Olie uit M785 remklauw

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Olie uit M785 remklauw

Bericht door funkstar »

Er kwam zopas olie uit uit mijn shimano M785 remklauw.
Kunnen de zuigers er eenvoudig uitgehaald worden om alles een terug te poetsen of wordt het een nieuwe klauw?
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door steviejanneke »

funkstar schreef:Er kwam zopas olie uit uit mijn shimano M785 remklauw.
Kunnen de zuigers er eenvoudig uitgehaald worden om alles een terug te poetsen of wordt het een nieuwe klauw?

die kan je volledig uit elkaar halen & terug monteren

(heb ik achteraan ook al moeten doen.... ook heb ik geen minerale olie terug geplaatst maar dot 5.2 (als ik me niet vergis)
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door funkstar »

Uitéén halen lukt, maar dan blijven de keramische zuigers nog steeds in de klauw.
Bij een normale werking krijg je ze eruit door te remmen zonder belasting tussen de zuigers.
Nu loopt er alleen olie uit zonder dat de zuiger beweegt.
DOT in shimano remmen komt nooit goed.
Laatst gewijzigd door funkstar op di 07 mei 2013 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door IPPE »

Uiteen halen en met compressor in de oliekanalen blazen. Wel opletten dat je de zuigers met een doek tegenhoud of ze worden gelanceerd.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door Serge R »

Met behulp van een compressor en persluchtpistool gaat dat als een fluitje van een cent, wel een vod rond de remklauw wikkelen voor uw interieur en uzelf en eventuele omstaanders te beschermen.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door Angelo. »

steviejanneke schreef:
funkstar schreef:Er kwam zopas olie uit uit mijn shimano M785 remklauw.
Kunnen de zuigers er eenvoudig uitgehaald worden om alles een terug te poetsen of wordt het een nieuwe klauw?

die kan je volledig uit elkaar halen & terug monteren

(heb ik achteraan ook al moeten doen.... ook heb ik geen minerale olie terug geplaatst maar dot 5.2 (als ik me niet vergis)
Dus gij hebt dot olie in een shimano rem gestoken?
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door funkstar »

IPPE schreef:Uiteen halen en met compressor in de oliekanalen blazen. Wel opletten dat je de zuigers met een doek tegenhoud of ze worden gelanceerd.
Werkt perfect.
Ik ben er wel achtergekomen dat er een piston gebroken is.
Maar dan hebben we nog eens een excuus om iets nieuws te proberen.
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door steviejanneke »

Angelo. schreef:
steviejanneke schreef:
funkstar schreef:Er kwam zopas olie uit uit mijn shimano M785 remklauw.
Kunnen de zuigers er eenvoudig uitgehaald worden om alles een terug te poetsen of wordt het een nieuwe klauw?

die kan je volledig uit elkaar halen & terug monteren

(heb ik achteraan ook al moeten doen.... ook heb ik geen minerale olie terug geplaatst maar dot 5.2 (als ik me niet vergis)
Dus gij hebt dot olie in een shimano rem gestoken?

ja al meer dan 6maand zonder enig probleem !!! :wink:

als ik me niet vergis is is dot5.0 bijtend maar dot4.0 & dot5.2 geen probleem voor de dichtingen
hoe hoger het getal hoe beter tegen de warmte (maar voor fietsen is dot3.0 zeker goed genoeg & misschien zelf beter omdat die langer "goed" blijft)

voor fietsen zou slaolie waarschijnlijk goed genoeg zijn... de schijf kan warm krijgen omdat die zeer dun is maar de klauw word nu zo warm niet dat je er niet kan aankomen (toch niet op W-vlaamse TT :lol: )
Gebruikersavatar
kristofmx
Mountainbiker
Berichten: 323
Lid geworden op: zo 31 okt 2004 23:51
Rijdt met: Canyon SLX 9.9 custom full XTR - CUBE Beachbike - Specialized Roubaix Sram Force Zipp Wheels

Re: Olie uit M785 remklauw

Bericht door kristofmx »

toch opletten met die olie, je theoretisch zelfs met water kunne doen,
maar ik heb ooit met avid juicy7 remmen in oostenrijk letterlijk mijn olie doen koken, die was zo warm geworden dat ik gewoon geen remkracht meer had.
los door mijn rem genepen.
en minerale olie vervangen door dot olie lijkt me ook nie zo goed voor de dichtingen. omgekeerd zou geen probleem mogen zijn.
Plaats reactie