plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bonachi
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 25 dec 2004 14:50
Rijdt met: scott scale 40

plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door bonachi »

Een routinevervanging van mijn remblokken op mijn Avid Elixir Schijfremmen dacht ik ... niet dus.
Ik duw de pistons zo ver mogelijk terug, plaats de nieuwe remblokken (originele van Avid), wil mijn wiel terug insteken en ... ik krijg mijn schijf niet meer tussen de remblokken.
Er is gewoon te weinig plaats tussen de remblokken om mijn schijf er nog tussen te krijgen.
Heeft er iemand ervaring met dit probleem en een oplossing voor handen?
Nieuwe schijremmen zijn geen optie gezien geen plaats in mijn budget :-?
Jokke84
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: do 08 jan 2009 23:27
Rijdt met: KTM Myroon Prestige

Re: plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door Jokke84 »

Probeer gewoon eens remblokken verwijderen, wiel eruit, pistons terug duwen, wiel erin en dan pas blokken steken. Moet normaal perfect gaan... Anders caliper mss eens centreren...
carldv
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 dec 2012 12:04

Re: plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door carldv »

ik ben een absolute leek wat dit onderwerp betreft maar wil toch even mijn ervaring kwijt.
op mijn nieuwe fiets staan elixir 3 remmen. bij het rijden merkte ik dat mijn blokken sleepten tegen remschijf.
Na advies van fietsenmaker heb ik de wielen er eens uitgehaald en de blokjes manueel terug open geduwd. Dit heeft niet geholpen. Nadien de blokjes er eens uitgehaald en de pistons wat gereinigd met wat remvloeistof (gezien op een instructiefilmpje). Hielp ook niet. Erger nog , nadien kreeg ik de remblokjes niet ver genoeg uit elkaar voor de remschijf. Uiteindelijk is het probleem opgelost door wat remvloeistof af te laten. Hierdoor zat er minder druk in het systeem en werkt de rem terug behoorlijk.

http://plazilla.com/de-remblokjes-van-j ... -vervangen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bonachi
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 25 dec 2004 14:50
Rijdt met: scott scale 40

Re: plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door bonachi »

@ Jokke84: Heb ik geprobeerd maar dit gaf geen enkel verschil in resultaat. :-?
@ carldv: dat heb ik nog niet gedaan. De moeite waard om uit te testen.

Bedankt voor de tips.

Als er nog mogelijke oplossing zijn mogen die nog steeds geplaatst worden :wink:
Gebruikersavatar
Dirty Daddy
Mountainbiker
Berichten: 796
Lid geworden op: di 27 mei 2008 18:58
Rijdt met: Specialized Stumpjumper Comp 29" 2012, Salsa Spearfisch 1, Specialized Columbus(Race)
Contacteer:

Re: plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door Dirty Daddy »

Is er bij de elixer 5 aan de hendel ook zo een "regelvijsje" aan de binne zijde waar men de "remdruk" kan regelen?? Bij vele andere types van remmen is dit om de travel afstand te verkleinen maar bij de Elixer 7 is dit om de remdruk manueel bij te regelen...
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door Philippe1 »

Beetje olie aflaten!

Remmen zijn voordien mischien ontlucht met een blokje tss de pistons dat kleiner was dan uw nieuwe remblokjes + de schijf.

Gelijkmatig druk zetten (en blijven drukken!) op de twee pistons met een of ander (liefst plastic) gereedschap.

Torx schroefje opzij vd klauw langzaam openen en terug sluiten als er wat olie uit is.

Heeft bij mij gewerkt
Gebruikersavatar
bonachi
Mountainbiker
Berichten: 171
Lid geworden op: za 25 dec 2004 14:50
Rijdt met: scott scale 40

Re: plaatsing remblokken Avid Elixir 5

Bericht door bonachi »

Ik denk de oplossing gevonden te hebben ... ontluchten :-?
Nu nog het nodige materiaal aanschaffen en ik kan er aan beginnen.

Bedankt voor de tips !
Plaats reactie