650B, de ideale enduro bike?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

dmx schreef:Gripshift voor enduro ? Ljkt mij meer iets voor XC weightweenies.
En voor enduro weightweenies :wink:
Serieus: ik heb op elke bike die ik heb of had gripshift gemonteerd, kwestie van voorkeur
bas vdm schreef:Maak je deze niet tubeless?
Yep wordt tubeless, licht en betrouwbaar, uiteraard wel in de snakeskin uitvoering.
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door dmx »

Ik was vroeger ook een fan van gripshi(f)t maar na een paar brute afdalingen in de Alpen had ik mijn lesje geleerd.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

bas vdm schreef:Hallo,
Mijn altitude zou pas half april geleverd worden, ik hoop dat er geen (of weinig) vertraging zal zijn gezien ik half juni met vrienden naar Chamonix vertrek voor een week. Ondertussen heb ik wel de tijd om mijn Trek Fuel ex te verkopen uiteraard.
Het zou interessant zijn om op termijn regelmatig ervaringen uit te wisselen, in België zullen er niet veel rondrijden denk ik. Ik ben uiteraard benieuwd wat de nieuwe ervaring zal zijn met een 27'5 maar als ik de reviews lees denk ik dat ik de juiste keuze gemaakt heb.
Eindelijk binnen en gisteren meteen getest, na een paar kleine aanpassingen: andere wielen+banden en dropperpost gemonteerd. De rest van de pimping volgt binnenkort.

Eerste indrukken: bike past me perfect, klimt goed (maar niet uitzonderlijk) zonder neiging tot 'steigeren', daalt als een raket, met zeer veel vertrouwen en controle! Op afdalingen waar ik normaal de remmen regelmatig gebruik, kon ik nu gewoon doorknallen.
Fox CTD (demper en vork): zeer effectief.
Eerste echte krachtproef: op zondag 17 maart in de Easyphonecup Enduro van Patric Maes in Esneux
To be continued...

Net binnen (nog origineel):
Afbeelding

Na de kennismakingsrit:Afbeelding
bas vdm
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 feb 2013 22:33
Rijdt met: YT Industries Capra/Rocky Mountain Altitude 750/Trek Fuel ex 6

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door bas vdm »

Proficiat! Ziet er goed uit.
Hoe groot ben je en welke maat is je fiets?
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

bas vdm schreef:Proficiat! Ziet er goed uit.
Hoe groot ben je en welke maat is je fiets?
Dank je!
Ik ben 1.75 m
Framemaat: Medium
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door julie »

zo mijn Scott genius is eindelijk binnen! Ik had nog even heel erg getwijfeld met een rocky mountain altitude omdat het maar zo lang bleef duren (de leverdatum werd steeds maar weer opnieuw naar achteren gesteld, op een gegeven moment wordt je het gewoon zat), maar eigenlijk net toen ik wilde gaan voor de rocky, kreeg ik te horen dat de Scott er nu toch echt aankwam!
Helaas nog niet kunnen testen vanwege het fantastische weer afgelopen weekend :evil: Nou niet echt zin om hem gelijk een modder- en sneeuwbad te geven. Wel heb ik gisteren even een klein toerke kunnen maken door de straten en mijn eerste indruk is dat je niet echt het idee hebt op een fiets met veel veerweg te zitten, hij rijdt als een trein en kleine klimmetjes, geen probleem. Ik hoefde zelfs niet de vork en demper volledig te blokkeren om een goed rendement te hebben. Nu nog hopen dat hij net zo efficient is in de afdalingen, want ik heb hem vooral daarvoor uitgekozen, ik wil een fiets die meer gericht is op all-mountain/enduro.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

Mooie bike, ziet er veelbelovend uit!
Als je je snel inschrijft kun je op 21 april nog meedoen aan de Easyphonecup enduro van Patric Maes in Ovifat :wink:
bas vdm
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 feb 2013 22:33
Rijdt met: YT Industries Capra/Rocky Mountain Altitude 750/Trek Fuel ex 6

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door bas vdm »

Hallo, mijn Altitude is ook ondertussen binnen. Heb je al kunnen experimenteren met de Ride 9?
Ik heb het al eens uiteengehaald om te kijken hoe het in elkaar zit maar het was niet simpel om het terug te monteren. Heb jij er ervaring mee? Ik vind nergens een handleiding hoe ik het gemakkelijk kan doen.
Mijn vorige fiets was een Trek Fuel ex 6 maar dit is toch een totaal andere fiets, qua budget ook uiteraard en tot hier toe ben ik enorm tevreden. Het verschil met de 650b wielen is merkbaar maar eigenlijk enkel wanneer je er aandacht voor hebt. Verder klimt de Altitude heel vlot en daalt die ongelooflijk snel en geeft bij de eerste rit al enorm veel vertrouwen. Genoeg tijd om de fiets goed te leren kennen voor we in juni naar Chamonix trekken.
Zijn er nog Belgen die ook een Altitude besteld hebben? Mijn fiets komt van bij Cameleon bike (uiterst tevreden van de service trouwens) en ik was daar de eerste om een Altitude 750 in ontvangst te nemen.
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

bas vdm schreef:Hallo, mijn Altitude is ook ondertussen binnen. Heb je al kunnen experimenteren met de Ride 9?
Ik heb het al eens uiteengehaald om te kijken hoe het in elkaar zit maar het was niet simpel om het terug te monteren. Heb jij er ervaring mee? Ik vind nergens een handleiding hoe ik het gemakkelijk kan doen.
Mijn vorige fiets was een Trek Fuel ex 6 maar dit is toch een totaal andere fiets, qua budget ook uiteraard en tot hier toe ben ik enorm tevreden. Het verschil met de 650b wielen is merkbaar maar eigenlijk enkel wanneer je er aandacht voor hebt. Verder klimt de Altitude heel vlot en daalt die ongelooflijk snel en geeft bij de eerste rit al enorm veel vertrouwen. Genoeg tijd om de fiets goed te leren kennen voor we in juni naar Chamonix trekken.
Zijn er nog Belgen die ook een Altitude besteld hebben? Mijn fiets komt van bij Cameleon bike (uiterst tevreden van de service trouwens) en ik was daar de eerste om een Altitude 750 in ontvangst te nemen.
Ja, ik heb nu gereden in de 'neutrale midden positie' (nr. 7) en in de meer afdalingsgerichte positie, middenboven (nr. 5). In deze laatste setting heb ik ook de enduro in Ovifat gereden, afdalen ging zeer gemakkelijk.
Ik vind de verschillen tussen deze twee settings niet heel erg groot. Ik heb geen technische beschrijving voor de montage van het systeem, het is echter vrij eenvoudig van opzet, door de nieuwigheid gaat het veranderen van de instellingen nog wat stroef.

Op de mijne heb ik diverse eigen componenten gemonteerd, waaronder een lichtere wielset waar ik nu tubeless mee rijd.

Een andere Belg die met deze bike rijdt is Lieven van Poeck (je kunt hem vinden op Facebook).

Ik weet zeker dat je er in Chamonix veel plezier mee gaat hebben! O:)
Gebruikersavatar
Mainturion
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 14:53
Rijdt met: SantaCruz TallboyC, Ibis Ripmo, Nordest Bardino, SantaCruz Jackal

Re: 650B, de ideale enduro bike?

Bericht door Mainturion »

Rocky Mountain Altitude 750 in actie tijdens de Easyphone endurocup in Ovifat:

Afbeelding
Gesloten