Bewaakte fietsenstalling

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

Een bewaakte fietsenstalling op TT's is DOORGAANS...

absolute noodzaak
35
42%
eerder noodzaak
33
39%
noch nodig, noch overbodig
9
11%
eerder overbodig
7
8%
totaal overbodig
0
Geen stemmen
totaal overbodig
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 84

Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bewaakte fietsenstalling

Bericht door Jack77 »

Gezien de frequent weerkerende topics over gestolen fietsen op TT's (zelden met positieve afloop) én de vaak opduikende kreet voor bewaakte fietsenstallingen, wou ik even peilen wat de tot nu toe stilzwijgende meerderheid van de forumleden hierover denkt.

Laten we eerlijk zijn: een mountainbike is voor velen onder ons een aardige investering, fietsverzekeringen zijn onbestaande of erg duur, en een aantal bikers zijn ook in meer of mindere mate gehecht aan hun "ros".
De diefstal van die bike of het continu bewust zijn van het risico daarop, zet volgens mij een domper op het plezier dat biken ons verschaft.

Persoonlijk vind ik ook dat de organisatoren van TT's hierin realistisch moeten zijn en zich best aanpassen aan deze drieste evolutie. Goed eenieder moet zorg dragen voor zijn eigen materiaal, maar kan men verwachten dat bikers hun fiets gedurende enige periode (vaak effectief verplicht) onbewaakt en slecht beschermd achterlaten? Zijn bewaakte fietsenstallingen noodzaak geworden, zodat mensen zich met een gerust hart kunnen inschrijven en douchen achteraf? Zorgen fietsparkings voor meer volk (en dus meer kassa kassa) op den après en een meer geslaagde TT-ervaring? Willen jullie er zelfs voor bijbetalen en zo ja, hoeveel mag dat kosten? Of zijn bewaakte fietsstallingen overbodig en/of is het risico voor de organisator te groot?

Voer voor discussie... fire away, zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
Olibiker
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 12 nov 2003 23:23
Rijdt met: Canyon RC8

Bericht door Olibiker »

Jack, ik reed zondag de TT in Geraardsbergen en daar was de bewaakte fietsstalling perfect. Je kreeg een kaartje met nummer voor aan de fiets te hangen en een dubbel met uiteraard datzelfde nummer om bij te houden. Ik moet zeggen dat dit wel een lekker veilig gevoel gaf en dat de pint daarna dubbel smaakte.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Het is een spijtige evolutie, maar,
De gestolen fietsen liggen meestal nul de botten vast !!!!

Als biker kan (moet) je ook zelf je verantwoordelijkheid nemen, een klein prutsslot, iemand die een oogje op de fietsen houdt terwijl de anderen inschrijven, eens iemand durven aanspreken die aan een fiets frutselt...

Je kan niet alles naar de organisator doorschuiven.
Zet je fiets vast als je pinten gaat pakken, er zijn altijd dranghekken voorzien!!!
Gebruikersavatar
bebob
Mountainbiker
Berichten: 274
Lid geworden op: vr 08 aug 2003 16:12
Rijdt met: Canyon CF

Bericht door bebob »

Ik vind het toch een geruststelling als het er is. Een fietsslot(je) meesleuren vind ik ook maar een gedoe. Tijdens de TT moet je dat slot ook ergens aan de start achterlaten rond een paal of zo. Als iedereen daarmee moet beginnen...

ik denk echter niet dat we het probleem moeten overroepen; worden er nu zoveel bikes gestolen? Maar als het de jouwe is natuurlijk...

Anderzijds kan ik het ook begrijpen dat niet elke organisator het kan aanbieden (plaatsgebrek, personeel,...).

Besluit: Ik vind het een pluspunt en een manier voor een TT om zich te onderscheiden als de organisator kan melden dat er een fietsbewaking is. Dit kan alleen maar extra bikers aantrekken.

De après bike kan er ook alleen maar wel bij varen.

:drunk:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

nothing 's impossible schreef:De gestolen fietsen liggen meestal nul de botten vast !!!!

