Mtb verlichting

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Phille81 schreef:Ik heb me een paar weken geleden de Xeccon S6 aangeschaft en ben daar zeer tevreden van.
Ik kan deze op mijn stuur zetten en de batterij in mijn camelbak steken... geen probleem.

Mijn vader is een fervent geocacher en hij was onder de indruk hoeveel licht de Xeccon S6 geeft (theoretisch 1800 lumen).
Hij is op zoek naar een degelijke lamp voor op het hoofd te gebruiken (zonder helm-motage of batterij in rugzak).

Op de website van mtb-led.com staan wel modellen die je met een hoofdband op je hoofd kan zetten (zonder helm) maar dan moet je de batterij nog in je rugzak plaatsen.

Led Lenser heeft modellen (bijv. de H-series) waarbij de batterij mee in de hoofdband zit, maar het zwaarste model (H14R) geeft "slechts" 220 lumen.

Dus ik ben op zoek naar merken of websites met lampen waarbij de batterij dus achteraan de hoofdband verwerkt zit en toch minstens enkele honderden lumens lichtopbrengst hebt (of zoveel mogelijk).

Alvast bedankt voor de reacties :-)
Veel mensen houden nog vast aan de pezl, maar de ultra heeft ook maar iets van een 3 lumen, De piko duo X wordt veel gebruikt door trail/ orientatierunners, die zit ondertussen aan 900 lumen, het zweedse silva heeft een 1000 lumens model,...
Lucky22
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 24 aug 2006 13:08
Rijdt met: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

Bericht door Lucky22 »

heb ook bij mtb-led.com mijn lampjes gekocht (en daar zelf opgehaald, is uiteindelijk maar 30 minuten rijden van Antwerpen)

Heb voor mezelf de S6 op het stuur en de s12 op de helm en
voor mijn vrouw de spiker 1206 op het stuur en nog een oudere sigma Evo X op de helm

ben voorlopig zeer tevreden over de lichtjes, zeker als je ziet wat je hiervoor maar betaald : voor de 3 lichten van mtb-led heb ik met moeite 1 licht van een "groot" merk.

De evo x van mijn vrouw heeft eigenlijk bijna geen nut meer want verbleekt letterlijk serieus bij de lichtkracht welke de xeccons geven

ook niets dan lof over de service van René van mtb-led

voor mij alleszins een aanrader
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

d1981,

Als je naast je bikemakkers kan blijven rijden gaan ze dat extra licht misschien wel leuk vinden, maar als je achter je bikemakkers gaat rijden moeten ze in hun eigen schaduw rijden en dan zijn ze al hard aan het vloeken op je lichtje!
En, als het een aantal 180° bochten hebt en je schijnt ze recht in het gezicht dan zijn ze helemaal gejost #-o


Als ik alleen in de ardennen zit op onbekende paden, dan heb ik overschot met 500 lumens flood op het stuur en 300 lumens flood op de helm, maar als er iemand achter mij zit met een felle spot dan moet ik naar full power om geen last te hebben van mijn eigen rondflitsende schaduw en comfortabel te blijven rijden, en dan heb ik tussen bomen ed. last van de reflecties van mijn eigen licht #-o
Lucky22
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 24 aug 2006 13:08
Rijdt met: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

Bericht door Lucky22 »

Jef Dries schreef:
allé, toch veel gelezen nu op dit forum en elders / op deze site en elders.
Zou precies voor de Xeccon willen gaan, nu nog het type bepalen. Nog enkele vraagjes:
1) S14 (57EUR) is breder licht dan S12, heeft helmband (S12 enkel hoofdband) en betere batterij lees ik. S12 valt dan af zou ik zeggen.

2) 135g misschien zwaar voor op helm maar licht zal vooral als woon-werkverkeer gebruikt worden op stuur. Toch wil ik er af en toe mee in't bos kunnen (niet Ardennen, simpel vlak parcours Kempen) en dus op kop zetten. Ik ga er maar van uit dat die 135g best te doen is op hoofd.

