Mtb verlichting

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Eigenlijk heb ik veel meer voordeel van een stuur en helmcombo dan van extreem veel licht:
Je ogen wennen snel aan weinig licht (op voorwaarde dat je geen lichtbom in je buurt hebt).

Ik heb graag een licht op het stuur omdat het door de schaduwen toch iets van diepte geeft, je hebt minder last van reflecties: mist,stof, maar ook nat gras en bomen,....
maar ik heb ook graag een (minder fel) licht op de helm om bij het in en uitsturen van een bocht te zien waar je heengaat en om over bulten te kunnen kijken (je ogen staan hoger dan je stuur, anders zit alles achter de bult in de schaduw).

Maar, met één lichtje lukt het ook wel, dan zet ik het bij het MTB'en liever op de helm, maar wees wel voorbereid dat je af en toe een dropje of een put niet ziet maar wel voelt :wink:
2 lichten geven trouwens nog steeds niet het dieptezicht van overdag, ongeacht hoeveel licht, het blijft strijklicht vanuit jouw gezichtspunt!

Zo'n S12 geeft nog altijd een pak meer licht dan de lampjes waar we een paar jaar terug mee den bos indoken!
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Bericht door Christ D. »

nothing 's impossible schreef:Eigenlijk heb ik veel meer voordeel van een stuur en helmcombo dan van extreem veel licht:
Sluit ik mij bij aan. Ik gebruik één Led Lenser op het stuur , een Chinees op de helm en nog een Led Lenser als reserve in de rugzak . Werkt prima.
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Ik rij sinds vorig jaar af en toe eens met een Hope vision 4led. Ik heb die kunnen kopen voor 200euro. Ze beloven 960 lumen, heb het niet nagemeten (zou niet weten hoe) maar dat is meer dan genoeg. Ik zet het op mijn helm niets op mijn stuur en ben daar tevreden van. Laatst nog een avondrit gedaan in Gavere (Gavere by night) en nooit het gevoel gehad dat ik te weinig zag. Ook nog nooit met een lege batterij gezeten. Gaat meer dan 2uur mee in de zwaarste stand en 35uur in de laagste. Daartussen nog 2 andere mogelijkheden.
Enige nadelen:
Je helm is opmerkelijk zwaarder
als je praat met je kompaan en je kijkt af en toe naar zijn gezicht dan is die heel even verblind.
Gebruikersavatar
d1981
Mountainbiker
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 14 feb 2011 14:28
Rijdt met: Niner Air9

Bericht door d1981 »

Ben ook aan het uitkijken om mij verlichting wat uit te verstevingen. Momenteel heb ik een led lenser B7 op stuur en chinees op helm.

Zou wel wat meer flood kunnen gebruiken voor op het stuur. B7 kan dan mee in nood...

Mijn oog is gevallen op de Xeccon spiker 1207 en Magicshine Mj-872.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze lampen, of zijn er andere - beter lampen die binnnen het buget van deze liggen (130 - 150€)
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Bericht door Kulgan »

ik gebruik enkel de magicshine op mijn stuur. Geeft voor mij meer dan voldoende licht. Batterij gaat wel slechts 1:30 tot 2 uur mee op de zwaarste stand.

Maar voor de prijs zeker een fantastisch licht
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

Kulgan schreef:ik gebruik enkel de magicshine op mijn stuur. Geeft voor mij meer dan voldoende licht. Batterij gaat wel slechts 1:30 tot 2 uur mee op de zwaarste stand.

Maar voor de prijs zeker een fantastisch licht
Welk type is dat? 2u is voor mij te weinig.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Der bestaan zwaardere batterijen ofwel een 2de aanschaffen, of rapper trappen :wink:
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1881
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Bericht door patje2 »

d1981 schreef:Ben ook aan het uitkijken om mij verlichting wat uit te verstevingen. Momenteel heb ik een led lenser B7 op stuur en chinees op helm.

Zou wel wat meer flood kunnen gebruiken voor op het stuur. B7 kan dan mee in nood...

Mijn oog is gevallen op de Xeccon spiker 1207 en Magicshine Mj-872.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een van deze lampen, of zijn er andere - beter lampen die binnnen het buget van deze liggen (130 - 150€)
Ik ga dit weekend de spiker 1207 testen in Rongy laat begin volgende week iets weten hier over
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

BASSMAN, in de praktijk heb je vol vermogen niet de hele tijd nodig, op halve kracht kan je makkelijk dubbel zo lang bollen!

Het is dan enkel nog voor extreme dingen dat je meer batterij nodig hebt, en of je op zo'n extreem evenement wilt afhangen van een mgicshine?
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

nothing 's impossible schreef:BASSMAN, in de praktijk heb je vol vermogen niet de hele tijd nodig, op halve kracht kan je makkelijk dubbel zo lang bollen!

Het is dan enkel nog voor extreme dingen dat je meer batterij nodig hebt, en of je op zo'n extreem evenement wilt afhangen van een mgicshine?
Als wekelijkse nachtbiker en kopman,is mijn sigma karma wat te weinig.Vroeger was deze voldoende om mee te rijden in de groep.
Als die "chineeskes" achter mij rijden dan zie ik niets meer door mijn eigen schaduw.
Plaats reactie