Als biker kan (moet) je ook zelf je verantwoordelijkheid nemen, een klein prutsslot, iemand die een oogje op de fietsen houdt terwijl de anderen inschrijven, eens iemand durven aanspreken die aan een fiets frutselt...

Je kan niet alles naar de organisator doorschuiven.
Je moet volgens mij idd ook wel zelf je verantwoordelijk nemen. Je fiets los laten is helemaal geen goed idee.

Maar anderzijds is het ook niet altijd even simpel om je bike aan iets vast te leggen waar twee of zelfs meer rijen fietsen tegen elkaar staan. En welke sloten zijn écht bestand tegen een stevige kniptang (want een aantal dieven zullen toch wel een minimum aan "professionalisme" hebben, veronderstel ik)? Van die U-sloten, maar die zijn bijzonder zwaar. Ja, je kan het slot achterlaten, maar het zal ook weer niet de eerste keer niet zijn dat de dranghekkens al weggehaald zijn als ik toekom...
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Mja, je hebt van die heel dunne slotjes met cijferslot die je gemakkelijk kan meenemen... Het nadeel: men zegt wel dat dat ondanks die 2mm doorsnede ofzo niet zo snel door is omdat het uitrafelt, maar als er iemand met een beetje "tang" langskomt is dat toch zo open, denk ik...

Bewaakte fietsenstalling is natuurlijk wel de max, maar qua verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid en realisatie is dat voor een organisator weer een extra last...
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Der is hier al een topic over geweest trouwens, der was een organisatie die een fietsenstalling had, Een halve €, maar ze hebben maar een paar fietsen gezien...
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

@NI:

Ja, in topics over gestolen bikes, in dat van enkele TT's en in het befaamde of beruchte "kostprijs van een TT" topic komt het idd aan bod. Maar voor de rest kan ik me niet direct een specifiek topic herinneren (heb ook even gezocht).

Om nog even in te pikken op één van je eerdere opmerkingen. De drieste evolutie is idd niet enkel minder respect voor andermans gerief (en voor elkaar tout court???), maar ook het gebrek aan sociale controle.

Indien je met meerderen bent (!), kan je zoals je zegt idd ook één iemand op de fietsen laten passen terwijl de rest gaat douchen (wat wss vooral leuk is in de winter), maar den après doe je normaal toch met iedereen? En wat als je solo-biker bent?
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Na de bike wash hang je de fiets op/ steek je hem in de wagen, een dik slot erop en gedaan.
Geen zorgen in de douche :P , bij het drinken van je pintje :drunk:

Als je met de fiets komt neem je best een slot mee, maar dan is er niet veel après aan ook hé!!
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Jack77 schreef:Ja, in topics over gestolen bikes, in dat van enkele TT's en in het befaamde of beruchte "kostprijs van een TT" topic komt het idd aan bod. Maar voor de rest kan ik me niet direct een specifiek topic herinneren (heb ook even gezocht).
Ik heb ooit een specifiek topic hierover gestart, met de bedoeling om eens te brainstormen over hoe een degelijke stalling er uit zou kunnen zien.
Dat topic is in de duistere annalen verdwenen.
Wat me is bijgebleven:
- afgesloten oppervlakte, zo mogelijk gescheiden van de grootste drukte.
- werfhekken i.p.v. nadars (vanwege de hoogte)
- enkel medewerkers tot de stalling toelaten
- niet gebruikelijke (dus moelijk te kopiëren) nummering gebruiken

Vanwege enkele TT organisatoren kwam er wat tegenwind, want
- er is nu al een gebrek aan gemotiveerde medewerkers
- als er tóch een bike verdwijnt, wie is er dan verantwoordelijk
- als éénieder de volle verantwoordelijkheid voor z'n eigen materiaal neemt, is er geen bewaakte stalling nodig.
- een biker die alleen maar TT's rijdt, en er zelf nog gene georganiseerd heeft, weet niet waarover hij het heeft.

Vooral om die laatste reden heb ik het topic laten uitsterven. Nochtans was het mijn bedoeling om goeie ideeën te laten ontstaan uit een samenwerking tussen biker en organisator :-?
Plaats reactie