Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door Enfant terrible »

Met z'n 3en hebben we samen 132 jaar, dat zijn 3 midlifes. We wilden geen 2 jonge blaadjes, en ook
geene mottoo, en hebben ons dan maar ingeschreven voor deze raid... 8-[

Web : http://raid-des-terres-noires.com/TEASE ... tt-10.html
Teaser 2012 : http://raid-des-terres-noires.com/TEASE ... tt-10.html
Op youtube is er ook veel beeldmateriaal voorhanden.

Dit is een korte raid van 70Kms maar met een pak hoogtemeters. Vroeger 3500 maar vorig jaar
teruggeschroefd tot 2900 omdat het leeuwendeel van de deelnemers de tijdsbarière niet haalde.
Zowel de beklimmingen als de afdalingen blijken heel technisch.
Gemmiddelde van snelste deelnemer 2012 : 13,9km/h, in 2011 : 12,03km/h, dit zegt genoeg. #-o

Heeft iemand deze tocht reeds gereden ?
Zoja, wat was jou ervaring ?
We vragen ons af welke type banden we moeten gebruiken...

Greetz
Laatst gewijzigd door Enfant terrible op zo 21 apr 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
MNG
Mountainbiker
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 23:36
Rijdt met: AMS 110 26'er. 9000 GENT

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door MNG »

Heb de raid niet als evenement gereden (mss wel als track), maar ken het gebied wel redelijk goed. Is unieke ondergrond, landschap, natuur en ronduit prachtig XC terrein. Gevarieerd op en af in iets dat eigenlijk een erosielandschap is. Fantastisch klimaat ook. Kan rond die tijd al behoorlijk warm zijn. Will be great midlife event ;), enjoy!

O ja banden: neem iets met voldoende profiel voor zijdelingse grip+snakeskin+melk. Heb het met achteraan een nieuwe RaRA gedaan en miste m'n normale -in de max grip richting gemonteerde- 2.4 NoNi deerlijk. Vooral bij het dalen.
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door Enfant terrible »

@MNG

Merciekes voor de bandentip ! Zoveel is nu wel duidelijk : een stevige band
is hier op zijn plaats.

Ik rijd normaliter met Specialized "The Captain" + melk. Héél polyvalente band met zeer goede
zijdelingse grip. Mijn vrees zit hem in de lichte zijflanken van deze band op dit ruige terrein...
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door need for speed »

specailezd grid fasttrack tubeless zijn goede
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door Enfant terrible »

...hey, mannen..., wij gaan hier volgend weekend gaan spelen...

http://www.vttpicard.com/t6405-video-le ... rres-noire
:-&

Whish us good luck...
Gebruikersavatar
berggeitje1
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: za 17 dec 2005 21:19
Rijdt met: cannodale rush

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door berggeitje1 »

Succes midlifers,

Laat maar eens weten hoe het was, staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Is naar wat ik gehoord heb vrij technisch maar alles zou berijdbaar moeten zijn ivm de transvesubienne die daar ook niet zo heel ver vandaan is. Dit jaar heb ik de transvesubienne gereden en hopelijk volgend jaar de terres noires.
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door Enfant terrible »

berggeitje1 schreef: Is naar wat ik gehoord heb vrij technisch maar alles zou berijdbaar moeten zijn ivm de transvesubienne die daar ook niet zo heel ver vandaan is. Dit jaar heb ik de transvesubienne gereden en hopelijk volgend jaar de terres noires.
Knap dat je TV uitreed, en in die omstandigheden. Heb ervan gelezen in O2B : niet van de poes.
Wij hadden eerst ook ons oog laten vallen op TV maar dit leek ons té cassant en dachten : misschien eerst
eens Les Terres Noires.

Wij zijn ouwe rotten in het vak en hebben toch "redelijk" wat technische bagage. Het probleem zou wel eens
uit een andere hoek kunnen komen : zullen mijn wekelijkse zondagse ritjes volstaan als training ? Meer tijd
heb ik niet gehad. Ik denk dat het niet lukt. Maar dat is dan een goeie reden om volgend jaar nog eens te
proberen... :wink:
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door Enfant terrible »

...prachtig weekend gehad alginder. Op vrijdagavond nog fysiek contact gemaakt met de zwarte golven (op sandaaltjes, hilarisch). Op zaterdag nog een wandeling gemaakt tot La Barre. Dit is een beklimming die in de tocht zit na de tweede bevoorrading (Les Dourbes).

Wat moet ik zeggen..., ik heb al zin om terug te gaan volgend jaar. Maar er zijn nog zoveel tochten elders die op ons liggen te wachten.
't Zal toch moeilijk zijn om deze ervaring te overtreffen. Deze toch is een pareltje in vele aspecten. Ik heb me rot geamuseerd. Let wel,
het was geen makkie, allesbehalve. Naar techniciteit toe was het soms boven ons niveau, bepaalde stukken durfden/konden we niet op de fiets.
We hadden vooral moeite met haarspeldbochten in zéér' steile afdalingen en met enorme steps. Naarmate de tocht vorderde konden/durfden
we steeds meer. In de technische klims moesten we voor niemand onderdoen, integendeel...
Dit jaar waren er 72Kms en 3217hm (mijn GPS). 259 van de 430 deelnemers haalde de finish. Eerste had een gemiddelde van 13,09km/u.

Het is een prachtig gebied dat de mag doorkruisen. Soms is er gewoon geen pad en fiets je kriskras door de natuur.

Als je een beetje frans kan lezen en wat tijd hebt, moet je eens het verslag van Yves lezen op deze pagina. Die mens kan stukken beter
vertellen dan mezelf :wink: , en hij geeft een goede beschrijving van de tocht... http://forum.velovert.com/topic/157037- ... e__st__210

Wat de fiets betreft : een fully met vooraan 120mm en 100mm achter is best ok. Neem wel banden met goede zijdelingse grip en iets wat ook
stevig bijt op het loopvlak. Dit heb je zeker van doen in les terres noires.

Greetz
Gebruikersavatar
Mojobiker
Mountainbiker
Berichten: 2189
Lid geworden op: di 31 jul 2007 16:17
Rijdt met: TREK 8000 / CANYON Nerve Al 7
Contacteer:

Re: Raid des Terres Noires (Digne Les Bains)

Bericht door Mojobiker »

Mijn interesse is gewekt =D>
Plaats reactie