3) als je met volle batterijkracht in tweede stand rijdt kan je ongeveer 6u voort met de S12 lees ik? Klopt dat met de realiteit?
-En met S14? Kan iemand dat zeggen?

4) dan is er ook de Spyker1206 (68EUR). Van batterijsterkte vergelijkbaar met S14 precies, van lichtbundel eerder de S12. Die kost wat meer owv ietsje lichter, en extra verlichtingsstand, namelijk automatische aanpassing. Zoals ik begrijp past licht zich in 4 standen aan naargelang de duisternis en zo kan je dus langer met de batterij toekomen. Lijkt me de moeite van die 11EUR meerprijs. Iemand daar ervaringen mee?

5) ik lees dat je voor MS licht een wide ange lens kan kopen, die in je lamp draaien en zo een breder licht krijgt. Lukt dat ook met de Xeccon-lichtjes?

6) die 20eur verzending vind ik wel wa veel wetende da'k vlakbij de grens woon. Effe denken of ik niemand ken in Holland...
alvast bedankt voor reacties!
sorry dat het dit effe terug als laatste bericht zet maar ik zou snel lampje willen kopen. het jeukt! Hoop dus dat iemand nog beetje kan antwoorden op mijn vraagjes...
stuur anders even een mailtje naar mtb-led.com met je vraag : René zal je zeker wel verder helpen en raad geven
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Bericht door Stokke »

@ Phille81

De led lenser H14 geeft voor mij persoonlijk genoeg licht
Maar mss een tip voor uwe pa
Bevestig bv de baterij pak aan uw broeksriem steek het in binnenzak zak van koerstrui of dergelijke
Via het bijgeleverde verlengsnoer zo naar helm hoofdband
Naargelang wat je doet werkt de baterijpak irritant op den duur indien vanachter op uw hoofd
En de Xeccon S12 is blijkbaar de helft goedkoper voor meer licht :wink:
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Bericht door Phille81 »

Stokke schreef:@ Phille81

De led lenser H14 geeft voor mij persoonlijk genoeg licht
Maar mss een tip voor uwe pa
Bevestig bv de baterij pak aan uw broeksriem steek het in binnenzak zak van koerstrui of dergelijke
Via het bijgeleverde verlengsnoer zo naar helm hoofdband
Naargelang wat je doet werkt de baterijpak irritant op den duur indien vanachter op uw hoofd
En de Xeccon S12 is blijkbaar de helft goedkoper voor meer licht :wink:
Merci voor de tip maar de batterij moet achteraan de hoofdband hangen...
Onze pa ziet het niet zitten om teveel met kabels liggen friemelen en rondlopen.

De LED Lenser H14R lijkt me inderdaad een goede (en betaalbare) lamp.
Op de website vind ik niet dadelijk dealers in België.
Online vind ik een prijs van 139,95 euro (ledscherp.nl).
Of vind iemand anders nog een lagere prijs ? 8)
Stokke
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 08 jan 2012 02:51

Bericht door Stokke »

Heb de mijne in de AS Adventure gekocht voor 89 euro nu blijkbaar 99

Let op is wel zonder oplaadbare batterijen en stuurbevesteging
Maar werkt ook op 4 oplaadbare AA batterijen indien je deze hebt liggen
Is ook verlengsnoer bij moest uwe pa zich nog bedenken om aan zijn broekriem te klippen

Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

De Xeccon S12 of S14, zijn die goed voor op de helm? Niet te zwaar? (weet iemand wat het gewicht is van die dingen?)
Gebruikersavatar
Jef Dries
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 12 mar 2007 22:57
Rijdt met: Merida

Bericht door Jef Dries »

S14 135g heb ik van site afgehaald.
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Bericht door Phille81 »

Jef Dries schreef:S14 135g heb ik van site afgehaald.
Da's zonder batterijen...

En bij de S12 staat 400 gram : da's met batterijen veronderstel ik.
Plaats reactie