Piepende schijf syndroom
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- HansP
- Mountainbiker
- Berichten: 476
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
- Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team
Piepende schijf syndroom
sinds korte tijd piepen mijn schijfremmen als een muis die verkracht word ...
Betreft originele wielen Cube ltd race Centerlock XT naven
wat ik al gedaan heb :
Pistons zuivergemaakt met water , laten drogen en opnieuw ingevet met WD40
Schijven zuivergemaakt met remmenreiniger
Calipers gealligneerd
Blokjes opgeschuurd
nieuwe blokjes
kopervet achter de blokjes
niets lijkt te helpen en de nest blijft piepen
Betreft originele wielen Cube ltd race Centerlock XT naven
wat ik al gedaan heb :
Pistons zuivergemaakt met water , laten drogen en opnieuw ingevet met WD40
Schijven zuivergemaakt met remmenreiniger
Calipers gealligneerd
Blokjes opgeschuurd
nieuwe blokjes
kopervet achter de blokjes
niets lijkt te helpen en de nest blijft piepen
-
- Mountainbiker
- Berichten: 240
- Lid geworden op: di 12 apr 2011 12:04
- Rijdt met: Thompson, Specialized
Re: Piepende schijf syndroom
Bericht door barrewiete »
produkt disc brake silencer.... beetje op uw vingers doen en schijf tussen uw vingers laten lopen
is wellicht maar een tijdelijke oplossing
is wellicht maar een tijdelijke oplossing
Re: Piepende schijf syndroom
Blijft veelal een lastig probleem, zeker bij vochtige omstandigheden...
1 tip: gebruik geen WD40 om je pistons schoon te maken of te smeren. Niet alle rubbers kunnen daar tegen en gaan wellicht opzwellen door de weekmakers in de WD40. En dan kun je ze vervangen...
Gebruik hiervoor gewoon dezelfde remolie als welke in je remsysteem zit (minerale olie voor Shimano en Magura, DOT voor bijna alle andere merken). Hiermee kun je ze schoonmaken en worden ze meteen gesmeerd, zodat ze soepel in en uit de klauw kunnen glijden.
Ook Brunox vorkdeo is veilig voor je rubbers.
1 tip: gebruik geen WD40 om je pistons schoon te maken of te smeren. Niet alle rubbers kunnen daar tegen en gaan wellicht opzwellen door de weekmakers in de WD40. En dan kun je ze vervangen...
Gebruik hiervoor gewoon dezelfde remolie als welke in je remsysteem zit (minerale olie voor Shimano en Magura, DOT voor bijna alle andere merken). Hiermee kun je ze schoonmaken en worden ze meteen gesmeerd, zodat ze soepel in en uit de klauw kunnen glijden.
Ook Brunox vorkdeo is veilig voor je rubbers.
- HansP
- Mountainbiker
- Berichten: 476
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
- Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team
Re: Piepende schijf syndroom
ha oei , kan het daarvan komen dan dat ze piepen of niet ??
ik had gehoord dat dat met WD40 gedaan werd ... daarom ...
ik had gehoord dat dat met WD40 gedaan werd ... daarom ...
- GW
- Mountainbiker
- Berichten: 437
- Lid geworden op: di 17 jan 2012 20:53
- Rijdt met: fully-enduro-downhill
- Contacteer:
Re: Piepende schijf syndroom
wie heeft je dat verteld?HansP schreef:ha oei , kan het daarvan komen dan dat ze piepen of niet ??
ik had gehoord dat dat met WD40 gedaan werd ... daarom ...
-
- Mountainbiker
- Berichten: 955
- Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
- Rijdt met: Na de rit in gebroken wit
Re: Piepende schijf syndroom
Dit laat je bij een nieuwe fiets na het inrijden best eens nazien jaHansP schreef:kan dat zo snel komen ? bike is net iets meer als half jaar oud met iets meer dan 1000km
- HansP
- Mountainbiker
- Berichten: 476
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012 14:04
- Rijdt met: Cube Stereo Hybrid 140 Action team
Re: Piepende schijf syndroom
GW schreef:wie heeft je dat verteld?HansP schreef:ha oei , kan het daarvan komen dan dat ze piepen of niet ??
ik had gehoord dat dat met WD40 gedaan werd ... daarom ...
weetk niet meer , kan dit kwaad als dit eenmalig gedaan is ?
Re: Piepende schijf syndroom
Zou kunnen, kan ook meevallen.
Haal je blokken er eens uit en bekijk de pistons eens. Zie je rubber ringen die onregelmatig van vorm zijn of die niet mooi aansluiten op de piston?
Knijp ook eens voorzichtig een beetje in je remmen (1x een beetje is genoeg, niet vaker!!!) en kijk of beide zuigers mooi gelijk naar binnen bewegen en bij het loslaten van je remhendel weer een beetje terug gaan.
Als dat zo is zou het mee kunnen vallen.
En als je nu toch de zaak open hebt liggen: meteen maar ff de pistons kuisen met de juiste olie
Niet vergeten de overtollige olie goed weg te vegen en dan de pistons met een plastic bandenlichter of met oude remblokjes terug in de klauw drukken. Dan de goede blokken er weer in zetten en het wiel monteren.
Veel remblokken piepen met vochtig weer of als je net door een flinke plas water bent gereden. (vooral de gesinterde blokken zijn er beroemd/berucht om) Eens de blokken weer goed droog/warm zijn geremd, zou het toch een heel eind over moeten zijn.
Je kunt idd een heel dun veegje kopervet achter op je blokken smeren, maar of dat echt zal helpen.
De remklauw zou je ook eens opnieuw kunnen centreren, en de boutjes van je schijf eens loshalen en weer vastzetten.
Haal je blokken er eens uit en bekijk de pistons eens. Zie je rubber ringen die onregelmatig van vorm zijn of die niet mooi aansluiten op de piston?
Knijp ook eens voorzichtig een beetje in je remmen (1x een beetje is genoeg, niet vaker!!!) en kijk of beide zuigers mooi gelijk naar binnen bewegen en bij het loslaten van je remhendel weer een beetje terug gaan.
Als dat zo is zou het mee kunnen vallen.
En als je nu toch de zaak open hebt liggen: meteen maar ff de pistons kuisen met de juiste olie
Niet vergeten de overtollige olie goed weg te vegen en dan de pistons met een plastic bandenlichter of met oude remblokjes terug in de klauw drukken. Dan de goede blokken er weer in zetten en het wiel monteren.
Veel remblokken piepen met vochtig weer of als je net door een flinke plas water bent gereden. (vooral de gesinterde blokken zijn er beroemd/berucht om) Eens de blokken weer goed droog/warm zijn geremd, zou het toch een heel eind over moeten zijn.
Je kunt idd een heel dun veegje kopervet achter op je blokken smeren, maar of dat echt zal helpen.
De remklauw zou je ook eens opnieuw kunnen centreren, en de boutjes van je schijf eens loshalen en weer vastzetten.