650B VS 29er

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jokke0066
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 07 nov 2010 01:56
Rijdt met: Specialized Rockhopper SL

650B VS 29er

Bericht door jokke0066 »

Bikers,

z'n topic is waarschijnlijk al meerdere keren geopend. Maar ik wil toch nogmaals jullie mening nu in 2013.

Ik ben van plan in de loop van het voorjaar een nieuwe fiets aan te schaffen, maar zou ik 650b gaan of 29er? Ik ben niet zo groot +- 172cm en ik heb graag een fiets waarmee IK rij en niet een fiets die met mij rijdt als je begrijpt wat ik bedoel. De behendigheid met een fiets is voor mij zeer belangrijk.

Ik heb al wat geïnformeerd bij andere bikers, de ene zegt dat 650b alle slechte punten van 26'' en 29" samen is.
Een specialized zegt dat specialized geen 650b zal produceren omdat er geen markt in is. En dat andere merken die wel 650b maken enkel een 26" frame met een andere vork en wielen maakt.
Van iemand die de frame's maakt van enkele Belgische top sporters zegt dat 650b binnen enkele jaren de markt van 26" zal overnemen.

In de MTB top van de wereld rijden er nog niet veel met 650b maar waarom? Is dat omdat er nog weinig van te verkrijgen is?

Wie heeft het bij het juiste eind? Wat denken jullie?

Mvg, Jokke
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: 650B VS 29er

Bericht door flupke73 »

26er krijg je 2dehands niet meer verkocht, tenzij gravity, voor mij de grootste reden om voorzichtig te zijn bij de aankoop van een nieuwe fiets
jokke0066
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 07 nov 2010 01:56
Rijdt met: Specialized Rockhopper SL

Re: 650B VS 29er

Bericht door jokke0066 »

2e hands verkopen ga ik zeker niet doen, reserve fietsje kan altijd handig zijn op wedstrijden.
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: 650B VS 29er

Bericht door flupke73 »

ik wil absoluut een 29erfully om xc marathons te rijden
maar om te spelen no way
dan krijg ik dat voorwiel niet goed genoeg omhoog...

roll over van een 29er ga je met een 650b toch niet evenaren
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 650B VS 29er

Bericht door Jack77 »

jokke0066 schreef:Ik heb al wat geïnformeerd bij andere bikers, de ene zegt dat 650b alle slechte punten van 26'' en 29" samen is.


En misschien dan ook alle voordelen?

Zelfs Bikeradar en het zéér pro-29" MB Action moeten toegeven dat 650b/27.5 een heel mooi compromis is.

jokke0066 schreef:Een specialized zegt dat specialized geen 650b zal produceren omdat er geen markt in is.

Jack77 schreef:
Japie carbon schreef:Of omdat ze er niet veel in zien ;) Nu springt iedereen er in omdat ze niet net zoals met de 29er de boot niet willen missen. 650B zou dan ook wel eens een hype kunnen zijn, Of niet.
Ze hebben hun eieren natuurlijk al in de mand van de 29'ers gelegd, natuurlijk. En daar steekt ook al jaren van development en marketing in. Want de 29'er hype hebben ze mee gemaakt.

Nu 650b promoten zou hun hype ondergraven. Op een moment dat ze er nog de vruchten van plukken.

Bovendien zou het het assortiment doen versnipperen. En de logistiek/distributie verder bemoeilijken.

Daarom kunnen ze nu beter 650b minimaliseren en het zaakje bekijken.

Als binnen enkele jaren het 29'er effect is gaan liggen, en er nog interesse is in 650b, gaan ze misschien nog roepen dat 650b de meest ideale wielmaat is, voor niet-racers wel te verstaan. Die het beste van 26" en 29" verenigt. Zonder te veel nadelen. Om dan proberen een nieuwe hype in gang te zetten.

Het zou me in het geheel niet verbazen.
jokke0066 schreef:Een specialized zegt... dat andere merken die wel 650b maken enkel een 26" frame met een andere vork en wielen maakt.

Jack77 schreef:
MirFlash schreef:Frame = het belangrijkste element, het enige dat echt bijna nt te vinden/kopen is, tenzij een B-merk of voor een exoot te keizen.
Veel Europese fabrikanten smijten zich voor 2013 op 650b. Ook omdat ze zich zo kunnen onderscheiden van het aanbod van de grote (Amerikaanse) merken.

Die laatste "zweren" bij 29". Vermoedelijk omdat het nu ingeburgerd is in de VS. En omdat ze hun 29" investeringen nog wat willen laten renderen. Of gewoon omdat ze nét wat minder flexibel zijn dan de kleine fabrikanten.
Het is ook klassiek om een product als bijzaak af te doen als je het zelf niet in je assortiment hebt.

jokke0066 schreef:Van iemand die de frame's maakt van enkele Belgische top sporters zegt dat 650b binnen enkele jaren de markt van 26" zal overnemen.

Jack77 schreef:
dmx schreef:Voor bepaalde disciplines zal 29 " altijd de beste oplossing blijven, tenzij je een klein menneke bent, nl. XC fietsen met max. 100 mm veerweg.
Ik durf er op gokken dat hooguit race- en marathonbikes 29" blijven. En dat de rest naar 650b/27.5" evolueert. Want hoe ga je aan een klein menneke uitleggen dat hij niet groot genoeg is voor dezelfde fietsen voor andere grote mensen? Zware wielen op budget 29'ers zullen ook eerder ontmoedigend werken. 650b is dan de gulden middenweg. Ook wat betreft productie en distributie van fietsen en onderdelen (banden, etc.).

Tenzij de fabrikanten het zichzelf moeilijk willen maken. Of hun dealers het leven verder willen bemoeilijken. En denken dat iedereen een racer is of zich zo wil voelen. (Net zoals iedereen voor dagelijks gebruik een formule-1 wagen wil. Die bij de eerste drempel al vast zit. En waarin plaats zat is voor de kinderen en boodschappen.)

jokke0066 schreef:In de MTB top van de wereld rijden er nog niet veel met 650b maar waarom? Is dat omdat er nog weinig van te verkrijgen is?



Wie sponsort die mannen? En het zijn racers, met een iets-beter-dan-gemiddeld talent en conditie.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: 650B VS 29er

Bericht door nothing 's impossible »

Als die maya's nu gewoon gelijk hadden hé, dan was heel die 26/29 en wel willen maar niet kunnen 650B discussie nu gestopt :roll:


Als de wereld naar de kloten is zijn fatbikes het enige waar je nog buiten mee kan komen :wink:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Re: 650B VS 29er

Bericht door Jack77 »

Pas op, over die Maya's loopt nog een discussie of ze nu punt- of kegelhoofden hadden. En wat dan het beste was.
jokke0066
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 07 nov 2010 01:56
Rijdt met: Specialized Rockhopper SL

Re: 650B VS 29er

Bericht door jokke0066 »

Nu je het zegt een fatbike, goed idee. Maar welk maatje? 26", 650b of 29"? :-D
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Re: 650B VS 29er

Bericht door jaro »

jokke0066 schreef:Nu je het zegt een fatbike, goed idee. Maar welk maatje? 26", 650b of 29"? :-D
Ik zou een 27,5" nemen, dat klink beter. :wink:
jokke0066
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 07 nov 2010 01:56
Rijdt met: Specialized Rockhopper SL

Re: 650B VS 29er

Bericht door jokke0066 »

Juaah 27,5" is ook wel interessant, die heeft enorm veel voordeel op een 650b hoor :-D :-D :-D
Gesloten