SS-probleempje

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Blijkbaar veel kans dat het of de kettinglijn, of de spanning op de ketting is, als ik eens rondlees.
Vanavond verder knutselen...

http://forums.mtbr.com/singlespeed/conv ... 60357.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bikeradar.com/forums/viewtop ... p=15278490" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
profi
Mountainbiker
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 03 nov 2004 16:43
Rijdt met: Lynskey Ridegeline SS, Salsa spearfich , On one inbred SS

Re: SS-probleempje

Bericht door profi »

op men inbred rij ik met een M960 tandwiel , surly tandwieltje en een 8 speed ketting , nooit geen probleem , een 9 speed zou ik niet gebruiken :-)
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SS-probleempje

Bericht door aresius »

Een 9sp xt ketting past mooi over een on one 34t ss tandwiel hoor
In het begin had ik wat schrik maar de werking is goed als het niet te ruw wordt.

Momenteel heb ik een bashguard en kettinggeleider geïnstalleerd maar nog niet deftig kunnen testen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Daarnet nog eens even bekeken (maar geen tijd gehad om te sleutelen): ik denk dat het probleem de chainwrap zal zijn.
Momenteel staat de ketting goed onder spanning, maar hangt de kettingspanner onder het tandwiel. Daardoor loopt de ketting onderaan niet over tandjes van het tandwiel achteraan.
Bij de vorige stand van de kettingspanner zat er wel te weinig spanning op de ketting, maar liep ze wel mooier over het tandwiel achteraan. Vandaar waarschijnlijk het mindere 'klakken', dat nu veel erger is.

Ik zal de ketting dus nog wat verder moeten inkorten en dan zien wat het resultaat is.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: SS-probleempje

Bericht door Dickie »

_anonymus_ schreef:Daarnet nog eens even bekeken (maar geen tijd gehad om te sleutelen): ik denk dat het probleem de chainwrap zal zijn.
Momenteel staat de ketting goed onder spanning, maar hangt de kettingspanner onder het tandwiel. Daardoor loopt de ketting onderaan niet over tandjes van het tandwiel achteraan.
Bij de vorige stand van de kettingspanner zat er wel te weinig spanning op de ketting, maar liep ze wel mooier over het tandwiel achteraan. Vandaar waarschijnlijk het mindere 'klakken', dat nu veel erger is.

Ik zal de ketting dus nog wat verder moeten inkorten en dan zien wat het resultaat is.
Ketting zo kort mogelijk, kettingspanner moet net wat spanning erop kunnen zetten.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SS-probleempje

Bericht door aresius »

De ketting nog meer inkorten zal een nog veel hardere kettingspanning teweeg brengen.
Misschien wordt ze te kort en zal niets meer passen.

Kan je eens een foto van de kettingspanner laten zien?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Probleem lijkt opgelost.
Het was dus inderdaad de chain wrap: de ketting was te lang en liep daardoor niet over genoeg tandjes van het achtertandwieltje.
Daarom ook dat je inderdaad beter bent met een kettingspanner die de ketting omhoog duwt in plaats van naar beneden, denk ik.
Ik heb de ketting zo kort mogelijk gemaakt zonder de kettingspanner er tussen. Dan de kettingspanner gemonteerd, en dat geeft nu blijkbaar nét genoeg chainwrap rond het tandwieltje achteraan.
Met een kettingspanner die omhoog duwt zou ik nog twee tandjes winnen, dus dat zal de kans op doorslippen volledig wegnemen, waarschijnlijk.
Ik dacht slim te zijn door de kettingspanner met een spanbandje omhoog te trekken tegen de liggende achtervork en zo de ketting omhoog te duwen tegen de veer van de kettingspanner in, en dat werkte even, maar bij wat kracht op de trappers zetten is dat spanriempje al gebroken.
Maar ook met neerwaartse spanning op de ketting lijkt het nu te werken door de ketting echt zo kort mogelijk te maken. Morgen eens mee naar het werk fietsen als test, dan op zoek naar een kleiner kettingblad want 38 is toch wel wat zwaar.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

Ik heb gisteren een 33T, stainless steel On One tandwiel gestoken (met 33 volle tanden), de ketting goed hard gespannen en het lijkt ook opgelost (wel enkel een baantestje van 500m gedaan). Alleen strak gespannen is relatief, aangezien tandwielen blijkbaar nooit 100% rond zijn, in de ene stand staat de ketting goed strak, in de andere stand precies te slap !
Veldtest morgen ! (k zal maar nene inbus meepakken :wink: )
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Misschien een stomme vraag (als SS-newbie), maar hoe krijgen jullie de ketting makkelijk open?

Bij het inkorten van de ketting had ik het nog makkelijk: mijn voorderailleur zit er nog op, dus daarmee kon ik de ketting makkelijk droppen om er de spanning af te halen.
Met de ketting op spanning betwijfel ik of ik ze nog ver genoeg kan samen duwen om m'n powerlink open te klikken.
Dus hoe doen jullie dat? Achterwiel er uit?

En als je je vertandingen aanpast aan het parcours dat je gaat rijden, wat doen jullie met de ketting? Verlengen en inkorten, of een andere ketting per vertanding?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: SS-probleempje

Bericht door kenny »

Om de ketting te openen haal ik inderdaad het wiel er uit. En die ketting is lang genoeg om een tandwiel te steken die 2 tanden groter is of een paar tanden kleiner. Maar ik werk niet met een kettingspanner maar met horizontale drops.
Plaats reactie