Velg aangetast door nozisch.

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door De Wreter »

Doet me denken aan dat frame van Cube waar de oorzaak blijkbaar het biologisch afbreekbaar afwasmiddel Muc-Off betrof.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door Headshot »

zout is uitgesloten, alles is luchtdicht en er staat een druk van rond de 1.8 bar binnen in de band, dus er kan nooit zout of water langs buitenaf binnendringen
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door madskatingcow »

Kan wel he - als het ventiel niet 100% stevig is aangedraaid met het metalen moertje, wiebelt het in het velggat en kan er vocht binnendringen. Niet per se tot de binnenzijde van de velg, omdat het ventiel het gat aan de binnenzijde afsluit.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door endorfin »

madskatingcow schreef:Kan wel he - als het ventiel niet 100% stevig is aangedraaid met het metalen moertje, wiebelt het in het velggat en kan er vocht binnendringen. Niet per se tot de binnenzijde van de velg, omdat het ventiel het gat aan de binnenzijde afsluit.
Voor zo een aantasting hebt ge meer zoutwater nodig dan paar cc dat binnensijpelt he :-D
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door madskatingcow »

Ge moet hier is kijken, in dit topic op mtbr.com over Enve Wheel Nipple Corrosion, veroorzaakt door galvanische corrosie. Bij sommigen hadden de wielen zelfs nog nooit een plasje gezien :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door Japs »

Er is nooit een vijl of iets dergelijks in de buurt van de wielen geweest. De gekartelde rand is gewoon zo. En ja er zit gewoon een gat in de velg waarlangs de lucht kan ontsnappen. Vocht kan er in principe niet in he. Als het ventiel al zou wiebelen, dan zou de nozisch het snel afdichten. Ik rij met een druk tussen de 2,2 en 2,5bar. Het originele ventiel zal steeds stevig vast met een alu moertje. Die Muc off gebruik ik ook, maar het zou mij verbazen dat ze een product op de markt zouden brengen dat aluminium aantast. Zeker gezien het net de bedoeling is om er de merendeel aluminium fietsen mee te kuisen... Zout, dan zou je er al mee in winter als ze gestrooid hebben op de weg moeten mee rijden. En dan nog. Anyway. De boel is terug dicht met het velglint. Voor de rest geen klagen van de wielen hoor. Ze zijn niet meteen de stijfste, maar voor zo'n goedkope lichtgewichtjes houden ze het toch al heel lang vol voor mijn 90kg. Propere rijstijl zeker...
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door Eric B »

Stond zelfs in de handleiding van mijn xtr wielen ... geen anti lek vloeistof gebruiken ...
Ik doe het tgoch hoor, maar dat zijn dus de gevolgen dan precies

Eric B
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door Dickie »

Zoals hierboven reeds aangehaald kan het idd galvanische corrosie zijn.
Die ventielekes van Notubes, is dat geen koper of koperlegering?
Tss alu en koper zit net veel potentiaalverschil, dus veel vocht is er niet nodig.
Koper lost bovendien makkelijk op in vocht en werkt dan zelfs blijvend corrosief op alu.
Komt mss indirect zo toch van die Muc--off?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door saiko »

ik denk ook eerder in de richting van amoniak, heb dit zelf ook al paar keer gezien op een DT4.2 velg in combinatie met nozish, zal eens zoeken of ik er nog foto's van heb.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Velg aangetast door nozisch.

Bericht door madskatingcow »

Ge kunt de vraag beter opentrekken naar anti-lek middelen algemeen, en geen specifiek merk. Meer info hier : Velonews.com - corroded rims

I’ve often heard about rim corrosion from sealants and have been sent many photos of rims corroded due to them. Shimano specifically recommends against using sealants with its rims due to this problem, and I imagine Shimano would also say it’s not a warranty issue, were you to send in one of its rims with this issue. That is against the backdrop of every sealant maker I’ve talked to about this insisting that their sealant will not corrode a rim.

I personally have had one Mavic Ksyrium ES rear wheel that I was running with road tubeless tires and Stan’s sealant corroded so badly around the valve stem that it would no longer seal. There were also small corrosion pits here and there at many spots on the rim bed and rim sidewall. Of course, this was after I’d told a reader that corrosion from sealant was nothing to worry about!

Despite that single Mavic Ksyrium ES rear wheel that became corroded on me, I still run tubeless tires with sealant on all of my non-carbon road wheels, as the benefit of elimination of flat tires far outweighs the downsides for me. I do check them more often for corrosion, but, like I said, that remains the only rim that has become corroded on me running tubeless tires.

Corrosion can be a conundrum. Being in the business of making metal bicycle frames and cranks for decades, both anodized (like your rim), and painted or powder-coated, sometimes there seems to be no rational explanation for why one person can have corrosion issues with a frame or a crank while others using theirs in similar or seemingly much worse conditions will not experience any corrosion. I also have no explanation for why, in all of these years, I have only had one rim corrode with tubeless tires and sealant while not only did its mate not corrode, but also neither did a lot of other rims I have subjected (and continue to subject) to seemingly identical conditions.


Gewoon pech.
Plaats reactie