SS-probleempje

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Ik heb gisteren m'n 26er met behulp van een spacerkit voor de cassette-body en een kettingspanner omgebouwd tot een SS.
Een eerste testritje leek bijna alles ok: ketting blijft liggen, alles loopt goed.

Maar: als ik bergop echt veel kracht moet zetten, maakt de ketting een klakkend geluid en voel ik ze één tandje overschieten. Niet zoals bij een versleten cassette en ketting, dat je bijna met je kl*ten op je bovenbuis vliegt als je doorschiet, maar gewoon één tandje, gepaard met een luide 'klak'.

Valt mee te rijden, maar toch irritant. Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Ketting en tandwiel zijn allebei nieuw.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SS-probleempje

Bericht door aresius »

zijn beide tandwielen nieuw? of enkel het achterste?
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

Ik begrijp wat je bedoelt, denk ik.

Heeft je ketting genoeg spanning? Bovenkant ketting mag je ongeveer 1-1,5 cm induwen, anders heb je niet genoeg spanning.
Ofwel: zit je met een 9spd tandwiel voorraan? met enkele kortere tandjes? Ik had dezelfde symptomen en vermoed dat die 9sp tandwiel (32T) met kortere tandjes de oorzaak is. Ik ga nu een specifiek SS tandwiel monteren, we shall see!!
Zaterdag meer nieuws.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Update na een ochtend knutselen.

Eerst sloeg de ketting pas over bij serieus kracht zetten.
Bij een iets langer testritje wel gemerkt dat de ketting er af liep bij oneffen terrein.
Conclusie: kettingspanner niet goed gemonteerd, dus te weinig spanning op de ketting. Maar er was mee te fietsen.

Nu heb ik de kettingspanner wel goed gemonteerd, zodat de ketting onder voldoende spanning staat.
Wel, het probleem is er alleen maar slechter op geworden.
Nu slaat de ketting over bij de minste kracht op de trappers.

De theorie van het voorblad zou misschien wel kunnen kloppen. Inderdaad nieuwe ketting en achtertandwiel, maar een (weinig) gebruikt 8/9-speed Blackspire voorblad.

Dus ik zal een specifiek SS-voorblad moeten aanschaffen, veronderstel ik?
Of zijn er nog andere oorzaken van een overslaande ketting bij SS-gebruik? Raar dat de ketting bij minder spanning veel minder oversloeg, lijkt enkel onder spanning te gebeuren.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

Ik zou just durven denken dat mét kettingspanner het probleem minder is (ik heb een EBB).
Ik heb nog geen test gedaan met een SS tandwiel voor, maar je kan voor 10€ stalen bladen kopen hoor.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

P.S. Zotte Marre, met welk verzet rij jij bij jullie in de streek?

Ik heb nu vanmorgen een testritje gedaan op de weg met 38 x 16, en dat was bergop toch wel zwaar. Off-road gaat dat niet te doen zijn, hier aan de voet van de Vlaamse Ardennen.

Dus als ik een SS-voorblad moet gaan kopen, neem ik direct een kleiner. 32, 34?
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SS-probleempje

Bericht door aresius »

Het lijkt me raar dat het met het voorblad te maken heeft.
Op m'n SS Kona rij ik ook met een 9sp tandwiel vooraan en een SS ketting en heb daar nog geen slechte ervaringen mee. Heel af en toe springt die eens een tandje door maar echt uitzonderlijk en niet storend.

Op de B1 die nu als 1x9 "city bike" is opgebouwd ligt vooraan een stalen SS blad met een 9sp ketting en daar heb ik ook geen problemen mee. Enkel vliegt de ketting eraf als ik ietske te zot doe. :-)
Nu heb ik wel een kettinggeleider geïnstalleerd, hopelijk doet die z'n werk.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

Voor de duidelijkheid, bij mij slaat de ketting niet over, enkel dat klakken op het voorste tandwiel (wat kan het anders zijn dan de ketting die van de tand slipt?)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SS-probleempje

Bericht door _anonymus_ »

Maar wat is het probleem dan, als het niet aan de tanden van het voorblad ligt?
Misschien voorblad toch te ver gesleten?
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: SS-probleempje

Bericht door Zotte Marre »

_anonymus_ schreef:Maar wat is het probleem dan, als het niet aan de tanden van het voorblad ligt?
Misschien voorblad toch te ver gesleten?
Dat klakken is een probleem, want aangezien ik geen kettingspanner heb, kan die ook niet meegeven als mijn ketting op een tandje loopt. De spanning gaat er ook snel af, en daarenboven heb ik bij mn eerste ritje mijn ketting al gebroken (zijplaatje). Mss is mijn 9sp tandwiel (ook) te ver versleten, maar dat betwijfel ik, ik had geen enkel probleem met een 9sp ketting.
Vandaar dat ik nu met dezelfde ketting (1/8) ga proberen op een ander tandwiel.
Eén parameter per keer veranderen he, anders kan je het probleem niet isoleren ;-)
Plaats reactie