Eventuele aankoop racer (alu vs carbon - Canyon?)

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Eventuele aankoop racer (alu vs carbon - Canyon?)

Bericht door Den Deze »

Het spookt al enige tijd in mijn hoofd om een (simpele) racer aan te kopen.
Op dit moment doe ik mijn baanritjes op mijn mtb, maar als je km's wilt afleggen dan is dit niet altijd evident.
Ik heb nog nooit met een racefiets gereden dus ik kan op dit moment ook niet zeggen dat dit veel gemakkelijker gaat of niet.
Zijn er mensen die deze beiden ook combineren? Is het verschil zo merkbaar of is het eerder een overbodige luxe?
De ene persoon vertelt me dat het echt een gemak is, de andere zegt dan weer dat de racer meer stof gaat happen dan dat hij gaat rijden => maw, ik kom er niet uit :)

Ik had gedacht aan een alu-frame icm shimano 105 (bvb een Scott Speedster 20)

Mijn vriendin is er in ieder geval niet al te enthousiast over :lol:
Laatst gewijzigd door Den Deze op vr 01 feb 2013 18:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smokie
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 25 sep 2004 08:55
Rijdt met: Commençal, Specialized

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Smokie »

Ik deed altijd mijn lsd ritjes op de mtb, niets mis mee.
Tot een paar maanden terug, dan heb ik een carbon racerke van een kennis kunnen overnemen, eerlijk gezegd rijdt het wel wat makkelijker met die grote wielen. Is ook mijn eerste racer, altijd mtb gereden, maar voor de lange wegritjes is deze ideaal :-)
Is in het begin wel ff wennen, geometrie en stuurgedrag is anders maar dat ben je snel gewoon :-D
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 430
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Prospeer »

Natuurlijk kan je met de racer veel vlotter langere afstanden rijden. Na 70 km MTB'en op de baan met off-roadbanden tegen 25 km/u kom je toch redelijk gaar thuis... tenminste ik wel. Met de racer heb je dan 'gewoon' een mooi tochtje gereden.

Voordelen racer:
- hogere snelheid / langere afstanden mogelijk (met MTB ben je beperkt en als je van thuis vertrekt kom je al snel op zelfde wegen uit)
- minder rolweerstand
- minder kuiswerk achteraf
- minder kosten

Nadelen:
- minder comfort (carbon frame en goede banden kunnen wel verschil maken!)
- minder grip bij nat wegdek / steentjes
- minder remkracht
- op onbekend terrein in de kouters zal je regelmatig rechtsomkeer moeten maken omdat een straatje overgaat in boerenwegel en je er met de racer niet door kan (true story) 8-[

Of je een racer leuk vindt? Kan alleen jij beslissen.
Om een tocht alleen te doen, neem ik liever de MTB. Als ik met een groepje ga rijden (wielerclub op zondag) en zeker met mooier weer neem ik ook graag de racer.
Woestijnvalk
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: di 27 okt 2009 00:57
Rijdt met: Bulls Slx Edition

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Woestijnvalk »

Ik rijd met beide, eigenlijk vooral met racefiets (verhouding ca. 5000-2000 per jaar).
Het grootste verschil is toch wel de snelheid. Je kan zoveel makkelijker een grotere snelheid ontwikkelen over langere afstand zonder echt diep te moeten gaan.
Persoonlijk vind ik dat beide disciplines voordelen opleveren in hun tegengestelde discipline.
Sinds ik beginnen met de mtb rijden is mijn wegfietsen ook verbeterd (kracht en explosiviteit) en anderzijds merk ik dat ik door mijn lange duurtrainingen met de racefiets mijn positie op de mtb en uithouding heb kunnen verbeteren, wat ook weer voordeel oplevert.
Dus voor mijn part beide.
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Den Deze »

Ik heb nog even tijd om te zien wat ik ermee ga doen.
Eerst terug rustig opbouwen met de mtb en naarmate het beter weer is dan eventueel een racer bijkopen.
Ik neem aan dat een alu met een 105 (budget tussen de 1000-1500€) zijn ding ook wel zal doen zeker (kilometertjes malen)?

