin vs Iphone

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Garmin vs Iphone

Bericht door kazzz »

Ik ben aan het uitkijken voor mijn MTB tochten naar een GPS voor de op fiets.
Ik ben een beginner, maar heb toch al gemerkt dat op diverse parkours een gps handig is, ook als je eens wil "freestylen" en de weg terug kan bekijken :)

Ik dacht aan een 2e hands Garmin Edge 705 of een nieuwe 800 (810)?
Enkel houdt de prijs me daar een beetje tegen.

Ik heb daarentegen ook een Iphone 4S die ik nu al meeneem met de Runtastic MTB app op lopende in mijn achterzak. Als ik nu een goeie houder zou vinden heb ik eigenlijk alles wat ik moet hebben. Mijn hartslagmeter heb ik en moet niet persé op de iphone getoond worden.

Ik dacht dus, om het goedkoopst uit te komen maar toch degelijk, aan de http://www.quadlockcase.com/collections ... tant-cover" onclick="window.open(this.href);return false;

of toch deze:
http://www.wahoofitness.com/Products/Wa ... iPhone.asp" onclick="window.open(this.href);return false; maar lijkt me minder waterdicht..?

Is dit een goede optie? Kan ik ook routes van routeyou of andere op de iphone krijgen? Of TOCH voor de Garmin gaan en welke dan?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door RigolleM »

Bike case van Wahoo is waterdicht, maar wel wat groot om hiermee te gaan MTB'en. Sowieso vind ik de iPhone te groot op stuur(-pen) zelfs zonder bike case, en ook wat aan de dure kant om als fietscomputer te gaan gebruiken. Met Runkeeper of Strava app (iPhone in de achterzak) houd ik zo'n 50% batterij over na een ritje van 2u, 3G staat weliswaar wel aan, dus na 4u kan niet meer naar huis bellen ;-)

Batterij van de Edge 800 gaat +10u mee, vorige week nog 66% batterij na 5u30 (achtergrond verlichting op 15'). Het toestel kan veel meer dan eender welke app in de appstore van Apple, en je houdt er nog een iPhone op na om te bellen na 4u biken ;-)
Mits een beetje zoeken vindt je een Edge 800 die minder kost dan €300, al vind ik de hartslagmeterfunctie een iet te missen optie op de bike en deze gaat je toch meer dan € 300 kosten met hartslagmetersensor incl.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door kazzz »

Na goed na te denken is het inderdaad mss beter de stap meteen te zetten naar een GPS a la Garmin. Maar wat met de Mio? Is dat ook een alternatief? Ik zie hier 90% voor Garmin kiezen..?
chundo
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 23 sep 2012 09:59
Rijdt met: Lynskey Pro29 - canyon nerve 9.0

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door chundo »

iedereen heeft natuurlijk wel voor of nadelen tov garmin/mio/enzo...
het groot voordeel van garmin zijn volgens mij de goede topo kaarten (die ook erg duur zijn) en je kan er ook gratis kaarten opzetten. Vanaf een etrex 20 heb je eigenlijk al een goede fietsgps die ongeveer 160 euro nieuw kost, als je meer een fietscomputer (training ed) met GPS wil wordt het natuurlijk duurder.
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door Butch »

chundo schreef:iedereen heeft natuurlijk wel voor of nadelen tov garmin/mio/enzo...
het groot voordeel van garmin zijn volgens mij de goede topo kaarten (die ook erg duur zijn) en je kan er ook gratis kaarten opzetten. Vanaf een etrex 20 heb je eigenlijk al een goede fietsgps die ongeveer 160 euro nieuw kost, als je meer een fietscomputer (training ed) met GPS wil wordt het natuurlijk duurder.
Als je er gratis kaarten opzet, dan heb je eig de kaarten van de mio dus is het al geen voordeel meer van Garmin tov Mio. Zelf altijd met Garmin gereden, nu de mio 505 aangeschaft en ubersimpel ding. Doet wat het moet doen! Je hebt wel niet de trainingsinstellingen van de Garmin, maar die heb ik nooit gebruikt en ik train met strikte schematjes...nooit gemist
Gebruikersavatar
Sankaman
Mountainbiker
Berichten: 106
Lid geworden op: di 04 dec 2012 22:46
Rijdt met: Jan Janssens "BADGER 29er"

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door Sankaman »

leuke topic ..

heb ook getwijfeld tussen nen edge 800 (810) ... met kaarten bij etc +400€ ...
ik hou alles bij op men Samsung S3 mini met sportstracker en lukt redelijk goed als ik binnen de 10 min telkens over men scherm wrijf , anders valt men GPS signaal weg ...(na vele ritjes lukt dit prima....)

heb gisteren een GPS gekocht van teasi one , volledig ingesteld en gaat ook 10u mee normaal gezien en kostprijs ? .... ? 159€

http://www.fiets-onderdelen-online.nl/T ... 3godWxgAbw" onclick="window.open(this.href);return false;

zal hem morgen eens testen ... collega biker heeft er ook zo ene en werkt blijkbaar perfect ! kan er GPX files opzetten etc ... alles zoals de garmin en de rest ong...

grtz Tom
Gebruikersavatar
bartike
Mountainbiker
Berichten: 381
Lid geworden op: za 23 okt 2010 12:35
Rijdt met: karton/aluminium/ijzer

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door bartike »

garmin edge 800/810

als je op je bek gaat, kan die de schokken verdragen
als je dat met je iphone doet is hij kapot ;)
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door eL Tee »

Ik heb m'n iPhone 4S op m'n stuur staan...

Ingepakt in een Lunatik Taktik case (schokdempend en spatwaterdicht) op een houder.

De iPhone wordt er ongelooflijk lomp mee, maar dat heb ik er voor over: ik ben ook lomp, zowel letterlijk als figuurlijk :-)
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door kazzz »

Sankaman schreef:leuke topic ..

heb ook getwijfeld tussen nen edge 800 (810) ... met kaarten bij etc +400€ ...
ik hou alles bij op men Samsung S3 mini met sportstracker en lukt redelijk goed als ik binnen de 10 min telkens over men scherm wrijf , anders valt men GPS signaal weg ...(na vele ritjes lukt dit prima....)

heb gisteren een GPS gekocht van teasi one , volledig ingesteld en gaat ook 10u mee normaal gezien en kostprijs ? .... ? 159€

http://www.fiets-onderdelen-online.nl/T ... 3godWxgAbw" onclick="window.open(this.href);return false;

zal hem morgen eens testen ... collega biker heeft er ook zo ene en werkt blijkbaar perfect ! kan er GPX files opzetten etc ... alles zoals de garmin en de rest ong...

grtz Tom
Interessant.. Laat mij weten hoe hij bevalt tov bv een 800?
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Garmin vs Iphone

Bericht door Reflex »

Ik heb de 705 en nog geen dag spijt van gehad. Een gsm is absoluut niet te vergelijken met een fietsgps. Hoewel er mensen zijn die stellig beweren dat het prima werkt blijft het toch beperkingen hebben.

Moet wel zeggen dat ik nu eerder voor een Mio zou gaan want de Mio 505 HC ziet er veelbelovend uit.
Plaats reactie