Piepende schijf syndroom

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Reflex »

Lees het bericht eens goed. Als je remmen piepen tijdens het remmen ga je dat niet verhelpen met onderhoud aan de pistons. Het is dan je remschijf/remblokje. Als je remmen slepen is het een ander verhaal uiteraard maar daarom mijn vraag....
greenbull
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 15:07
Rijdt met: Canyon

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door greenbull »

Is zo een brander gebruiken veilig voor uw blokjes? Ik had al ergens gelezen dat sommigen hun blokjes in de oven leggen om mogelijke vetresidus te verwijderen. Mijn blokjes zijn de resin van Shimano voor XT.

Ik heb trouwens nu ook weer miserie. Vorig voorjaar overgegaan van Avid Elixir3 naar XT's omwille van slepen en piepen. Eerste maanden waren de XT's super. Echter de laatste maanden kl*** ! Duidelijk minder remkracht en piepen. Gisteren na de toertocht dan maar de blokjes uitgehaald en opgeschuurd, schijven met disc-reiniger ontvet. Nu even getest en piepen lijkt weg. Alleen is de remkracht niet wat ze ooit geweest is...
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Lust »

't Is een kwestie van maar even over de blokjes te gaan met de brander. Ge ziet de onzuiverheden onmiddelijk opbranden. Het is zeker niet de bedoeling om ze roodgloeiend te maken. Zie het zo'n beetje als een naald door een vlam te halen om ze te ontsmetten. Opschuren van de blokjes is niet nodig.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door RigolleM »

Ik steek mijn nieuwe blokken zo'n 5s in de microgolfoven op de stand 'crispy'! ](*,)

Er is niks beter dan remblokken behoorlijk in te rijden door ze in een remklauw te steken en er mee een remschijf over te slepen... Alle andere methodes hebben volgens mij geen enkele nut.

Afschuren doe ik enkel als ze overvloedig vuil zijn door in de vuile troep te rijden.

Piepen heb ik ook nooit voor, want ik gebruik Hope Sh1t om mijn remklauwen/-rotors te kuisen.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door locust »

Een branderke helpt om alle vet en residue te verdampen of te verbranden. Maar rechtstreeks op u blokjes kunnen die ook verglazen.
Branderke zou ik enkel gebruiken op de schijf.


Na het opschuren moet je je remblokken opnieuw inremmen om weer remkracht te krijgen.
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Stevestrong »

Het wondermiddel wanneer schijven en blokjes goed reinigen niet helpt: Disc Brake Silencer van Swiss Stop
dunne laag op de (gereinigde) blokjes aanbrengen en goed laten drogen.
Gebruikersavatar
dirk34
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 11 nov 2010 19:55
Rijdt met: Specialized SJ 29''

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door dirk34 »

Oordopjes 8)
barrewiete
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 12 apr 2011 12:04
Rijdt met: Thompson, Specialized

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door barrewiete »

Stevestrong schreef:Het wondermiddel wanneer schijven en blokjes goed reinigen niet helpt: Disc Brake Silencer van Swiss Stop
dunne laag op de (gereinigde) blokjes aanbrengen en goed laten drogen.
+1
Ik doe een beetje op mijn vingers en laat dan de schijf daartussen lopen, vervolgens een paar keer goed remmen.... Weg gepiep ;-)
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Eric B »

barrewiete schreef:
Stevestrong schreef:Het wondermiddel wanneer schijven en blokjes goed reinigen niet helpt: Disc Brake Silencer van Swiss Stop
dunne laag op de (gereinigde) blokjes aanbrengen en goed laten drogen.
+1
Ik doe een beetje op mijn vingers en laat dan de schijf daartussen lopen, vervolgens een paar keer goed remmen.... Weg gepiep ;-)
Al wat ik daarvan lees is dat ook de remkracht serieus verminderd .... klopt dit?
Ik heb alles een smet alcohol ontvet (blokken en schijf), blokjes wat opgeschuurd en terug inremmen ... leek al wat beter te zijn ... maar de sneeuw rit was een slechte referentie vrees ik ...
Volgende stap de brander, dan 40min in de oven bij 220° :-) en dan mijn oerdegelijke V-Brakes er terug op vrees ik ....

Eric
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Piepende schijf syndroom

Bericht door Stevestrong »

De eerste paar keer dat je remt, voel je iets minder remkracht, maar dat is direct weg. Zo'n spuitbusje kost wel wat, maar je doet er heel lang mee.
Plaats reactie