Als je naar een carbon gaat kijken dan mag je toch al bijna het dubbele gaan neertellen en dit zou misschien wel wat overkill kunnen zijn :)
Joppie
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 26 mar 2012 22:43
Rijdt met: Ridley Scorpion

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Joppie »

Woestijnvalk schreef:Ik rijd met beide, eigenlijk vooral met racefiets (verhouding ca. 5000-2000 per jaar).
Het grootste verschil is toch wel de snelheid. Je kan zoveel makkelijker een grotere snelheid ontwikkelen over langere afstand zonder echt diep te moeten gaan.
Persoonlijk vind ik dat beide disciplines voordelen opleveren in hun tegengestelde discipline.
Sinds ik beginnen met de mtb rijden is mijn wegfietsen ook verbeterd (kracht en explosiviteit) en anderzijds merk ik dat ik door mijn lange duurtrainingen met de racefiets mijn positie op de mtb en uithouding heb kunnen verbeteren, wat ook weer voordeel oplevert.
Dus voor mijn part beide.
Idem ditto!
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door i-Mac »

Prospeer schreef: Nadelen:
- minder comfort (carbon frame en goede banden kunnen wel verschil maken!)
- minder grip bij nat wegdek / steentjes
- minder remkracht
- op onbekend terrein in de kouters zal je regelmatig rechtsomkeer moeten maken omdat een straatje overgaat in boerenwegel en je er met de racer niet door kan (true story) 8-[
Je zou verbaasd zijn hoeveel comfort sommige aluminium frames dezer dagen hebben.
Minder grip? Er bestaan bandjes die ervoor zorgen dat je wel degelijk goede grip hebt op slechte wegen. Je kan ook iets bredere bandjes opleggen (25 ipv 23mm breed). Kijk maar naar het type bandjes die men gebruikt in o.a. de RVV en Paris-Roubaix. Vittoria Open Pavé. Om mijn winterfiets liggen altijd zulke bandjes op.
Goed remmen staan synoniem voor goede remkracht. Je moet natuurlijk wel iets meer uitkijken dan met MTB banden.

En een GPS kan je goed op weg helpen. De gratis kaarten die je dezer dagen legaal kan downloaden zijn zeer goed, en worden maandelijks geupdated.


Ik fiets jaarlijks 7000+ met mijn koersfiets(en). Met de MTB doe ik er 500km of zelfs minder. De reden is dat ik het een beetje heb gehad met steevast dezelfde routes. Ik zou eens verder weg moetn gaan biken met de MTB.
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 430
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Prospeer »

i-Mac schreef:Minder grip? Er bestaan bandjes die ervoor zorgen dat je wel degelijk goede grip hebt op slechte wegen. Je kan ook iets bredere bandjes opleggen (25 ipv 23mm breed). Kijk maar naar het type bandjes die men gebruikt in o.a. de RVV en Paris-Roubaix. Vittoria Open Pavé. Om mijn winterfiets liggen altijd zulke bandjes op.
Goed remmen staan synoniem voor goede remkracht. Je moet natuurlijk wel iets meer uitkijken dan met MTB banden.
Heb deze zomer met mijn Conti's 4000S op een droog wegdek op Carrefour de l'arbre gereden en Ardense haarspeldbochtjes genomen, zonder ook maar enig gemis aan grip. Maar wat ik bedoel: steentjes in een bocht, een nat wegdek, gladde wegmarkering, modder op de fietspaden... maakt het toch wat risicovoller dan met de MTB waar je overal zonder omkijken kan doorcrossen.

