Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
deftone82
Mountainbiker
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 07 jul 2010 15:17
Rijdt met: when come car back? :(

Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT?

Bericht door deftone82 »

Hallo

Ik heb ondertussen enkele jaren een mountainbike, een x-trail internetmerk-model waar ik zeer tevreden over ben. Hij is helemaal in XT onderdelen afgemonteerd.

Nu ben ik aan het twijfelen om ook een racefiets te kopen. Alleen het stoempen en modder en kort+stijl klimmen, kan wel wat afwisseling gebruiken. De laatste tijd merk ik dat ik meer geniet van de het fietsen op harde vlakke weg om snelheid te maken.

Ik ben nog een leek voor racefietsen en er dus maar pas achter dat de onderdelen allemaal andere namen hebben: 105, ultegra, dura ace...
Bij het rondkijken wou ik weten met wat je een XT afmontering kan vergelijken? Ik heb indertijd iets meer geïnvesteerd dan oorspronkelijk de bedoeling was, maar dat was tot vandaag zijn geld waard.

Alvast bedankt voor de info!

Groeten
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door Phille81 »

Hier staat een overzichtje van de groepen van Shimano in volgorde van kwaliteit : http://nl.wikipedia.org/wiki/Shimano

Aangezien onderdelen op een racefiets veel minder afzien dan op de mtb, heb ikzelf een 105-groep op mijn racefiets en deze voldoet voor mij.
Als je het gewicht van de onderdelen ook belangrijk vind, moet je naar ultegra / dura-ace gaan, anders lijkt een 105-groep ook prima.

Ik zou zo zeggen :
dura-ace ~ XTR
ultegra ~ XT
105 ~ SLX

Lager dan 105 / SLX zou ik persoonlijk niet gaan.
Hopelijk heb je hier iets aan.
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door jfcb »

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=30941" onclick="window.open(this.href);return false;

veel leesplezier!
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door kawa »

Ultegra zal verhoudingsgewijs wel te vergelijken zijn met XT, maar op een koersfiets vind ik een 105 groep meer dan goed genoeg.

Ik zou dus eerder wat meer geld steken in een lichte wielset ipv het uit te geven aan de meerprijs van een Ultegra groep.
Capitol
Mountainbiker
Berichten: 187
Lid geworden op: di 10 jan 2006 22:02
Rijdt met: Scott Spark 700 RC

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door Capitol »

Daar geef ik Kawa volledig gelijk. Op een koersfiets vind ik ook 105 voldoende en een lichte wielset geeft meer voordelen dan naar een Ultegra te upgraden.
Woestijnvalk
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: di 27 okt 2009 00:57
Rijdt met: Bulls Slx Edition

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door Woestijnvalk »

En waarom moet een beginner lichte wielen hebben?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door De Wreter »

Hij MOET dat niet. Maar beter minder geld in de groep steken en dan KAN hij eventueel lichtere wielen kopen. Of een knappe helm. Of zo.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door rombaft »

om't moeilijk te maken, ga toch maar voor ULTEGRA , het schakelt echt beter, meer stappen in 1 keer etc... en tegenwoordig vind je een ultegra op een betaalbare fiets.

Net zoals bij een standaard MTB zijn de wielen inderdaad de eerste en meest logische upgrade, echter die hoeft daarom niet van dag 1 te komen.
Voordeel om later je wielen op te graden, je hebt een reservesetje en je hebt reeds je ultegra groep.

je groep achteraf upgraden is een beetje onzin, niet alleen ben je niets met een reservegroep, het is ook een pak omslachtiger en je hebt geen reservesetje wielen (o)
Woestijnvalk
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: di 27 okt 2009 00:57
Rijdt met: Bulls Slx Edition

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door Woestijnvalk »

Eigenlijk moet ik Rombaft gelijk geven. Ik heb een fiets met ultegra op en eentje (slecht weer-fiets) met 105 op. Wat je ook hoort vertellen, er is toch wel een verschil in functionaliteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat 105 slecht zou zijn, maar ultegra schakelt gewoonweg soepelder.

Wat die lichte wielen betreft, ik bedoelde mijn vraag meer algemeen, waarom zou je uperhaubt lichtere wielen willen op een racefiets. Ik heb daar nog nooit goede argumenten voor gekregen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Welke onderdelen op racefiets vergelijken met Shimano XT

Bericht door RigolleM »

En een Dura Ace schakelt nog beter, en Di2 nog beter... :roll:
Tijdens mijn vlakke ritjes schakel ik zelden, maw een performanter schakelsysteem is zo goed als nutteloos.
En de 105-groep evolueert ook, ik heb geen idee hoe het zit met de laatste generatie, maar normaliter neemt een nieuwe 105-groep de functionaliteit van de vorige Ultegra over. Iemand een vergelijking tussen de huidige 105 vs Ultegra?
Lichtere wielen voor vlakke ritten hebben ook geen nut, eens in beweging...
Plaats reactie