650b in cube ltd race

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
DuCCie
Mountainbiker
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 06 jul 2012 11:20
Rijdt met: GT Zasker 9r Carbon Expert

650b in cube ltd race

Bericht door DuCCie »

Vandaag bij een bikeshop een 650b test setje in mijn cube ltd race 2012 gepast. En da past.... :-D
Moet wel zeggen dat de 2.25 achterband NET de achterbrug niet raakte dus zal daar een 2.10 op moeten. Vooraan past het ook in mijn Fox.
De fietsmaker zei wel dat je moet oppassen met de foxen, niet alle foxen zijn compatibel. Je moet de lucht uit de vork zodanig dat ze helemaal in kan en dan moet je kijken dat de band het verbindingsstuk (linkerpoot, balhoofdbuis en rechterpoot verbindingsstuk, sorry kan effe nie op juiste benaming komen :( ) niet raakt. Het kan gebeuren als je op een lage vering druk rijd en op een ruwe afdaling dat de band blokkeert en ge kunt zo stevig tegen de grond gaan (over u stuur). Was info die hij kreeg van Fox zelf die meldingen binnen gekregen hadden van dit voorval.

Maar ga mij toch een setje 650b bij elkaar sparen denk. :-D :-)
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door Angelo. »

Lucht uit de vork laten zodat de band past? Dat moet je mijn eens uitleggen. Uw buitenpoten blijven toch hetzelfde.
Gebruikersavatar
DuCCie
Mountainbiker
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 06 jul 2012 11:20
Rijdt met: GT Zasker 9r Carbon Expert

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door DuCCie »

Angelo. schreef:Lucht uit de vork laten zodat de band past? Dat moet je mijn eens uitleggen. Uw buitenpoten blijven toch hetzelfde.
Oke. Bij fox vorken past een 650b wiel omdat het wiel niet tegen de brug komt die de buiten poten verbind. Nu als de lucht uit de vork is (en deze helemaal ingedrukt is) en je vooraan op de vork kijkt dan zie je de verbindingsbrug die de binnenpoten verbind. Nu kan het gebeuren dat de verbindingsbrug die de binnenpoten verbind zodanig laag komt dat deze de band kan raken. Er moet dus niet alleen naar de verbindingsbrug van de buitenpoten gekeken worden maar ook naar de verbindingsbrug van de binnenpoten.

Bij extreme omstandigheden en een lage druk kan het voorvallen dat het voorwiel blokkeert door dat de band de verbindingsbrug van de binnenpoten kan raken.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door Angelo. »

Als uw wiel in uw vork past en uw band heeft genoeg spatie tov van de brug van uw binnenpoten dan is het toch in orde. Ik zou echt niet weten waar die ergens anders zou kunnen raken. Ik heb al meer dan 1000 km met een 650b setje in een gewone fox gereden en ik zie echt geen probleem.
trainingsbeest
Mountainbiker
Berichten: 960
Lid geworden op: ma 31 aug 2009 20:03
Rijdt met: Gaea2 lefty xlr carbon mavic slr carbonice montage

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door trainingsbeest »

Angelo. schreef:Als uw wiel in uw vork past en uw band heeft genoeg spatie tov van de brug van uw binnenpoten dan is het toch in orde. Ik zou echt niet weten waar die ergens anders zou kunnen raken. Ik heb al meer dan 1000 km met een 650b setje in een gewone fox gereden en ik zie echt geen probleem.

Ik rij bij dtswiss vorken en heb hetzelfdde

26 inch vorken 27.5inch wielen met racingralphs

In de roc dazur en monts des ardeche al enkele keren gehad dat de verbinding van de binnepoten de band raakt

Maar enkele keren serieus gehad en niets aan over gehouden dus ;)
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door Angelo. »

Ik wil foto's zien. Hoe veel spatie hebben jullie dan. Het is toch niet logisch. Of hebben jullie zo'n slappe wielen dat deze flexen?
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door _alain_ »

En toch moet er iets zijn Angelo, ik zit met dezelfde gedachte als jij,
maar er zijn al verschillende Fox 40 met kapotte brug gemeld bij 650b wielen (en voldoende ruimte).
Volgens hetgeen ik gehoord heb gebeurde het vaak bij zware impact waar je bottomd, het kan zijn dat de band dan vervormt en toch je brug raakt.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door Angelo. »

Hoe zwaar moet uw band dan wel niet vervormen? Ik heb net 36 km in chaudefontain gereden en de afdalingen daar zijn redelijk struis. Wielen en banden hebben geen krimp gegeven
Gebruikersavatar
jimmyvlb
Mountainbiker
Berichten: 587
Lid geworden op: za 06 mei 2006 20:34
Rijdt met: VN Tuareg 650b & VN Zion SS

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door jimmyvlb »

Jullie vinden elkaar niet omdat jullie verschillende zaken in gedachten hebben.
Natuurlijk gaat uw band niet zo vervormen dat hij opeens tegen de brug aankomt. Waar het om gaat is dat je band bij volledig inveren de vorkkroon niet raakt. Dat geeft zo een beetje hetzelfde effect als je voorrem vol dichtgooien, iets wat je dus wil vermijden in een steile technische afdaling.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Re: 650b in cube ltd race

Bericht door Angelo. »

Dus jullie bedoelen dit?
Afbeelding

Daar zou ik me persoonlijk niet al te veel zorgen over maken.
Gesloten