Ivm 'goed remmen'? De remracht op mijn retro stalen koersfiets is gewoon slecht, ook al zitten er Groene Swisstop's en nieuwe wielen (zie verder) in. De Campa Athena remhoeven op mijn "zomer racer" werken wel goed (als de velgrand proper is) en hebben ook een goede doseerbaarheid... maar echt overtuigd van de stopping-power bij nat weer ben ik niet. Dit kan je IMHO toch echt niet vergelijken met 160 mm schijfremmen op een MTB?? Sommige fabrikanten beginnen nu ook te experimenteren met remschijven op koersfietsen. Zal dus toch niet aan mij alleen liggen? :wink:

In de winter langs het Scheldepad maakt een korte of iets minder korte remafstand niet zoveel uit. Maar in afdalingen en minder overzichtelijke bochten bij nat weer...
Een voorbeeldje: dit voorjaar heb ik meegedaan aan een georganiseerde wegrit. Het regende bij momenten redelijk hard. Ik reed in een groepje van 6 man op een smalle weg op een wegdek in slechte staat. De weg liep af en een paar meter voor de eerste bocht was er een soort van 'bult' in het wegdek, waardoor het heel erg lastig was om op dat moment te remmen (kwestie van je stuur ook nog vast te kunnen houden).
Net daarna volgt de eerste bocht, en daaruit kwam uit de tegenovergestelde richting een SUV aangereden, die stopt pal in het midden van de bocht/weg. Met net niet/wel genoeg ruimte om een fietser langs te laten. Koersfietsbandjes + nat wegdek + remmen + bocht + ieniemienie-gaatje om je tussen te wringen, dat gaat niet. [-(
Renner 1 maakt noodstop, slipt, gaat uit de bocht en tegen de vlakte, renner 2 (ik) rem zo hard ik kan (zonder wiel te blokkeren), zie dat ik het niet haal [-o< , en probeer dan maar offroad de boel recht te houden. Dat lukte bijna maar de diepe kuil in de berm was de showstopper, resultaat: dubbel geplooid achterwiel en einde rit. Renner 3 viel ook, zonder veel erg.

Tijdens het meer dan 1u wachten op de pechdienst heb ik op diezelfde plek 1 iemand een knap uitgevoerde koprol zien maken (fietsje hing in de takken van een boom) en een andere zijn schouder uit de kom zien gaan + nog zo'n 10 tal anderen die ofwel in het decor belanden ofwel een bijna-val maakten... (jaja, ik heb aankomende renners proberen waarschuwen, maar niet iedereen had het signaal begrepen of konden nog tijdig remmen).
Leg dezelfde bocht in een VTT parcours en vele deelnemers met een geveerde vork (ivm dat bultje in het wegdek, waar ik over sprak) + schijfremmen, zullen dan wel tijdig kunnen stoppen of op de weg blijven...

Ohja, begrijp me niet verkeerd, ik rij graag en veel km's met de koersfiets. Ben ook niet bang om daarmee in de regen te rijden (tussen Feb-Oct geen enkele WTC-rit overgeslagen dit jaar en verschillende malen goot het water). Maar de remafstand bij nat weer beschouw ik toch als een nadeel.
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door Den Deze »

i-Mac schreef: Je zou verbaasd zijn hoeveel comfort sommige aluminium frames dezer dagen hebben.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook.
De frames van Scott zijn sinds 2013 ook gebaseerd op de Foil.
Voor een doorwinterde fietser zal een alu allicht niet volstaan, maar voor iemand die zo nu en dan eens met een racer op pad gaat is dit meer dan voldoende.

Wat voor type pedalen zet je eigenlijk best op zo'n fiets?
Aangezien dat er spd's op mijn mtb staan is het misschien ook handig om iets met spd's te nemen op de fiets?
Iets in deze trend? => http://www.bike-components.de/products/ ... A600-.html
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: Eventuele aankoop racer

Bericht door _alain_ »

Je zou verbaasd zijn hoeveel comfort een stalen fiets heeft :lol:
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/roa ... librium-20" onclick="window.open(this.href);return false;

Live te betasten in Elsloo @ bikeboutique
Plaats reactie