Scalpel 26" of 29"?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Frankyspec
Mountainbiker
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 18:50
Rijdt met: Cannondale F-SI Carbon 2

Scalpel 26" of 29"?

Bericht door Frankyspec »

Momenteel een scalpel 26 model 2011 team edition met een gewicht van 9KG nu aan het twijfelen om over te gaan naar eenscalpel 29",heb er al eens mee gefietst en viel zeker mee.
Nu is mijn vraag of iemand weet wat de meerwaarde is naar snelheid toe.Omdat de 29" 2 kg zwaarder is dan mijn huidige 26",waar haal je dan het meeste voordeel uit?De 29" omwille zijn grotere wielen of de 26" omwille van zijn lagere gewicht? #-o
har77
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 21 mei 2010 10:30
Rijdt met: is linksbenig

Bericht door har77 »

Ik blijf lekker bij de 26ers. Ten eerste vindt ik Scalpel 29 de naam Scalpel geen eer aandoen gezien de totaal andere frameconstructie, ten tweede kan ik niet wennen aan de grote wielen.
Benani
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 aug 2007 20:51
Rijdt met: Specialized S-works Enduro 29 2015 , C'dale Scalpel C2 29er 2012, Radon Slide 130 29 2014

Bericht door Benani »

hallo, ikzelf rij al een tijdje met een Scalpel carbon2, ben er super tevreden over! Heb ook nog een Flash die ongeveer een 1kg lichter is maar merk daar geen verschil in.Mijn Scalpel weegt 10,9 kg met pedalen.
Persoonlijk vind ik de Scalpel veel scherper sturen en wendbaarder dan mijn Flash.
Stond ook eerst sceptisch tegen over 29er, maar nu niks dan lof.
Veel grip, klimmen recht op de trappers waar je met een 26 in het zadel moet blijven, stabiliteit in afdalingen... Enige bike waar er 26" wielen in blijven is mijn DH-bak. Maar voor XC en lichte AM geef mij maar een 29er.

greetz
Plaats reactie