Klikpedalen - wanneer overstappen?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
twanido
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 mar 2013 17:03
Rijdt met: Cube Ltd Pro 29

Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door twanido »

Misschien een klassieke vraag en ik weet dat er al heel wat over neergepend is en dat maakt dan dat je soms het bos door de bomen niet meer ziet, ik ben pas beginnen MTB'en en heb intussen nog maar een 150km op de teller van m'n Cube staan, ik voel me al redelijk vlot met m'n bike en begon nu stillekesaan te gaan denken over klikpedalen... 8)

Maar ook hier zie ik door de bomen het bos niet meer...Ik lees vanalles over SPD's, Eggbeaters, Multirelease... en dan vooral heel technische discussies hierover... Als absolute leek vroeg ik me dus af wat ik moet aanschaffen als volgende pedalen voor m'n bike?

PS... Ik heb geen schrik om een keer op m'n bek te gaan ](*,) in het leerproces van het rijden met die dingen...Maar tips over hoe je met die dingen best kan oefenen zijn wel welkom... :-)
Gebruikersavatar
Glennvh
Mountainbiker
Berichten: 575
Lid geworden op: do 04 aug 2011 22:36
Rijdt met: verandert graag eens
Contacteer:

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door Glennvh »

Uit ervaring van een maat van me,

Deze reed eerst met Time-pedalen, klikte wanneer nodig steeds goed uit, maar op onverwachte momenten lukte het hem nooit, hij zei altijd dat hij precies veel moeite moest doen,
Toen hij dan zijn 2de bike kocht, 2dehands, stonder er SPD klikpedalen op, nu heeft hij er nooit meer moeite mee, hij vind ze ook veel beter afstelbaar en is daar dus enorm tevreden over,
Ikzelf heb op mijn Winterfiets een gewone Shimano klikpedaal (+- 30 euro) en op mijn Zomerfiets Shimano XTR ( persoonlijk voel ik weinig verschil ) :)

Om te oefenen, stel ik voor je eerst tegen een muur aan te leunen, enkele keren uit en in klikken, nadien even rijden en tussendoor ook zoveel mogelijk in en terug uitklikken, tot je het een beetje doorhebt :)

Good Luck en vallen zal er toch sowieso eens bijzitten :)
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door eL Tee »

Nadat ik ettelijke keren m'n kuiten en m'n scheenbenen open had gehaald met m'n gewone platte pedalen omdat ik ervan schoot, heb ik SPD pedalen met een vrij grote kooi geinstalleerd. Een keer of drie op m'n bek gegaan omdat ik niet snel genoeg uit kon klikken: één keer aan verkeerslichten, dit met grote hilariteit van de wagen achter me tot gevolg, een keer samen met m'n dochtertje van 6 omdat ze nogal traag reed en ik in een te grote versnelling zat (en zij dus dolle pret met papa onder z'n fiets), en een keer bij overgang van relatief verhard naar zuigende bagger waarbij ik quasi stil kwam te staan en dus stomweg omviel... In de half-liquide modder uiteraard...

Leerprocess is vrij kort. Gewoon oefenen met in- en uitklikken terwijl je steunt tegen een muurtje of zo.

Nu betrap ik mezelf erop dat ik met m'n stadsfiets, voorzien van platte pedalen, ook probeer uit te klikken. :lol:

Oh, ja: ik MTB nu zo'n 6 maanden. Ik schat een maand of 5 daarvan met klikpedalen. Ik wil niet meer terugkeren...
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door Phille81 »

Koop je een stel "gewone" spd-pedalen (hoeft geen XTR te zijn) en zet de spanning op de veer laag zodat het weinig moeite kost om in- en uit te klikken.
Oefen al steunend tegen een muur op het in- en uitklikken en rij dan zo een tijdje rond (al dan niet met een paar keer op uwe bek gaan in het begin :-)) en zet daarna beetje bij beetje de veerspanning terug hoger.

Ik denk dat iedereen wel eens domweg zijdelings omvalt tijdens het leerproces van klikpedalen...
Eens je dit gewend bent, wil je nooit nog zonder klikpedalen.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door Japie carbon »

En kijk goed vooruit, zodat je in het begin al op tijd kan uitklikken.

Ik zou idd voor gewone shimano spd gaan, vaak kan je de shimano schoenen kopen, en dan krijg je voor 1 euro het pedaal er bij.
twanido
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 04 mar 2013 17:03
Rijdt met: Cube Ltd Pro 29

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door twanido »

Allen bedankt al voor de feedback...
Maar wat is nu het verschil tussen SPD en SPD / XT of XTR ?
Gebruikersavatar
Glennvh
Mountainbiker
Berichten: 575
Lid geworden op: do 04 aug 2011 22:36
Rijdt met: verandert graag eens
Contacteer:

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door Glennvh »

twanido schreef:Allen bedankt al voor de feedback...
Maar wat is nu het verschil tussen SPD en SPD / XT of XTR ?
De prijs :p
En tgewicht en mss ook wel het materiaal, maar het is een klikpedaal en daar hoef echt niet al te hard in te overdrijven :)
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door Den Deze »

Ik moest vroeger niks weten van die klikpedalen, maar na het vele lof van vrienden uiteindelijk toch ook maar gezwicht :)
Ik heb XT-pedalen gekocht en nog geen moment spijt van gehad!
Je kan veel meer kracht overbrengen op uw pedalen en dit maakt het klimmen ook makkelijker.
In het begin zou ik wel eerst even oefenen met het in- en uitklikken ;)
naish
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 jan 2009 15:22
Rijdt met: Ridley Shark

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door naish »

Wat ik in het begin heb gedaan is ook plaatjes kopen van shimano (de sm-sh56) waardoor je ook schuin kan uitklikken. Als je dan eens in nood moet uitklikken ga je niet op je bek.
Gebruikersavatar
l3m4nt
Mountainbiker
Berichten: 237
Lid geworden op: ma 11 apr 2011 21:30
Rijdt met: Specialized S-Works 2007 Custom

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Bericht door l3m4nt »

naish schreef:Wat ik in het begin heb gedaan is ook plaatjes kopen van shimano (de sm-sh56) waardoor je ook schuin kan uitklikken. Als je dan eens in nood moet uitklikken ga je niet op je bek.
hier hetzelfde, en heel tevreden over
Plaats reactie